Nye jernbaneprojekter vil styrke banegods
Der er plads på det danske jernbanenet til flere godstog. Men der er ofte ikke et økonomisk incitament for at flytte mere gods fra lastbiler til skinner med de korte afstande, der er i Danmark. Det viser Transportministeriets analyse af jernbanegods. Analysen viser også, at der er ledig kapacitet på skinnerne til at køre langt flere godstog, uden det påvirker passagertrafikken, og at banegods betaler langt mindre i afgifter end vejgods.
- Der er i dag ledig kapacitet på de danske jernbaner til at fragte mere gods på skinner, og vi har givet banegods en markant afgiftsfordel i forhold til vejtransport. Med de kommende års investeringer i jernbanen og åbningen af Femern Bælt-forbindelsen vil der være stort potentiale i den grænsekrydsende godstransport, hvor for eksempel gods fra Sverige kan komme via Danmark og ned i Europa uden at belaste vejnettet. Jeg vil derfor opfordre banegodsbranchen til at udnytte den ledige kapacitet og de nye muligheder, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Analysen af jernbanegods berører den tilgængelige kapacitet på jernbanen, klimaeffekten, jernbaneprojekter med betydning for banegods og økonomien for staten i form af investeringer og vedligehold samt for godsoperatørerne i form af afgifter.
Analysen viser, at der er ledig kapacitet på jernbanen, men også at banegods skal transporteres over større afstande, typisk mindst 3-400 kilometer, før det er en økonomisk fordel at fragte på skinner frem for lastbiler. Det skyldes, at banegods skal omlastes både for at komme fra producenten til godstoget og for at komme fra godstoget og videre. Udgiften til omlastningen udgør en stor del af de samlede transportomkostninger og derfor skal godset typisk fragtes en længere distance, før det kan betale sig. Banegods har til gengæld bedre afgiftsbetingelser sammenlignet med gods fragtet på vej, hvorfor der rent afgiftsmæssigt er økonomiske fordele ved at fragte gods på skinner.
Nøgleord
Links
Information om Transportministeriet
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Transportminister: Hold jer orienteret om trafikken16.4.2024 16:00:24 CEST | Pressemeddelelse
På grund af branden i Børsen opfordrer transportministeren til at holde sig orienteret om trafikken – Vejdirektoratet følger udviklingen.
Mere støtte til grøn omstilling af tung vejtransport15.4.2024 09:39:25 CEST | Pressemeddelelse
For at skubbe på den grønne omstilling af lastbiler prioriterer regeringen nu i alt 750 millioner kroner frem mod 2030 til initiativer målrettet grøn omstilling og effektivisering af den tunge vejtransport samt 161 millioner til lastbiler, der kan køre på biogas.
Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg fortsætter som planlagt11.4.2024 08:09:55 CEST | Pressemeddelelse
I Infrastrukturplan 2035 blev der afsat midler til opgradering af jernbaneoverkørslen i Silkeborg. På baggrund af den indledende undersøgelse har forligskredsen nu besluttet, hvilke løsningsmodeller, der skal undersøges i det endelige beslutningsgrundlag.
Tre linjeføringer til ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg skal undersøges nærmere11.4.2024 08:07:03 CEST | Pressemeddelelse
Banedanmark har gennemført en indledende undersøgelse af en ny enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. Forligskredsen har udvalgt tre linjeføringer, som skal indgå i den videre undersøgelse, herunder den kommende miljøkonsekvensvurdering.
På søndag stiller vi urene en time frem27.3.2024 07:49:31 CET | Pressemeddelelse
Dette års vintertid ophører natten mellem lørdag den 30. marts og søndag den 31. marts 2024.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum