DI Handel

Nye tal: De mindste virksomheder overhaler de store på Amazon

Del

De mindste danske virksomheder, mikrovirksomhederne, overhaler selv de største danske virksomheder, når det gælder brugen af digitale markedspladser som f.eks. Amazon. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

- Det er forståeligt, at mikrovirksomhederne er vilde med at drive e-handel via online markedspladser. De tilbyder nemlig en fuld og færdig salgskanal med betalingsløsning, distribution og det hele klar til brug, som de mindste virksomheder ikke selv har musklerne til at etablere. Med online markedspladser kan selv de mindste virksomheder konkurrere og drive salg via e-handel, og det er jo glædeligt, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel.

Danmarks Statistik har i en ny opgørelse sammenlignet salg via e-handlen hos mindste virksomheder med 5-9 ansatte, mikrovirksomhederne. De nye tal viser, at 14 procent af de mindste virksomheder sælger via online markedspladser som Amazon og kinesiske Alibaba. For de store virksomheder er det kun 10 procent, 8 procent for de mellemstore virksomheder og kun 7 procent for de små virksomheder.

DI Handel mener, at salg via e-handel - og herunder salg på online markedspladser - styrker mulighederne for eksport via nettet – et område, hvor Danmark er bagud i forhold til de fleste andre europæiske lande. Men det kræver samtidig fair rammevilkår ikke mindst i forhold til de store online markedspladser, mener DI Handel.

- Der er en række udfordringer forbundet med online markedspladser, som vi skal adressere på bl.a. EU-niveau. Men øget global e-handel betyder nye muligheder for øget eksport for danske virksomheder. I dag ligger danske virksomheder lavt på e-eksport i forhold til andre EU-lande. I takt med stigningen af e-handel på tværs af lande og regioner kan salg via online markedspladser være et rigtig godt springbræt til at drive e-eksport, siger Jacob Kjeldsen.

De mindste virksomheder overhaler også de små og mellemstore virksomheder, når det gælder salg via egen webshop eller mobil-app. 34 procent af mikrovirksomheder bruger netbutik og en app til e-handel, mens de små- og mellemstore virksomheder ligger på henholdsvis 28 procent og 33 procent.

Kontakter

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Billeder

Links

Information om DI Handel

DI Handel



Følg pressemeddelelser fra DI Handel

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Handel

Forbrugere og virksomheder er enige: julehandel rammes af forsyningskrise12.12.2021 15:51:29 CET | Pressemeddelelse

47 procent af forbrugerne er overbeviste om, at de globale problemer med forsyninger vil fortsætte ind i julehandlen og påvirke priser og udvalg, fremgår det af en ny undersøgelse fra branchefællesskabet DI Handel i Dansk Industri. Det skete også ved Black Friday, hvor forbrugerne brugte færre penge på grund af forsyningskrisen – nu rammer det også julehandlen, forventer forbrugerne.

Nyt projekt skal hjælpe SMV'erne med at grave guld ud af data26.3.2021 14:45:52 CET | Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder skal have eksperthjælp til at grave guldet ud af de store mængder data om for eksempel kundernes indkøbsvaner, som ny teknologi og digitale værktøjer i rigt mål har givet adgang til. Det er tanken bag et nyt 3-årigt projekt med bl.a. konkrete forløb med de enkelte virksomheder. Bag projektet står DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for handelsvirksomheder, CBS og de landsdækkende Erhvervshuse.