Nye, spændende kunstprojekter på vej rundt om i landet

En række nye kunst- og kulturprojekter ser snart dagens lys. Fælles for dem er, at de fremmer kunst- og kulturlivet lokalt ude i landet gennem samarbejder med lokale aktører. På den måde hjælper projekterne til at udbrede kunst og kultur i hele Danmark.
Projektet Wadden Tide af Kate Skjerning er en udstilling på kyststrækningen langs Blåvandshuk, der i år modtager støtte. Foto: Tim Johnsen.

43 kunst- og kulturprojekter rundt om i landet modtager nu syv millioner kroner i støtte fra De Regionale Kunstfonde, som består af Den Jyske Kunstfond og Øernes Kunstfond. Fondene støtter udviklingen af kunstmiljøer og kunstvirksomheder og har særligt fokus på, at kunststøtten når ud i hele Danmark.

Bestyrelsesleder Sarah Smed, Øernes Kunstfond, siger:

”Vi har i Øernes Kunstfond set så mange fine eksempler på kreative og nytænkende projekter. Og om noget kan vi se, at mange projekter er udtænkt af og i deres tid og dermed adresserer aktuelle temaer i samfundet. Det er spændende og meget motiverende for de kommende års arbejde”

Bestyrelsesleder Jakob Bonderup, Den Jyske Kunstfond, siger:

”Den Jyske Kunstfond har modtaget mange ansøgninger af høj kvalitet. Ansøgningerne viser, at der er stærke, kreative og samarbejdende kræfter og projekter i Jylland og på de omkringliggende øer, som vi er glade for at kunne støtte. Vi støtter således en bred vifte af spændende, nytænkende projekter og kollaborationer inden for de kreative erhverv. I fondens bestyrelse håber vi, at årets uddeling vil kunne inspirere endnu flere kunst- og kulturskabere i Jylland til at søge puljen de kommende år”

Eksempler på støttede projekter

Den Jyske Kunstfond har støttet Growing Earth, der vil skabe en installation, der forvandler et grønt offentligt byrum ved at kombinere leg og bæredygtighed målrettet børn og unge. Lokale partnerskaber skal hjælpe til at udforske, hvordan teknologi kan ændre vores forhold til vores planet og samtidigt udvikle det lokale kunstmiljø.

’Wadden Tide 2023 - First There is a Mountain’ en udstilling i Blåvand, der skal aktivere Vadehavets verdensarvslandskab. Udstillingen finder sted i Nationalpark Vadehavet og i UNESCOs verdensarvsområde, hvor kunstprojekterne kan opleves både på stranden, i klitterne og i byen. Med sand som prisme aktualiserer den Vadehavets og Blåvands unikke natur, historie, kulturhistorie gennem ekstraordinære og gratis kunstprojekter.

Øernes Kunstfond har blandt andet støttet ’Knallertkoreografier’, der er et borgerinddragende kunstprojekt, der har til formål at undersøge performative veje til at gøre unge, overhørte stemmer tydeligere i lokalsamfundet. Konceptet blander lydoplevelse med en sitespecifik kunstoplevelse i form af koreografi af knallerter i bunden af Faxe og Boesdal Kalkbrud (Stevns).

Og så vil projektet "De Nye Nomader" skaber en række publikumsinvolverende talks og udstillinger offentlige steder, der portrætter migrantarbejderne - ikke som arbejdskraft, men som mennesker med håb og drømme. Formålet er at skabe dialog og forståelse, og udstillingen ”vandrer” som nomader fra Polakkasernen i Rødby til Folkemødet på Bornholm, videre til Ringsted Torv og Danish Crown for at ende i mangfoldighedsugen under 3F i Odense.

Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon

Tlf:22 61 19 95

Billeder

Information om Slots- og Kulturstyrelsen

Slots- og Kulturstyrelsen
Hammerichsgade 14

Fakta om de Regionale Kunstfonde

Øernes Kunstfond har i år valgt at støtte 18 projekter, mens Den Jyske Kunstfond støtter 25 projekter. Alle medlemmer af Den Jyske Kunstfond og Øernes Kunstfond er udpeget af kulturministeren. De to kunstfonde uddeler hvert år cirka 7 millioner kroner.

Følg pressemeddelelser fra Slots- og Kulturstyrelsen

Flere pressemeddelelser fra Slots- og Kulturstyrelsen