Nye højder

Markant omsætningsstigning kombineret med udpræget pladsmangel har nu fået Aarhus Kommune til at dispensere fra lokalplanen og give Aarhus Havn tilladelse til at stable containere i syv lag mod de nuværende fem lag.

Aarhus Havns halvårsopgørelse for 2021 viser nu med tal, hvad man tydeligt har kunnet se med det blotte øje – der er udtalt pladsmangel på havnens containerterminal, hvor man i årets første seks måneder har haft supertravlt med at håndtere 356.000 containere (TEU). Det svarer til en stigning på ikke mindre end 21 pct. i forhold til samme periode sidste år.

”Vi står med en udfordring, som selvfølgelig er på baggrund af en helt utrolig positiv udvikling. Men lige nu vokser vi ud af havnearealerne, og vi venter stadig på at få lov til at udvide havnen. Det gør man bare ikke over natten, så vi er nødt til at tænke alternativt nu,” siger Aarhus Havns CEO Thomas Haber Borch.

Aktuelt forsøger Aarhus Havn at udnytte hver eneste lille lomme af areal til opbevaring af containere, men en dispensation fra kommunen vil imødekomme en del af udfordringen, idet det også er omkostningskrævende at køre containerne rundt på havnen.

Thomas Haber Borch ser flere årsager til den markante vækst på containerområdet.

”De seneste fire år har vi samlet set øget containeromsætningen med hele 37 pct. og nu har vi så på et halvt år lagt 21 pct. til i forhold til sidste år. Der er flere medvirkende årsager. Dels er jeg overbevist om, at vi tager markedsandele både nationalt og internationalt, og dels har coronapandemien givet nogle skvulp, som er kommet os til gode. Endelig har kineserne nogle udfordringer med deres svineproduktion, og derfor har vi i en periode sendt store mængder svinekød til Asien,” fastslår Thomas Haber Borch.

Aarhus Havns samlede godsomsætning i første halvår 2021 landede på 4.903.794 tons gods, hvilket er en stigning på lige knap 10 pct., og det betragtes som yderst tilfredsstillende. Dog er der forretningsområder som fx tørbulk og vegetabilsk olie, som viser vigende tendenser i forhold til samme periode sidste år.