Nye tal: Hovedstaden trækker væksten i sommerens turisme

Uanset om de rejsende, som har besøgt Danmarks hovedstad i sommeren 2018, er kommet hertil for at tage del i det lokale kulturliv, bruge fremmed valuta i detailhandel og på attraktioner eller for deltage i en kongres, så har der været flere end året før.

Hovedstaden havde en vækst i overnatninger på hoteller mm. i de tre sommermåneder på 4,7 pct., mens landet samlet set havde tilbagegang med et resultat på -0,3 pct. I hovedstaden var der således over 183.000 flere overnatninger i juni, juli og august i forhold til de samme måneder sidste år.

Væksten i hovedstadens turisme er primært båret af internationale besøgende. Det viser de seneste overnatningstal fra Danmarks Statistik.

Hovedstaden er en helårsdestination

Samtidig med, der har været endnu flere overnatninger på hovedstadens hoteller mm. i sommeren 2018 end sidste sommer, så er København ikke kun en populær destination i de lyse sommermåneder.

I hovedstaden er der stort fokus på at brede væksten i turismen ud over hele året. Det handler både om at skabe mere forretning i en større del af året og om at fordele væksten i turismen ud over de forskellige sæsoner af hensyn til borgernes oplevelse af at have gæster i byen.

Landets hovedstad er nu i fuld gang med at udvikle sig til helårsdestination. Og selvom den danske vinter ofte byder på både kulde og mørke og ikke ligefrem inviterer til badeferie, hvad end det er i havet fra Nordsjællands kyst eller i Københavns havn, så er netop vinteren blevet et populært tidspunkt for internationale gæster at besøge Danmarks hovedstad i.

”Vi har stort fokus på, at udviklingen i turismen skal være bæredygtig. Hvad end det handler om tiltrækning af nye kongresser, flyruter, krydstogtskibe eller ferieturister, bruger vi vores promovering af hovedstaden strategisk i forhold til dels at nå de rigtige markeder og de rigtige segmenter, der matcher vores destination bedst, men vi bruger også vores kampagner målrettet på at inspirere rejsende til at besøge vores hovedstad i vinterhalvåret,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, og fortsætter:

”Vores fokus ligger samtidig på at inspirere de besøgende i hovedstaden til også at tage ud af byen og opleve vores destination i en større geografi. Og med hovedstadens fremgang understreger sommerens overnatningstal netop behovet for at skabe større positiv effekt mellem land og by i dansk turisme.”

I de tre forudgående år har den gennemsnitlige vækst i turismen i hovedstaden i vinterhalvåret været 6,5 pct., mens den gennemsnitlige vækst for sommermånederne juni, juli og august de samme tre år til sammenligning har været på 3,6 pct.

De tre kolde vintermåneder i første kvartal er nu samlet set halvt så store turistmåneder som juni, juli og august til sammen.

Wonderful Copenhagen; Uffe Hartmann; mail: ufh@woco.dk

Danmark sætter ny rekord i indtjeningen fra krydstogtgæster i 201914.2.2019 08:23:35Pressemeddelelse

Danmark er et populært land at besøge ad søvejen, og i det nye år vil de danske krydstogthavne fra Skagen i nord til Rønne i øst til sammen sætte ny rekord med over 1,2 mio. gæster. Selvom København stadig er den største danske destination for krydstogt, er andelen af krydstogtgæsterne, som besøger de øvrige havne rundt i Danmark, stigende. I år får havnene uden for hovedstaden for første gang nogensinde næsten en kvart mio. gæster samlet set. Skibene, der lægger til i Danmark, sejler videre rundt i Østersøen, der er en af de populæreste regioner på det globale søkort for krydstogtskibe. Østersøen er samtidig den region i verden, der har de strengeste miljøkrav til krydstogtskibe. Miljøkravene har bl.a. bevirket, at krydstogtskibene i Østersøregionen, og dermed i Danmark, siden 2015 har reduceret deres svovludledning med 90 pct. Antallet af gæster i de enkelte havne i Danmark kan variere fra år til år, men i 2019 er der flere, der har markant fremgang, ud over København eks. Bornholm,

Europas største kongres inden for reproduktion og embryologi kommer til København5.10.2018 09:46:30Pressemeddelelse