Nye tal fra Akademikerne: Internationale studerende holder hånden under uddannelser i provinsen

Det er i høj grad internationale studerende, der vælger at uddanne sig i de mindre byer. Det viser en ny opgørelse fra hovedorganisationen Akademikerne. Derfor hænger det ikke sammen, når regeringen vil finansiere udflytningen af studiepladser ved at skære i andelen af internationale studerende. Det mener Akademikernes formand Lars Qvistgaard.

“Ikke alene er de internationale studerende en vigtig del af rigtig mange studiemiljøer - så er de også med til at sikre, at uddannelsessteder i de mindre byer kan tiltrække studerende nok. Derfor hænger det simpelthen ikke sammen, når regeringen vil finansiere udflytningen af studiepladser ved at skære i andelen af internationale studerende.”

Det siger Lars Qvistgaard og fortsætter:

“Internationale studerende er ikke en modsætning til at sikre gode uddannelsesmuligheder i hele landet. Tværtimod er de lige nu forudsætningen for, at mange af de regionale uddannelser, som regeringen selv fremhæver som gode eksempler, kan løbe rundt.”

Det er kun 1 ud af de 10 uddannelsessteder med størst andel af internationale studerende, der ligger i en af de fire store studiebyer. Resten ligger i mindre provinsbyer. Lars Qvistgaard opfordrer derfor regeringen og de øvrige politiske partier til at se finansieringen af udflytningen grundigt efter i sømmene.

“Det er helt centralt, at der findes nye midler til nye studiepladser. Det er dyrt at opstarte nye uddannelsespladser, den regning kan ikke efterlades hos uddannelsesinstitutionerne. Og hvis man samtidig skærer i andelen af engelsksprogede uddannelser, så svarer regeringens finansieringsplan til at fodre hunden med sin egen hale”.

For yderligere kommentarer, kontakt Akademikernes formand Lars Qvistgaard på 21472686 eller kommunikationskonsulent Yasmin Davali på 20699236.

Top 10 uddannelsessteder med flest internationale studerende

10: VIA University College, Campus Herning

Andel internationale studerende i procent: 22,43

Kilde: Egne beregninger på registerdata

Læs hele Akademikernes opgørelse her: https://www.akademikerne.dk/mange-engelsksprogede-studerende-paa-regionale-uddannelsessteder/

Akademikerne varetager interesser for 450.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Fuld opbakning til forskernes forsvar for forskningsfriheden7.6.2021 13:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Folketinget har vedtaget en erklæring ”Om overdreven aktivisme i visse forskningsmiljøer”, som pålægger universiteterne ”at sikre, at selvreguleringen af den videnskabelige praksis fungerer”. Erklæringen har udgangspunkt i bestemte politikeres angreb på navngivne forskere og forskningsmiljøer, og den pålægger også universiteterne at sørge for, at ”politik ikke forklædes som videnskab, og at det ikke er muligt systematisk at unddrage sig kritik.”

Akademikerne vil have en fagligretlig bedømmelse af kritiseret brug af Coronarelaterede vikarbureauansættelser i Erhvervsstyrelsen31.5.2021 09:32:58 CEST | Pressemeddelelse

Akademikerne har netop indklaget den statslige arbejdsgiver for en faglig voldgiftsret for at stoppe omgåelsen af overenskomsten og forhindre misbruget af vikarbureauansættelser i Erhvervsstyrelsen. Akademikerne indbringer samtidig vikarbureauet Moment for Arbejdsretten. Dermed kommer nu en juridisk afklaring af statens muligheder for at benytte vikaransættelser udenfor overenskomsten.

SMV-fokus skal hjælpe ledige akademikere i job29.4.2021 14:24:44 CEST | Pressemeddelelse

Torsdag mødtes beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard med fire jobsøgende. En af dem var Louise Nygaard Meissner, der stod overfor, at skulle tilbage til jobmarkedet, efter at have arbejdet som lektor. I den proces oplevede hun flere udfordringer med et rigidt beskæftigelsessystem. Nu efterlyser hun et system, der giver ledige akademikere bedre redskaber og muligheder for at få foden indenfor i de mindre virksomheder. Hovedorganisationen Akademikerne, stemmer i, og formand Lars Qvistgaard peger på et kæmpe uforløst potentiale i at hjælpe akademikere ud i SMV’erne.