Nye tal: Hver tredje dansker bekymrer sig meget om helbredet

Er der mon noget galt med mig? Fejler jeg noget? Mange danskere bekymrer sig om eget helbred, og 42 % angiver, at de bekymrer sig mere end tidligere. Det viser ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og Mølholm Forsikring.

I starten af det nye år står sundhed helt på toppen af dagsordenen for rigtig mange danskere. Hver tredje dansker bekymrer sig enten i høj eller meget høj grad om deres helbred. Og desværre angiver 42 %, at de bekymrer sig mere end tidligere.Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og Mølholm Forsikring.

Selvom det er positivt, at danskerne er opmærksomme på sundhed, er det ikke nødvendigvis godt at bekymre sig, lyder det fra Per Østergaard, sundhedsdirektør i Gjensidige Forsikring.

”Det er generelt ikke sundt at bekymre sig, men det er faktisk positivt, at så mange danskere tænker over deres helbred. For det kan være med til at rykke på nogle af de områder, hvor man kan opnå en bedre sundhed eller få taget sygdomme i opløbet, så de ikke udvikler sig,” siger Per Østergaard, der dog samtidig maner til besindighed.

”Hvis man hele tiden går rundt og bekymrer sig om ens helbred, kan det udvikle sig til at blive reel angst. Angst kan være en klods om foden, der kan reducere ens livskvalitet, og det har en negativ påvirkning på en selv og ens familie, hvis man konstant går rundt og frygter, at der er noget galt.”

Endnu flere bekymrer sig om familiens helbred

Mens 29 % bekymrer sig i meget høj eller høj grad for eget helbred, er det hele 55 %, der tilsvarende bekymrer sig for familiens helbred.

”Mange tænker nok på de nærmeste, før de tænker på sig selv, men det er tankevækkende, at hver anden bekymrer sig så meget om familiens helbred. Forhåbentlig kan bekymringen give anledning til at få indført nogle gode, sunde vaner, der kan være med til at sikre familien et sundt liv. Sålænge bekymringen er drivkraft til en sundere livsstil og generel opmærksomhed på eget og familiens helbred og trivsel, er det positivt,” siger Per Østergaard.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i december 2019 blandt 1045 repræsentativt udvalgte danskere.

I hvilken grad bekymrer du dig for dit helbred?
  • I meget høj grad 7%
  • I høj grad 22%
  • I nogen grad 46%
  • I lav grad 17%
  • Slet ikke 6%
  • Ved ikke / Ønsker ikke at svare 1%
Bekymrer du dig mere om dit helbred i dag i forhold til tidligere?
Jeg bekymrer mig mere i dag end tidligere 42%
  • Jeg bekymrer mig det samme som tidligere 41%
  • Jeg bekymrer mig mindre i dag end tidligere 6%
  • Jeg har aldrig bekymret mig for mit helbred 7%
  • Ved ikke / Ønsker ikke at svare 4%
I hvor høj grad bekymrer du dig om din families helbred?
  • I meget høj grad 19%
  • I høj grad 36%
  • I nogen grad 32%
  • I lav grad 8%
  • Slet ikke 3%
  • Ved ikke / Ønsker ikke at svare 2%

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.