Nye medlemmer valgt til Coops bestyrelse

Lørdag den 24. april 2021 blev der afholdt landsrådsmøde i Coop og valg til Coop ambas bestyrelse. Der var kamp om de to bestyrelsesposter blandt syv kandidater. Det endte med valg til Jette Rosenberg og Nicolai Houe.

Valget til Coop ambas bestyrelse blev afgjort på landsrådsmødet 24. april 2021.

Syv kandidater stillede op til bestyrelsesvalget, hvor to pladser skulle besættes. Forud for landsrådsmødet blev der afholdt et digitalt valgmøde, hvor kandidaterne kunne præsentere deres kandidatur og besvare spørgsmål fra landsrådet.

”Det er dejligt at se, at der igen er så mange stærke kandidater til bestyrelsesvalget i Coop. Jeg glæder mig til samarbejdet med de nye bestyrelsesmedlemmer om at udvikle Coop,” siger formand for Coop Lasse Bolander.

De to valgte medlemmer af Coop ambas bestyrelse er følgende:

Jette Rosenberg er 48 år og har siden 2015 været medlem af bestyrelsen for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn og blev i 2020 valgt til formand for brugsforeningen. Hun er afdelingsdirektør i Middelfart Sparekasse og har siden 2005 engageret sig i bestyrelsesarbejde i både den finansielle sektor og i medlemsejede foreninger.

Nicolai Houe er 45 år og er medlem af bestyrelsen i Kvickly Bruuns Galleri i Aarhus og har siden 2012 været valgt til Coop ambas bestyrelse. Han er konsulent, iværksætter og ejer virksomheden HOUE Consult, hvor han udvikler forretning indenfor kompetenceudvikling, facilitering af oplevelser og beskæftiger sig med FoodTech.

Nicolai Houe er genvalgt, og Jette Rosenberg erstatter Bjarne Dybdahl Andersen, der valgte ikke at genopstille. Bestyrelsesmedlemmerne vælges for tre år ad gangen.

Formand Lasse Bolander og medarbejderrepræsentant Birgitte Hesselbjerg var også på valg i 2021. Begge blev genvalgt ved fredsvalg.

Landsrådsmødet blev styret fra Coops servicekontor i Albertslund og med 126 landsrådsmedlemmer fra hele landet, som var med hjemmefra.

Fakta om Coop ambas bestyrelse

Coop amba er betegnelsen for den demokratiske andelsforening, som 1,9 millioner danskere er medlemmer og ejere af. Bestyrelsen i Coop amba består af ti Coop-medlemmer. Det er Coop ambas bestyrelse, der udpeger bestyrelserne i Coop Danmark, Coop Bank og Coop Invest. Bestyrelsen træffer bl.a. beslutning om køb og salg af virksomheder, Coops strategi, handlingsplaner og medlemsvilkår. Det er Coops øverste myndighed, landsrådet, der består af engagerede danskere fra hele landet, som vælger medlemmerne af Coop ambas bestyrelse.

Find mere information om de syv opstillede kandidater på:

Fakta om Coop

Coop er Danmarks største andelsbaserede detailvirksomhed med 1,9 mio. medlemmer. Foreningen Coop amba ejer Coop Bank, Coop Invest og Coop Danmark med de tilhørende kæder SuperBrugsen, Kvickly, Dagli’Brugsen, fakta, Coop365 og Irma. Brugsbevægelsen og dermed Coop blev etableret i 1866 og er siden da vokset støt.

I Coop er der i dag over 500 lokale bestyrelser med ca. 3.700 medlemsvalgte, som driver det lokale engagement om Coops mærkesager. Alle Coop-medlemmer har mulighed for at stille op til de lokale bestyrelser og gøre en forskel for deres lokalområde og butik.

Find mere information om medlemsengagement og demokrati i Coop på:  https://forening.coop.dk/

Yderligere information:

Kommunikationskonsulent i Coop amba June Risum Scheibel, june.scheibel@coop.dk, mob. 2253 6875

Kvickly åbner over 50 nye mad-afdelinger17.5.2021 10:26:43 CEST | Pressemeddelelse

Fra denne uge og frem til marts 2022 åbner Kvickly over 50 helt nye afdelinger, der skal gøre de daglige måltider lettere for danskerne. Over de kommende ti måneder vil der åbne nye afdelinger i 5 varehuse pr. måned. Under navnet MadCooperativet bliver slagter- og delikatesseafdelingerne bygget om. Fra at være koncentreret om fersk kød, hvor kunderne selv laver maden derhjemme, bliver det nu anderledes afdelinger, opdelt i 4 zoner med vægt på færdige måltidsløsninger fra morgenmad til frokost og aftensmad og inspiration i brug af kød og grønt. ”Vi gør det for at imødekomme vores kunders krav om kvalitetsmad, inspiration og løsninger, der gør hverdagen lidt lettere,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Kvickly Forud for åbningen er der gennemført et uddannelsesprogram for medarbejderne, så kunderne kan få rådgivning af de faguddannede medarbejdere. Danskernes indkøbsvaner er under hastig forandring. I forbindelse med et måltidsstudie i 2019 konstaterede Coop en klar differentiering m

SuperBrugsen åbner 150 nye mad-afdelinger17.5.2021 10:24:07 CEST | Pressemeddelelse

Fra denne uge og frem til marts 2022 åbner SuperBrugsen ca. 160 helt nye afdelinger, der skal gøre de daglige måltider lettere for danskerne. Afdelingerne vil byde på inspiration til varierede, nemme måltidsløsninger af god kvalitet. Over de kommende ti måneder vil der åbne nye afdelinger i 15 butikker pr. måned. Dermed er der tale om et af de største udrulningsprojekter i kædens historie. Under navnet MadCooperativet bliver slagter- og delikatesseafdelingerne bygget om. Fra at være koncentreret om fersk kød, hvor kunderne selv laver maden derhjemme, bliver det nu anderledes afdelinger,opdelt i 4 zoner med vægt på færdige måltidsløsninger fra morgenmad til frokost og aftensmad og inspiration i brug af kød og grønt. ”Kundernes madvaner er under hastig forandring. Kravene til inspiration og til løsninger er langt større i dag. Med det nye koncept vil vi gå foran i den udvikling, hvor overskrifterne er kvalitet, lokal variation og bekvemmelighed,” siger kædedirektør Jesper Gottschalck Jen

Plantning af 250.000 træer i Coops første folkeskov begynder11.5.2021 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

(Bemærk i forhold til tidligere udsendt meddelelse, vil der pga Corona-situationen ikke være skole-elever med i plantningen). Tirsdag og onsdag den 11. og 12. maj begynder Coop at plante 250.000 træer i den første af en række folkeskove, koncernen har planlagt over hele Danmark. Den første folkeskov er ved Idomlund i Holstebro. Redaktionen er meget velkommen til at overvære plantningen og høre mere om projektet 12. maj kl. 10-14 Til stede er klimachef i Coop, Peter Svendsen, der er ansvarlig for projektet, og det lokale skovråd m.fl. Arealet ved Idomlund er på 113 hektarer (svarende til 226 fodboldbaner). Coop har købt det i samarbejde med Hedeselskabet, som kommer til at stå for beplantningen, der altså begynder i næste uge. Over de næste 10 år er målet at plante 1000 hektarer skov, hvilket forventes at koste i størrelsesorden 160 millioner kr. Formålet med Coop Folkeskove er at skabe ny natur, der kan bidrage til øget biodiversitet, beskytte drikkevandet, skabe rekreative fællesareal

Brugsforening åbner første Coop3653.5.2021 09:39:37 CEST | Pressemeddelelse

Som den første selvstændige brugsforening åbner Middelfart Brugsforening nu en Coop365. Coop365 er en test af fremtidens lavprissupermarked, som i løbet af de seneste otte måneder er blevet en voksende succes, og som nu omfatter ca. 40 butikker over hele Danmark. Middelfart Brugsforening har besluttet at bygge den Fakta-butik, man driver i Gelsted, om til en Coop365. Den nye butik skal stå klar inden sommerferien i år. ”Det er et meget positivt signal, at en af landets største brugsforeninger tror så meget på Coop365, at de går ind og investerer i konceptet allerede på dette tidspunkt,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop365 og Fakta. Med konverteringen til Coop365 får butikken ca. 1000 flere forskellige varer. Konceptet er Coops bud på fremtidens lavprissupermarked – et nyt format som placerer sig mellem discountbutikker og kvalitetssupermarkeder. Billigere i pris, bedre i udvalg og nemmere i hverdagen. Butikken i Gelsted er en af de i alt ni Fakta-butikker, som drives på franchis