Nye tal: Fødevareindustrien skal være med til at forebygge overvægt
Siden slutningen af 1980’erne er andelen af danskere, der lever med overvægt steget fra 30 til 53 pct.
Det betyder, at flere end 3 millioner danskere i dag har overvægt. Hvis den bekymrende tendens fortsætter, vil 2 ud af 3 danskere have udviklet overvægt, når vi rammer 2045.
Og hvis vi vil vende udviklingen med den stigende overvægt, spiller fødevareindustrien en stor rolle.
Overvægtsproblemet skal løftes i fællesskab
Ifølge en ny spørgeskemaundersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse foretaget af analyseinstituttet Epinion, mener 82 pct. af danskerne, at der burde gøres mere for at forebygge overvægt. 68 pct. placerer en del af ansvaret for at forebygge overvægt hos fødevareindustrien.
- Det er helt legitimt, at vi som borgere kræver, at producenter, detailhandel og food service ikke nøjes med blot at producere og distribuere det, vi spiser og drikker, men også påtager sig sin del af ansvaret for et sundere samfund. Overvægtsproblemet er så omfattende, at det skal løftes i fællesskab, siger projektchef i Kræftens Bekæmpelse Peter Dalum.
Den markante stigning i antallet af danskere, der lever med overvægt, er godt hjulpet på vej af industriens overflødighedshorn af usunde fødevarer, der gør det svært at holde en sund vægt.
Det drejer sig eksempelvis om alt for store portioner, indretningen i supermarkeder, hvor usund mad, snacks og slik får topplacering. Reklamer der lokker 24/7, og fødevarer, der er proppet med fedt, salt og sukker, men ikke mætter særligt godt.
Overvægt er ikke noget, man vælger
De nye tal viser også, at 9 ud af 10 mener, at den enkelte har et ansvar for at flere og flere lever med overvægt.
Men man kan ikke bare ’lette rumpen og lukke munden’, for at undgå overvægt. Så enkelt er det ikke, fortæller Anne Tjønneland, der er forskningsleder og professor med speciale i kræftforebyggelse, i Kræftens Bekæmpelse. Hun forklarer:
- Overvægt er ikke noget, man vælger at få. Når flere og flere får overvægt, skyldes det et komplekst samspil mellem gener, vores livsstil og det omgivende samfund. Det er bekymrende, for overvægt er en stor udfordring for folkesundheden og øger risikoen for mindst 15 forskellige former for kræft.
Dyk ned i, hvilke tricks fødevareindustrien benytter sig af for at få os til at købe deres produkter (rediger når vi kender indholdet):
Lyt til podcastserie om overvægt med eksperter på området:
Et lettere samfund
_______________________________________________________________________
Hvad er en sund vægt?
En sund vægt er den vægt, der giver den mindste risiko for at påvirke helbredet negativt. En sund vægt afspejler sig både i mængden og fordelingen af fedt i kroppen.
Begrebet ”overvægt” dækker over både moderat overvægt (BMI = 25 – 29,9) og svær overvægt (BMI over 30). I begge tilstande er der ophobet for meget fedt i kroppen, som kan give en større risiko for udvikling af en række sygdomme, herunder kræft, type-2 diabetes og hjerte-kar-sygdomme.
Læs mere om overvægt og kræft på cancer.dk:
Overvægt og kræft
___________________________________________________________________
Om kampagnen
Med kampagnen ønsker Kræftens Bekæmpelse at rokke ved danskernes opfattelse af, hvor ansvaret for overvægt primært skal placeres. Kampagnen har derfor fokus på at vise, hvordan fødevareindustrien også spiller en afgørende rolle i forhold til de valg vi træffer, når vi køber og spiser fødevarer.
Se kampagnefilmen her:
Et lettere samfund - Mumsi
_______________________________________________________________________
Bagom tallene
Kræftens Bekæmpelse har i en webbaseret spørgeskemaundersøgelse spurgt 1.020 danskere i alderen 30-65 år om deres viden om og holdninger til årsager, ansvar og forebyggelsesaspekter relateret til overvægt og svær overvægt i Danmark. Data blev indsamlet i perioden 14.-28. november 2022 af analyseinstituttet Epinion. Undersøgelsen er nationalt repræsentativt på køn, alder, region og uddannelse.
Nøgletal fra undersøgelsen:
- 82 pct. af danskerne mener, at der burde gøres mere for at forebygge overvægt.
- 68 pct. af danskerne mener, at fødevareindustrien har et ansvar, for at forebygge udviklingen af overvægt i Danmark.
- 92 pct. af danskerne mener, at den stigende forekomst af overvægt er den enkeltes ansvar.
Nøgleord
Kontakter
Solveig Høgh Larsen
Kommunikationskonsulent
Tlf. +45 35257590
Email: solhl@cancer.dk
Billeder
Information om Kræftens Bekæmpelse
Følg pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse
Unge kvinder glemmer at gå til kræftscreening4.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Halvdelen af de unge kvinder deltager ikke i livmoderhalskræftscreening, selvom de gerne vil. Nu sætter Kræftens Bekæmpelse fokus på screening og minder om den vigtige undersøgelse.
Ny kampagne sætter lup på tobaksindustriens metoder29.10.2024 07:15:00 CET | Pressemeddelelse
Tobaksindustrien presser politisk på for at bremse lovgivning mod nikotinprodukter og bidrager til at overbevise de unge om, at snus og e-cigaretter er harmløse. Det sætter partnerskabet Røgfri Fremtid fokus på i ny kampagne.
Godt nyt om brystkræftbehandling29.10.2024 02:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ingen øget risiko for blodpropper hos kræftpatienter, der får medicinen.
Ny forskning i T-celleterapi giver håb for kræftpatienter25.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske forskere står bag verdens første forsøg med T-celleterapi og CRISPR. Målet er, at flere patienter med modermærkekræft bliver kræftfri.
Nye tal: Studievejledere føler sig ikke godt nok rustet til at hjælpe elever i sorg13.10.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og Epinion viser, at studievejledere på landets gymnasier mangler tid, viden og kompetencer for at kunne hjælpe unge i sorg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum