Nye ingeniøruddannelser skal sikre udviklingen i Sønderborg-området

21.6.2017 15:50 | Danmark på Vippen

Nyt forsknings- og uddannelsescenter i Sønderborg skal sikre kvalificeret arbejdskraft til virksomheder i det sønderjyske. Og behovet for flere uddannelser er markant, siger Erik Lauritzen (S), borgmester i Sønderborg Kommune.

175 millioner kroner. Så mange penge poster Syddansk Universitet, Danfoss A/S, Linak A/S, Region Syddanmark og Sønderborg Kommune i et nyt Center for Industriel Elektronik, der blandt andet skal sikre flere civil- og diplomingeniøruddannelser.

Erik Lauritzen (S), borgmester i Sønderborg Kommune og bestyrelsesmedlem i Danmark på Vippen, glæder sig over de nye uddannelser, som vil udvikle kommunen og hele området:

”Vi har i en årrække oplevet, at uddannelser er flyttet væk fra Sønderborg. Nu er der heldigvis andre signaler fra SDU, som også kan se det fornuftige i at decentralisere. Det kan kun gå for langsomt, og derfor går vi som kommune naturligvis også ind og samarbejder med regionale og private aktører for at skabe nye uddannelser,” siger Erik Lauritzen.

Han påpeger samtidig, at behovet for flere ingeniører i det sønderjyske er markant. Frem mod 2020 kommer virksomheder i Sønderborg-området til at mangle omkring 800 akademikere – primært ingeniører inden for elektronik, mekatronik og it:

”Der er ingen tvivl om, at hvis vi ikke uddanner flere ingeniører, kommer der et tidspunkt, hvor vores stærke virksomheder bliver nødt til at flytte fra Sønderborg. Og det bliver ikke til Kolding eller Holstebro, men helt ud af landet. Den udvikling vil ikke bare være katastrofal for Sønderborg og Sønderjylland, men for hele Danmark. Derfor er det altså helt afgørende, at vi har uddannelser i hele landet,” siger Erik Lauritzen.

Skab effektive klynger
Han bliver bakket op af Kim Ruberg, næstformand i Danmark på Vippen, som i 2016 i en stor rapport dokumenterede, hvor afgørende uddannelser er for et Danmark i balance:

”Vi har tidligere helt konkret foreslået, at udbuddet af videregående uddannelser i langt højere grad skal tage udgangspunkt i et regionalt behov og perspektiv, så vi får de erhvervsmæssige styrkepositioner, der er forskellige fra område til område, til at spille bedre sammen med uddannelserne. Det er dagens nyhed fra Sønderborg et fantastisk eksempel på. Samtidig er det jo helt åbenlyst, at vi bør uddanne langt flere unge mennesker der, hvor virksomhederne efterspørger deres arbejdskraft,” siger Kim Ruberg.

Han roser samtidig det offentligt-private samarbejde, der har sikret det nye Center for Industriel Elektronik. En model, som meget gerne må udbredes til langt flere områder af Danmark, og som kan være med til at kickstarte effektive klynger:

”I stedet for kun at fokusere på én klynge omkring hovedstaden bør vi fokusere på klyngedannelse i hele Danmark. Og netop derfor skal vi flytte statslige institutioner, uddannelser, styrelser og organisationer til de områder af Danmark, hvor de passer til den erhvervsmæssige aktivitet i det private erhvervsliv.”

Danfoss A/S skriver i en pressemeddelelse i dag, at Center for Industriel Elektronik opbygges over en årrække. I den første fase på fire år forventes det, at 110 personer er påbegyndt eller har afsluttet uddannelsen som ingeniør inden for elektronikområdet.