Nye hurtigladestandere til elbiler i Sønderborg

Den 1.juli 2020 etablerer energiselskabet OK to nye hurtigladestandere til elbiler i Borgen Shopping i Sønderborg. I første omgang er det gratis for centerets gæster at oplade elbilen

Det fleste kender synet af en klassisk OK-tankstation med standere til benzin og diesel, som ofte ligger placeret sammen med en Coop-butik. I fremtiden kommer vores biler til at køre på et bredt udvalg af alternative drivemidler, blandt andet el.

Det betyder blandt andet, at man i fremtiden kommer til at lade sin elbil flere forskellige steder – ikke kun på tankstationen, men f.eks. også i shoppingcenteret, som det nu bliver muligt i Sønderborg.

Samarbejde med det lokale handelsliv
De nye muligheder og teknologier er interessante for OK, som igennem et stærkt samarbejde med Brugsforeningen for Als og Sundeved og Borgen Shopping har fået mulighed for at etablere to hurtigladestandere i P-kælderen under centeret, der ligger centralt i Sønderborg. For brugsforeningen er det et spændende tiltag for at følge udviklingen og efterspørgslen på en effektiv ladeløsning tæt på en af deres butikker.

”I brugsforeningen er vi meget optaget af at tage ansvar for klimaet og CO2-aftrykket sammen med vores kunder, og vi forventer, at flere af vores kunder i fremtiden kommer i elbil, når de skal på indkøb. Det vil vi gerne være med til at understøtte, og vi glæder vi os til at se, hvordan kunderne tager imod de nye ladestandere. Vi har allerede en smule erfaring med forskellige løsninger ved andre af vores butikker, men det er første gang vores kunder får hurtigladestandere til rådighed, og det er vi rigtig glade for, specielt på en så central placering midt i Sønderborg,” siger Direktør for brugsforeningen for Als og Sundeved Lars G. Andersen.

Når de nye ladestandere er klar den 1. juli, betyder det, at elbilejere i første omgang får mulighed for at oplade elbilen gratis, mens de er på indkøb i Kvickly eller centerets mange specialbutikker. Og det glæder centermanager hos Borgen Shopping, Flemming Enghave.

”Vi er glade for, at vi med de nye hurtigladestandere, som OK stiller op, nu kan tilbyde en ekstra service til de mange kunder, som besøger Borgen Shopping. Vi forudser en udvikling, hvor flere danskere vil køre elbil, og de får behov for hurtig og effektiv opladning af deres køretøj, når de er på farten. Infrastrukturen skal udbygges, derfor har Borgen Shopping en god placering, fordi bilen holder både tørt og sikkert, og så passer det perfekt ind i en travl hverdag, at man kan lade sin bil op, mens man klarer sine indkøb i centerets mange butikker,” siger Flemming Enghave.

Skræddersyet til indkøb
Den gradvise omstilling i bilparken vil kræve massive investeringer i infrastrukturen i de kommende år, og omstillingen kommer til at påvirke hele bybilledet og trafikmønsteret i de danske byer.

Den løsning til elbiler, som OK har levereret til centeret i Sønderborg, er skræddersyet til lige præcis at stå i et indkøbscenter, hvor kunderne typisk opholder sig i længere tid end på tankstationen.

”I OK vil vi gerne tilbyde vores kunder de løsninger, som de efterspørger. Det er efterhånden nogle år siden, vi udviklede vores første el-ladestander, og vi har siden oplevet en stigende efterspørgsel på forskellige ladeløsninger fra både vores kunder og vores netværk af forhandlere,” siger Produktchef for E-mobilitet i OK Thor Folmann Krarup og fortsætter: ”Ladestanderne, vi sætter op i Sønderborg, er såkaldte hurtigladestandere og de første af sin slags i OK-kæden. Vi ser det som en spændende mulighed for at introducere en skræddersyet løsning til opladning af elbiler på en spændende placering midt i en større by."

Standernes effekt er på 50 kW, og det betyder, at man f.eks. kan oplade sin elbil til en rækkevidde på ca. 100 km. på 30 min. I første omgang er det gratis at lade sin elbil på de nye hurtigladestandere, som også er nemme at betjene – selv for nye elbilister.

Fakta om hurtigladestandere fra OK

• Har en kapacitet på 50 kW DC, som dog er afhængig af batteri og biltype.
  • Hver hurtigladestander kan oplade en elbil ad gangen.
  • En elbil kan oplades til en rækkevidde på maksimum 100 km. på ca. 30 min.
  • Har to typer udtag, som passer til standarderne CCS2 og CHAdeMO

• OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedsæde i Viby J
  • OK tæller udover moderselskabet også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus. Hele koncernen beskæftiger mere end 2.200 personer
  • Koncernresultatet for 2019: Omsætning: 9,9 mia. kroner. Resultat før skat: 586 mio. kroner
  • OK omfatter mere end 670 tankstationer, knap 200 vaskehaller (svanemærkede) samt 75 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser og er en af landets største leverandører af varmepumper.
  • OK har tre biogasstationer og fire brinttankstationer
  • Foruden energiprodukter sælger OK mobiltelefoni og forsikringer