Nye tal fra Danmarks Frie Forskningsfond: Yngre kvinder skal forske i corona

Danmarks Frie Forskningsfond har givet 22,1 millioner kroner til 15 coronarelaterede forskningsprojekter. Blandt de 15 forskere finder man flere yngre kvinder.
Foto: Unsplash

Opslaget om de ekstra midler til coronarelateret forskning blev offentliggjort d. 6. april 2020 med frist d. 15. april og uddeling d. 21. april. Interessen for at bidrage til corona-forskningen i Danmark var stor. De 15 projekter er udvalgt blandt et bredt felt af 364 højt kvalificerede ansøgninger. Heraf blev seks bevillinger givet til kvindelige forskere med en gennemsnitsalder på 38 år. Find en oversigt over de 15 projekter her.

”Jeg har noteret mig en bemærkelsesværdig og positiv tendens ved denne ansøgningsrunde, hvor 41% af ansøgningerne er fra kvinder - mod 31% sidste år på tværs af alle ansøgninger - og de kvindelige bevillingsmodtagere har en gennemsnitsalder på kun 38 år mod mændenes 51 år. Det er en stigning i andelen af kvindelige ansøgere, og bevillingsmodtagerne er betydeligt yngre, end vi ellers ser,” siger David Dreyer Lassen, bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond.

Læs om et corona-projekt: Forskere vil udvikle ny testmetode til tidligere opsporing af corona-smittede.

Danmarks Frie Forskningsfond har uddelt midlerne på rekordtid; bare 16 dage fra opslaget kom ud, til projekterne både var vurderet fagligt og beslutningen om at bevilge støtte til de 15 projekter lå fast. Projekterne blev udvalgt, bl.a. fordi de kan sættes i gang umiddelbart i forlængelse af bevillingen, og fordi de på hver deres måde kan bidrage med viden, der kan afbøde coronakrisen for den enkelte borger og samfundet som hele.

”Vi fik over 350 ansøgere af høj kvalitet til ekstrabevillingerne og kunne kun give til 15 projekter. Det giver i sagens natur en lav succesrate på 3-4% i denne runde, hvor vi normalt kan give til 13-14 %”, siger David Dreyer Lassen.

Læs om et corona-projekt: Hvilken værdi tillægger vi danskere virtuel fællessang under coronakrisen?

Ekstrabevillingerne kunne søges inden for de fem faglige råd, der også normalt uddeler bevillinger i Danmarks Frie Forskningsfond: Sundhed og Sygdom (FSS), Natur og Univers (FNU), Samfund og Erhverv (FSE), Kultur og Kommunikation (FKK) og Teknologi og Produktion (FTP). Den største sum tilfaldt området for Sundhed og Sygdom med fem forskellige projekter, der samlet fik 9,5 mio. kr.

Læs om et corona-projekt: Coronavirus - Findes universelle argumenter, der kan få hele verden til at ændre adfærd?

Råd

662.875.582

22.100.001

1.473.333

Læs om et corona-projekt: Forskere vil afdække immunforsvarets rolle, når COVID-19 bliver livstruende.

Fakta om Danmarks Frie Forskningsfonds uddeling af corona-midler

• 22,1 mio. kr. afsat af uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen.
  • 364 ansøgninger modtaget.
  • Fast-track: opslaget blev offentliggjort d. 6. april med frist d. 16. april kl. 12.
  • Bevillingsmodtagere fik svar d. 21. april.
  • 15 projekter har modtaget bevillinger.
  • 1.473.333 kr. inkl. overhead er den gennemsnitlige bevillingsstørrelse.
  • Succesraten er 3% for antal ansøgninger og 4% for ansøgt beløb.
  • Samlet ansøgt beløb: 662.875.582 mio. kr.

Foto: Unsplash