Nye tal: Danske kommuner skaber flere nye innovationer end de norske

Til gengæld er norske kommuner bedre til at kopiere andres løsninger, viser et nyt Innovationsbarometer, som den norske kommuneorganisation KS har lavet. Norge er første land til at kopiere COI’s statistik om offentlig innovation, der er verdens første.

72 pct. af de norske kommuner har gennemført mindst én innovation i løbet af de seneste to år. Ni ud af ti af dem har haft medarbejderne i en nøglerolle.

Det fremgår af et nyt Innovationsbarometer, som den norske kommunesektors organisation, KS, har lavet. Norge er det første land til at kopiere Center for Offentlig Innovations Innovationsbarometer, der er verdens første statistik om offentlig innovation. Også Sverige, Finland og Island er på vej med egne versioner.

Se flere tal i det norske Innovationsbarometer her.

Lasse Jalling, afdelingsdirektør for forskning, innovation og kvalitetsudvikling i KS, er glad for det nye barometer:

”Vi har brug for at få viden om, hvad der sker ude i kommunerne. Der er Innovationsbarometeret godt, fordi det kan give os viden på et meget detaljeret niveau: Er der for eksempel forskel mellem landsdelene i Norge, og er større kommuner mere innovative end mellemstore kommuner? Det kan vi få nogle svar på nu,” siger han og tilføjer, at Danmark har været en stor inspiration i forbindelse med udformningen af barometeret:

”Hele idéen kommer jo fra Danmark. Når vi ser, hvordan Innovationsbarometeret har fungeret i Danmark, og hvad det har gjort, er det indlysende, at det her var en idé, vi var nødt til at stjæle,” siger Lasse Jalling.

Minister: Godt eksempel på samarbejde

COI’s Innovationsbarometer blev første gang udgivet i oktober 2016 og er baseret på svar fra både kommunale, regionale og statslige arbejdspladser af alle slags. Anden runde blev sat i gang i 2017, og de første resultater af den nye undersøgelse blev offentliggjort i slutningen af sidste år.

Læs mere om det danske Innovationsbarometer her.

Det norske Innovationsbarometer bygger på samme metode som det danske og viser blandt andet, at tre ud af fire norske innovationer bidrager til øget kvalitet, og at offentlige innovationer i Norge i højere grad end i Danmark bliver igangsat af borgerne. Tallene er ikke testet for statistisk signifikans.

Minister for nordisk samarbejde Karen Ellemann (V) kalder det ”fantastisk”, at Norge som det første land i Norden har genbrugt det danske Innovationsbarometer:

”Det er jo det bedste bevis på, at vi har fundet en god løsning i Danmark. Samtidig er det et godt eksempel på, hvordan vi lærer af hinanden i Norden. Hvorfor opfinde den dybe tallerken igen, hvis et andet nordisk land allerede har et godt system, der virker?” spørger ministeren og understreger, at der allerede på mange områder er en stærk tradition for nordisk samarbejde.

Hun mener, at ens løsninger gør det lettere at sammenligne udviklingen i de enkelte lande:

”Vi samarbejder og lærer af hinanden i Norden, og i ny og næ konkurrerer vi også lidt om at være de bedste. Det ser jeg som et klart sundhedstegn. Vi har et stærkt nordisk samarbejde på en række områder. Men jeg er hele tiden på jagt efter, hvordan vi kan udvikle samarbejdet, så det leverer endnu bedre resultater til gavn for borgere og virksomheder i Danmark,” siger Karen Ellemann.

Meget små forskelle mellem landene

Center for Offentlig Innovation har undervejs i processen bistået nordmændene med hjælp og rådgivning. Blandt andet har man lagt vægt på nogle af de udfordringer, der kan være i arbejdet, forklarer analysechef i Center for Offentlig Innovation Ole Bech Lykkebo:

”Vi har så at sige delt både sølvtøjet og vasketøjet – og der var rigtig meget vasketøj, da vi lavede vores første udgave. Men ved at delen vores viden og erfaringer har vi kunnet undgå, at nordmændene laver de samme pletter,” siger han.

Ole Bech Lykkebo glæder sig over, at forskellene mellem de to lande er så små:

”Det er i sig selv beroligende, at et land, der ligner os meget, ikke får nogle helt andre tal. Men der er også steder, hvor vi kan lære af nordmændene: Blandt andet er nordmændene markant bedre til at kopiere andres løsninger direkte. Det kunne vi måske godt lære noget af, for i Danmark kan der være en tilbøjelighed til først at ville tilpasse alt muligt. Men vi ved, at det at kopiere ofte er mere effektivt,” siger Ole Bech Lykkebo, der dog understreger, at man skal passe på med at sammenligne landene, blandt andet fordi Norge har en anden kommunestruktur og har målt i en nyere periode.

Kan aflive myten om den kommunale sektor

Lasse Jalling, afdelingsdirektør for forskning, innovation og kvalitetsudvikling i KS, mener selv, at det norske Innovationsbarometer kan være med til at aflive myten om, at den norske kommunesektor ikke er innovativ. Han er mest overrasket over, hvor jævnt niveauet af innovationsarbejde er spredt ud over Norge:

”Man kunne godt have troet, at der var større forskel mellem de forskellige dele af Norge, og at for eksempel store kommuner var mere innovative end små og mellemstore. Men sådan hænger det faktisk ikke sammen. Der bliver tænkt innovation over det hele, og det er meget lovende og interessant,” siger han.

Han mener samtidig, at Innovationsbarometeret kan styrke samarbejdet om offentlig innovation i Norden, fordi der nu er et sammenligningsgrundlag. Ole Bech Lykkebo enig.

Han glæder sig over, at både Sverige, Finland og Island er på vej med deres egne versioner af den danske statistik:

”Det betyder, at vi i løbet af ganske få år vil have barometre i hele Norden. Det er spændende af flere årsager: Dels fordi vi har meget at lære af hinanden, dels fordi beslutningstagere i både Danmark og Norge og snart i de andre lande får et stærkere fundament at træffe beslutninger om offentlig innovation på – og dels fordi den nordiske måde at se offentlig innovation på kommer til at præge den måde, man vil se offentlig innovation på internationalt. Det kan vi godt tage lidt af æren for,” siger han.

Journalist Paul Sauer, Center for Offentlig Innovation, tlf. 61 81 31 03
Analysechef Ole Bech Lykkebo, Center for offentlig Innovation, tlf. 61 81 31 02

Fakta om offentlig innovation:

• Offentlig innovation er at gøre noget nyt i den offentlige sektor, som skaber værdi.Innovationen skal være ny for arbejdspladsen selv, men kan være brugt af andre.

• Værdien af offentlig innovation kan have flere former: indfrielse af politiske mål, stigende effektivitet, højere kvalitet, styrket demokrati eller øget medarbejdertilfredshed.

• Innovation kan være nye eller væsentligt ændrede serviceydelser, produkter, organisationsformer og processer eller måder at kommunikere med omverdenen på.

• Innovationsbarometeret er baseret på en spørgeskemaundersøgelse besvaret af hver 6. offentlige arbejdsplads – i alt 2.363 ledere.

• Danmark er det første land med en officiel statistik over offentlig innovation. Samarbejdet mellem Danmarks Statistik og Center for Offentlig Innovation om den nye statistik er inspireret af OECD-landenes målinger af innovation i den private sektor.

Center for Offentlig Innovation (COI) er et nationalt center, der understøtter øget kvalitet og effektivitet i hele den offentlige sektor gennem innovation.

COI er etableret af parterne på det offentlige arbejdsmarked: Regeringen, KL, Danske Regioner, FTF, OAO og Akademikerne. Læs mere på www.coi.dk.