Sika Footwear A/S

Nye sikkerhedssko kan løse udbredt håndværkerproblem

Der er boom i byggebranchen, og det kan give flere håndværkere problemer med trætte og nedslidte fødder. De nyeste BRYNJE sikkerhedssko gør livet lettere for alle dem med hårdt og krævende arbejde – både nu og senere i livet.
De to nye modeller i Brynjes-400 serie er specialudviklet til at holde fødderne sikre og tørre under hårde arbejdsforhold. Foto: Sika Footwear.

Alle håndværkere har prøvet at have ømme og trætte fødder efter en lang arbejdsdag på byggepladsen og med en forventet stigning i byggebeskæftigelsen på 2.500 medarbejdere i 2021, ser det ud til, at endnu flere håndværkere vil opleve lange og opslidende arbejdsdage med fodgener til følge.

Hos den danske producent af sikkerhedssko, Sika Footwear, vil man komme udviklingen i forkøbet og har under mottoet ’No job too tough’ netop lanceret to nye modeller i deres populære BRYNJE 400-serie. Modellerne går under navnene 490/B-DRY OUTDOOR SHOE og 491/B-DRY OUTDOOR LOW BOOT og er de mest robuste og slidstærke BRYNJE sikkerhedssko til dato.

Slidstyrken er helt central i Brynje B-DRY sikkerhedssko, så de kan modstå lidt af hvert uanset miljø og arbejdsforhold. Ekstra tåbeskyttelse, varmeresistens op til 300 °C, solidt fodfæste uanset terræn, bred pasform og vandtæt membran er blandt nogle af de mange features, der holder fødderne beskyttet, tørre og godt gående over en lang arbejdsdag. Også når der arbejdes på varme, våde og mudrede overflader, som det for eksempel er tilfældet indenfor entreprenør- og anlægsbranchen. Komforten har også fået et nøk opad med blødere og mere stødabsorberende indlægssåler.

Undgå kroniske skader med det rigtige skovalg

Netop komfort og god pasform er vigtige faktorer i valget af sikkerhedssko, for mange timers stående og gående arbejde på ujævne og våde underlag kan med et forkert skovalg få alvorlige konsekvenser senere i livet. Det er derfor utrolig vigtigt at beskytte og passe godt på sin krop. Sådan lyder det fra Karin Dinesen, der er lægeeksamineret fodplejer og har privatklinik i Odense.

De langsigtede konsekvenser ved ikke at passe på fødderne kan være både alvorlige og kroniske. Vi ser desværre mange klienter i klinikken, der kommer ind med et stift og immobilt ankelled, der gør det svært for eksempel at gå lange ture og dyrke sport. Det er en lidelse, der kan give følgeskader i knæ, hofter og ryg, og som kunne have været undgået eller afhjulpet, hvis de havde brugt de rigtige arbejdssko,fortæller Karin Dinesen.

Hun understreger, at især håndværkere bør investere i de helt rigtige sikkerhedssko. Det vigtigste er ikke at gå på kompromis med prisen, men derimod skal man finde den sko, som giver den bedste komfort for ens fødder. Kombineret med løbende fodpleje er det den bedste opskrift på at undgå de langvarige fodskader.

Rigtige sko til rigtige håndværkere

Hos Sika Footwear har man mere end 150 års erfaring med at udvikle og producere fodtøj til det arbejdende folk, og her ved man, at mange timers hårdt og tungt arbejde i de forkerte sikkerhedssko let kan føre til dårlig komfort og trætte fødder.

– Med de nye modeller i Brynje 400-serien tilbyder vi en sikkerhedssko med ultimativ styrke, sikkerhed og komfort på arbejdspladsen. Vi lancerer nu vores mest slidstærke sko til rigtige håndværkere, som færdes, hvor der arbejdes hårdt og under krævende forhold. Målet er, at folk skal kunne levere 100 procent hele dagen – uanset hvad den bringer og gerne resten af livet, siger Hans Løve, der er Head of Sales and Marketing hos Sika Footwear.

Faktaboks: 10 gode råd til dig, der skal vælge nye sko til arbejdet:

• Vælg arbejdsfodtøj, der passer til dit arbejde
  • Brug fodtøj, der støtter godt omkring anklen
  • Hælkappen skal være fast og passe om hælen
  • Brug fodtøj med tå- og sømværn, hvis dit arbejde kræver det
  • Brug fodtøj med stødabsorberende såler
  • Varme: Vælg fodtøj, der er HI eller HRO godkendt
  • Kulde: Vælg fodtøj, der er CI godkendt og/eller har vinterfor
  • Statisk elektricitet: Vælg fodtøj, der er ESD-godkendt
  • Fugt: Vælg åndbart fodtøj med vandtæt membran
  • Anskaf en god indlægssål, der kan stabilisere foden og hindre vridskader

Fakta: BRYNJE-400 serien er udviklet til:

• Dem, der arbejder i virksomheder inden for tungt byggeri, sort industri og off shore
  • Dem, der har brug for ultimativ styrke, sikkerhed og komfort på arbejdspladsen
  • Dem, der har brug for en åndbar, fleksibel og vandtæt sikkerhedssko, der kan modstå varme op til 300 °C
  • Dem, der har brug fodtøj med bred pasform
  • Dem, der har brug for ESD-godkendt fodtøj

Hans Løve
Head of Sales and Marketing, Sika Footwear
hl@sikafootwear.dk

Billeder

Download
Under mottoet ’No job too tough’ har Sika Footwear netop lanceret to nye modeller til den populære Brynje 400-serie. Foto: Sika Footwear.
Download

Information om Sika Footwear A/S

Sika Footwear A/S
Hi-Park 301