Nye idrætstilbud for krigsveteraner skyder frem i svær tid

To nystartede Safe Zones i Jylland og Storkøbenhavn booster DIF’s landsdækkende indsats for at skabe tryghed og sunde fællesskaber til skadede veteraner gennem idræt.

Med to nye såkaldte Safe Zones i henholdsvis Vejle og Gentofte udvider DIF mængden af idrætstilbud til fysisk og psykisk skadede soldaterveteraner.

Det sker i regi af DIF Soldaterprojekt, der arbejder målrettet med at tilbyde aktiviteter til tidligere udsendte soldater, der er vendt hjem med varige mén. Det være sig fysisk eller mentalt med diagnosticeret PTSD.

Med de to nye svømmehold i Vejle og Gentofte Svømmeklub står DIF Soldaterprojekt nu bag 38 Safe Zone-tilbud på tværs af Danmark med vægtløftning, ishockey, skydning, cykling og havkajak blandt nogle af de mange varierede tilbud. Og flere er på vej allerede hen over foråret og sommeren.

En Safe Zone er et idrætsfællesskab i en etableret idrætsforening, hvor skadede veteraner med idrætten i centrum kan mødes i trygge rammer. Hvor der bliver taget hensyn til den enkelte, og hvor det er okay at stikke ud.

”Efter en udfordrende periode, hvor vores Safe Zones ligesom al øvrig idræt har kæmpet mod coronapandemien glæder vi os over, at vi kan udvide vores tilbud målrettet veteraner, der har været i krig for Danmark. I en tid, hvor invasionen af Ukraine præger os alle, er det vigtigt, at vi kan tilbyde nogle trygge baser, hvor vores tidligere udsendte soldater kan mødes og dele tanker og eventuelle bekymringer,” siger formand i DIF, Hans Natorp.

Gør en forskel

DIF Safe Zones faciliteres i samarbejde med en lang række DIF-forbund – herunder Dansk Svømmeunion, der støtter op om de to nye Safe Zones med det overordnede formål at udnytte idrætten til at hjælpe skadede veteraner videre i livet.

”Svømning er en skånsom idræt, og bevægelse i vand kan gøre kroppen rolig og afslappet. Netop her er samarbejdet mellem svømmeklubberne og DIF Safe Zones vigtigt, fordi træningen kan tilpasses den enkelte,” siger udviklingskonsulent i Dansk Svømmeunion, Lene Madegaard.

Safe Zonen i Vejle har nu været i gang i en lille måned, og Peter Horne Buhl, der fik konstateret PTSD efter sin udsending som FN-soldat i Balkan i 1994, mærker allerede, hvordan det nye lokale svømmetilbud hjælper ham i hverdagen.

”Min PTSD gør, at jeg har en grundlæggende vagtsomhed og mistillid over for andre mennesker. For mit vedkommende handlede det om at prøve at komme ud efter fire års isolation, og der har Safe Zone været rigtig godt for mig. Nu har jeg fået et sted, hvor jeg kan være sammen med nogle, der har det på samme måde som mig, uden jeg skal redegøre for en masse ting,” fortæller Peter Horne Buhl.

FAKTA OM DIF SAFE ZONES

DIF Soldaterprojekts 38 Safe Zones udbydes fra eksisterende idrætsforeninger. I disse Safe Zones har veteranerne mulighed for at træne i selskab med ligesindede veteraner i trygge rammer. Der er plads til alle, som ønsker en mere aktiv hverdag, og der bliver taget hensyn til den enkelte. Projektet anvender idræt som middel til at understøtte veteranernes reintegration til det civile liv med fokus på at skabe sociale netværk og øget livsindhold for den enkelte veteran.

Geografisk er DIF Safe Zones placeret over hele landet. Se kortet her.

For yderligere kommentarer:

Hans Natorp, formand for DIF: 31444015, hna@dif.dk

Rune Oland Tanggaard, projektchef i DIF Soldaterprojekt: 27494950 rot@dif.dk,
(generelt om DIF Soldaterprojekt)

Johan Lyngholm-Bjerge, kommunikationskonsulent i DIF: 40555559, jlb@dif.dk
(for øvrige henvendelser)

Klaus Bach Christensen, presseansvarlig i Dansk Svømmeunion: 28305012, kbc@svoem.dk

Vedhæftede fotos kan anvendes frit til redaktionel brug:
Billede 1: Veteran Peter Horne Buhl i aktion i Mølmholmbadet i Vejle:
Fotokred: Valdemar Stengaard Hansen / dif.dk

Billede 2: Veteran Peter Horne Buhl
Fotokred: Valdemar Stengaard Hansen / dif.dk

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.