Nye tal fra Akademikerne: Internationale studerende holder hånden under uddannelser i provinsen

Det er i høj grad internationale studerende, der vælger at uddanne sig i de mindre byer. Det viser en ny opgørelse fra hovedorganisationen Akademikerne. Derfor hænger det ikke sammen, når regeringen vil finansiere udflytningen af studiepladser ved at skære i andelen af internationale studerende. Det mener Akademikernes formand Lars Qvistgaard.

“Ikke alene er de internationale studerende en vigtig del af rigtig mange studiemiljøer - så er de også med til at sikre, at uddannelsessteder i de mindre byer kan tiltrække studerende nok. Derfor hænger det simpelthen ikke sammen, når regeringen vil finansiere udflytningen af studiepladser ved at skære i andelen af internationale studerende.”

Det siger Lars Qvistgaard og fortsætter:

“Internationale studerende er ikke en modsætning til at sikre gode uddannelsesmuligheder i hele landet. Tværtimod er de lige nu forudsætningen for, at mange af de regionale uddannelser, som regeringen selv fremhæver som gode eksempler, kan løbe rundt.”

Det er kun 1 ud af de 10 uddannelsessteder med størst andel af internationale studerende, der ligger i en af de fire store studiebyer. Resten ligger i mindre provinsbyer. Lars Qvistgaard opfordrer derfor regeringen og de øvrige politiske partier til at se finansieringen af udflytningen grundigt efter i sømmene.

“Det er helt centralt, at der findes nye midler til nye studiepladser. Det er dyrt at opstarte nye uddannelsespladser, den regning kan ikke efterlades hos uddannelsesinstitutionerne. Og hvis man samtidig skærer i andelen af engelsksprogede uddannelser, så svarer regeringens finansieringsplan til at fodre hunden med sin egen hale”.

For yderligere kommentarer, kontakt Akademikernes formand Lars Qvistgaard på 21472686 eller kommunikationskonsulent Yasmin Davali på 20699236.

Top 10 uddannelsessteder med flest internationale studerende

10: VIA University College, Campus Herning

Andel internationale studerende i procent: 22,43

Kilde: Egne beregninger på registerdata

Læs hele Akademikernes opgørelse her: https://www.akademikerne.dk/mange-engelsksprogede-studerende-paa-regionale-uddannelsessteder/

Akademikerne varetager interesser for 450.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Ny måling: Stort flertal af danskerne er imod at skære i de nyuddannedes dagpenge17.9.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens forslag om skære i de nyuddannedes dagpenge har ikke opbakning i hverken befolkningen generelt eller blandt deres egne vælgere. Det viser en dugfrisk undersøgelse, foretaget af Kantar Gallup for Akademikerne. Kun hver fjerde dansker mener, at satsen skal sættes ned. Tværtimod mener mere end halvdelen, at satsen skal sættes op eller holdes på det nuværende niveau. Undersøgelsen bør give stof til eftertanke hos Folketingets partier. Det mener Akademikernes formand Lars Qvistgaard.

Socialdemokratiets generationstyveri er dybt skuffende7.9.2021 10:34:54 CEST | Pressemeddelelse

Det er under al kritik, at socialdemokraterne, trods løfter om det modsatte, nu foreslår forringelser af dimittendernes dagpenge. Hvis Socialdemokratiets forslag går igennem, kommer det til at have alvorlige konsekvenser for både de nyuddannede og det solidariske dagpengesystem. Det er helt uacceptabelt, at regningen sendes til de unge. Det mener Lars Qvistgaard, der er formand for hovedorganisationen Akademikerne.

Akademikerne om høje ansøgertal: Historisk fejltagelse at lukke uddannelsespladser i byerne5.7.2021 13:40:24 CEST | Pressemeddelelse

Med et ansøgertal på 93.388, ser det ud til, at de høje ansøgertal til de videregående uddannelser er ved at bide sige fast, efter Corona sidste år gav ansøgertallet et boost. Det er ifølge hovedorganisationen Akademikerne meget positivt, at de unge vælger at uddanne sig, men hovedorganisationen påpeger, at det i lyset af de høje ansøgertal er en historisk fejltagelse, at regeringen og et bredt flertal af folketingets partier for nyligt besluttede at lukke tusindvis af uddannelsespladser i de større byer.

Fuld opbakning til forskernes forsvar for forskningsfriheden7.6.2021 13:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Folketinget har vedtaget en erklæring ”Om overdreven aktivisme i visse forskningsmiljøer”, som pålægger universiteterne ”at sikre, at selvreguleringen af den videnskabelige praksis fungerer”. Erklæringen har udgangspunkt i bestemte politikeres angreb på navngivne forskere og forskningsmiljøer, og den pålægger også universiteterne at sørge for, at ”politik ikke forklædes som videnskab, og at det ikke er muligt systematisk at unddrage sig kritik.”