Nye tal: Hovedstaden trækker væksten i sommerens turisme

Uanset om de rejsende, som har besøgt Danmarks hovedstad i sommeren 2018, er kommet hertil for at tage del i det lokale kulturliv, bruge fremmed valuta i detailhandel og på attraktioner eller for deltage i en kongres, så har der været flere end året før.

Hovedstaden havde en vækst i overnatninger på hoteller mm. i de tre sommermåneder på 4,7 pct., mens landet samlet set havde tilbagegang med et resultat på -0,3 pct. I hovedstaden var der således over 183.000 flere overnatninger i juni, juli og august i forhold til de samme måneder sidste år.

Væksten i hovedstadens turisme er primært båret af internationale besøgende. Det viser de seneste overnatningstal fra Danmarks Statistik.

Hovedstaden er en helårsdestination

Samtidig med, der har været endnu flere overnatninger på hovedstadens hoteller mm. i sommeren 2018 end sidste sommer, så er København ikke kun en populær destination i de lyse sommermåneder.

I hovedstaden er der stort fokus på at brede væksten i turismen ud over hele året. Det handler både om at skabe mere forretning i en større del af året og om at fordele væksten i turismen ud over de forskellige sæsoner af hensyn til borgernes oplevelse af at have gæster i byen.

Landets hovedstad er nu i fuld gang med at udvikle sig til helårsdestination. Og selvom den danske vinter ofte byder på både kulde og mørke og ikke ligefrem inviterer til badeferie, hvad end det er i havet fra Nordsjællands kyst eller i Københavns havn, så er netop vinteren blevet et populært tidspunkt for internationale gæster at besøge Danmarks hovedstad i.

”Vi har stort fokus på, at udviklingen i turismen skal være bæredygtig. Hvad end det handler om tiltrækning af nye kongresser, flyruter, krydstogtskibe eller ferieturister, bruger vi vores promovering af hovedstaden strategisk i forhold til dels at nå de rigtige markeder og de rigtige segmenter, der matcher vores destination bedst, men vi bruger også vores kampagner målrettet på at inspirere rejsende til at besøge vores hovedstad i vinterhalvåret,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, og fortsætter:

”Vores fokus ligger samtidig på at inspirere de besøgende i hovedstaden til også at tage ud af byen og opleve vores destination i en større geografi. Og med hovedstadens fremgang understreger sommerens overnatningstal netop behovet for at skabe større positiv effekt mellem land og by i dansk turisme.”

I de tre forudgående år har den gennemsnitlige vækst i turismen i hovedstaden i vinterhalvåret været 6,5 pct., mens den gennemsnitlige vækst for sommermånederne juni, juli og august de samme tre år til sammenligning har været på 3,6 pct.

De tre kolde vintermåneder i første kvartal er nu samlet set halvt så store turistmåneder som juni, juli og august til sammen.

Wonderful Copenhagen; Uffe Hartmann; mail: ufh@woco.dk

Wonderful Copenhagen: Milliardtab nu, større risiko på sigt16.3.2020 12:34:24 CETPressemeddelelse

Store kongresser, der aflyses. Krydstogtskibe, der ikke anløber. Og internationale storbyturister, der bliver væk, mens Danmark og store dele af verden lukkes ned. Det betyder kæmpe tab for hovedstadens turisme, som årligt omsætter for 50 mia. kr., svarende til ca. 40% af omsætningen i dansk turisme. Kigger man helt aktuelt på marts og april, hvor Danmark indtil videre er lukket ned for indrejse frem til midten af april, skal tabet også tælles i milliarder. Wonderful Copenhagen beregner et tab i turismeomsætning i hovedstaden for de to måneder på omkring 3,7 mia. kr. Og det tal dækker alene over tabet i omsætning fra internationale gæster. Tælles maj måned med, hedder tallet 6 mia. kr. ”Over halvdelen af turisterne i hovedstaden er internationale, og de forbruger væsentlig mere end gennemsnittet. Så ja, det slår ekstra hårdt i hovedstaden, når grænserne lukkes, og den internationale turisme går i stå. Lige nu bløder turismens mange virksomheder, og deres tab er også samfundets tab. Sid

Flere krydstogtgæster i 2020 forlænger sæsonen i danske havne24.2.2020 09:46:37 CETPressemeddelelse