Nye økologiregler på vej

Tre år har det taget forhandlingspartnerne i EU at nå frem til nye regler for, hvordan økologiske fødevarer i fremtiden skal produceres i EU. Landbrug & Fødevarer glæder sig over, at forhandlinger nu er afsluttet, så der kan komme mere skub i udviklingen af dansk økologi.

Selvom salget af økologiske fødevarer bare buldrer derudaf, så har en del af den danske økologiudvikling i længere tid stået i stampe. De EU-økologiregler, som alle europæiske landmænd skal producere efter, skal nemlig opdateres, men forhandlingerne er gået så meget i hårdknude, at det har taget tre år at nå til enighed om en ny økologiforordning.

Det har bremset en del af udviklingen i økologien, da flere økologer for eksempel har måttet vente med at investere i nye stalde førend de har set kravene i den nye EU- økologiforordning. Derfor glæder det Lone Andersen, viceformand i Landbrug & Fødevarer, at der nu endelig er indgået et forlig om de nye EU-økologiregler.

- Det har været et utrolig langt forhandlingsforløb, som har fyldt stort set hele økologidagsordenen i EU. Derfor er det positivt at der nu er en afklaring, så vi får mulighed for at sætte mere skub i økologiudviklingen og taget fat på de nye områder der skal udvikle økologien. Helt grundlæggende, så får vi ikke en masse nye ting ind med det forslag som ligger på bordet, men vi tror det baner vejen for en mere dynamisk udvikling af økologien, og det ser vi gerne, siger hun.

Der er dog et par knaster i det indgåede forlig, som kan give udfordringer i den danske økologiske produktion.

- Det er et kompromis der er indgået, og der er nogle områder, hvor vi er trætte af resultatet. Det gælder konkret i forhold til for eksempel udviklingsmulighederne for den økologiske væksthusproduktion og for de krav der lægges op til for produktionen af økologiske fisk og muslinger. Og så gælder det i forhold til de kontrolkrav der stilles til supermarkeder der gerne vil sælge økologiske varer. Vi vil have en troværdig kontrol, men vi ønsker ikke, at gøre det så vanskeligt for supermarkederne at tage de økologiske varer ind på hylderne, at de i sidste ende fravælger økologi i sortimentet. På de her områder har vi nu en opgave i, at få den ny forordning implementeret bedst muligt, siger Lone Andersen.

Landbrug & Fødevarer gav de første input til en ny regulering i efteråret 2012. I foråret 2014 præsenterede Kommissionen et udkast til en ny Økologiforordning. Det var ikke et forslag der modtag megen ros i økologierhvervet, og det dårlige udgangspunkt, har været med til, at forhandlingerne mellem Kommissionen, Rådet og Parlamentet om den ny forordning nu har varet i mere end tre år.

Der er stadig en lang række tekniske udeståender, så økologireglerne vil blive tilpasset og udvikle sig over de næste år, men rammen for udviklingen er nu lagt klar. Kompromisset skal endelig godkendes i EU-Parlamentet i uge 27 og på Ministerrådsmøde den 17. juli. Forordningen forventes at træde i kraft i 2020.

Yderligere kontakt til viceformand Lone Andersen via pressekonsulent Mille Marie Christensen, mic@lf.dk, 61702047.