Nye tal: De mindste virksomheder overhaler de store på Amazon
- Det er forståeligt, at mikrovirksomhederne er vilde med at drive e-handel via online markedspladser. De tilbyder nemlig en fuld og færdig salgskanal med betalingsløsning, distribution og det hele klar til brug, som de mindste virksomheder ikke selv har musklerne til at etablere. Med online markedspladser kan selv de mindste virksomheder konkurrere og drive salg via e-handel, og det er jo glædeligt, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel.
Danmarks Statistik har i en ny opgørelse sammenlignet salg via e-handlen hos mindste virksomheder med 5-9 ansatte, mikrovirksomhederne. De nye tal viser, at 14 procent af de mindste virksomheder sælger via online markedspladser som Amazon og kinesiske Alibaba. For de store virksomheder er det kun 10 procent, 8 procent for de mellemstore virksomheder og kun 7 procent for de små virksomheder.
DI Handel mener, at salg via e-handel - og herunder salg på online markedspladser - styrker mulighederne for eksport via nettet – et område, hvor Danmark er bagud i forhold til de fleste andre europæiske lande. Men det kræver samtidig fair rammevilkår ikke mindst i forhold til de store online markedspladser, mener DI Handel.
- Der er en række udfordringer forbundet med online markedspladser, som vi skal adressere på bl.a. EU-niveau. Men øget global e-handel betyder nye muligheder for øget eksport for danske virksomheder. I dag ligger danske virksomheder lavt på e-eksport i forhold til andre EU-lande. I takt med stigningen af e-handel på tværs af lande og regioner kan salg via online markedspladser være et rigtig godt springbræt til at drive e-eksport, siger Jacob Kjeldsen.
De mindste virksomheder overhaler også de små og mellemstore virksomheder, når det gælder salg via egen webshop eller mobil-app. 34 procent af mikrovirksomheder bruger netbutik og en app til e-handel, mens de små- og mellemstore virksomheder ligger på henholdsvis 28 procent og 33 procent.
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder
Links
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
DI: Butikkers bøvl med 1000-kronesedler kan løses med betalingskort20.12.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det skal være muligt for butikker at kunne give tilbage på 1000-kronesedler via kunders betalingskort. Det mener landets største erhvervsorganisation, DI, der oplever, at butikker bliver overdynget af de store sedler, efter beslutningen om at udfase 1000-kronesedlen.
Store forventninger til Black Friday blev mere end indfriet14.12.2023 07:17:31 CET | Pressemeddelelse
Der var store forventninger til årets Black Friday – og de blev alligevel mere end indfriet, viser ny undersøgelse fra DI Handel.
Black Friday 2023: Flere danskere vil bruge flere penge20.11.2023 08:37:46 CET | Pressemeddelelse
Der er pænt positive udsigter for handlen på Black Friday i år. Flere danskere forventer nemlig at købe mere og bruge flere penge til dette års Black Friday sammenlignet med sidste år.
Danskerne handler fra mobilen som aldrig før28.10.2023 11:15:08 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne foretrækker at bruge de to tommelfingre og mobiltelefonens beskedne skærmstørrelse, når de skal købe ind på nettet. Det fremgår af en ny spørgeskemaundersøgelse blandt 1500 forbrugere i alle aldre fra Dansk Industri og Epinion.
Historisk stort underskud på den danske ehandelsbalance3.2.2023 12:30:56 CET | Pressemeddelelse
Nye analyse fra DI og Epinion viser, at Zalando er danskernes foretrukne webshop – og det er en af årsagerne til et kæmpe underskud over for udlandet med e-handel.