WWF Verdensnaturfonden

Nye guides hjælper danskerne til bedre plastikvaner

Del
Den 3. juli er det slut med at bruge engangsplastik som engangsbestik af plastik, plastiktallerkener til engangsbrug og sugerør af plast, når det såkaldte engangsplastikdirektiv træder i kraft. Heldigvis har Tuborg og WWF udviklet en række simple løsningskataloger og guides, der skal hjælpe danskerne, foreninger, koncertsteder og virksomheder med at knække deres plastikvaner – også når det kommer til engangsplastik. En kærkommen gave til de storforbrugende danskere, som årligt smider 33 kg engangsplastik i skraldespanden.

Danmark har Europarekord i produktion af husholdningsaffald per indbygger[1], hvilket også indebærer et stort forbrug af blandt andet engangsplastik. En ny rapport viser, at hver dansker i gennemsnit smider 33 kg. engangsplast i skraldespanden hvert år, hvilket sætter Danmark i top 25 globalt[2]. ’Det Store Plastik-Knæk’ har undersøgt de danske plastikvaner med henblik på at forbedre vanerne og sikre, at vi i højere grad genbruger, affaldssorterer og genanvender vores plastik.

”Plastik i Danmark er en uigennemskuelig jungle af plastiktyper, vejledninger og råd, som man nemt kan fare vild i. Derfor har mange danskere rigtig dårlige plastikvaner – ofte uden selv at vide det. Det vil Tuborg og WWF gøre noget ved, så alle nemt kan gøre en række små ting, som vil have en stor betydning for, at vores truede planet og dyreliv ikke kvæles i plastik,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Uoverskuelighed spænder ben

Det Store Plastik-Knæk skal gøre det let for danske borgere og organisationer at bruge plastik på den mest bæredygtige måde. Det store fokus på plastik de senere år har skabt muligheder for at handle og skabe bæredygtige løsninger, men det har også affødt et væld af anbefalinger og råd om materialer, genbrug, genanvendelighed, sortering og hensigtsmæssig brug, der kan gøre det udfordrende rent faktisk at gøre noget ved problemet og ændre adfærd.

”Tuborg er for hele Danmark, hvorfor vi er stolte af at kunne være med til at få overblik over den bedste håndtering af plastikken både i hverdagen og weekenden. Vi introducerede genbrugskoppen på de fire største danske festivaler i 2019 og i år også på spillesteder. Derfor synes vi, det er oplagt, at næste skridt er at hjælpe bedre plastikvaner på vej sammen med WWF, så vi alle i fællesskab kan gøre Danmark lidt grønnere. siger Marlene Vagn Andersen, Brand Activation Manager for Tuborg.

Flere partnere hjælper til

For at nå ud til så mange som muligt har WWF undersøgt plastikvanerne på seks forskellige områder, hvor næsten alle danskere har en stor del af deres dagligdag. På baggrund af undersøgelserne har Tuborg og WWF udviklet seks guides – én for hvert område.

”Områderne dækker de steder, hvor danskerne lever, arbejder og samles – fra andelsboligen til festivalen. Med de nye guides kan foreningsbestyrelser, ledere eller frivillige nemt gøre en indsats for at nedbringe plastikforbruget hos dem selv. Derfor forventer jeg, at alle danskere på en eller anden måde vil få glæde af de nye guides, der dermed heller ikke bliver helt ringe for Danmarks natur,” siger Bo Øksnebjerg.

For hvert område har Tuborg og WWF fået hjælp fra en tredje partner til at sikre, at de seks løsningsguides kommer ud til de konkrete organisationer og individer, som står med netop de problematikker, som de seks guides tager udgangspunkt i.

Helt ind i de danske hjem

’Hjemmet’ er det ene af de seks områder, og her har Tuborg og WWF teamet op med Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation.

”Vi producerer i Danmark mere husholdningsaffald per indbygger end noget andet land i Europa, og det gælder i høj grad plastik. WWF får henvendelser hver eneste uge fra danskere, som ønsker at gøre op med plastikpuklen, men ikke ved, hvad de skal gøre. Vi har sammen med danskerne undersøgt de letteste og mest effektive løsninger – så alle fremover nemt kan bidrage til at løse plastikudfordringen uden at få sved på panden,” siger Bo Øksnebjerg, der bakkes op af Jan Hansen, Direktør i Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation.

”Vi er glade for at kunne støtte projektet. Vi taler med og rådgiver andelshavere hver dag, og vi har et stort netværk af andelsforeninger og private borgere. Med de nøgletal, der fremstilles her, er det tydeligt, at det er enormt vigtigt at komme helt ind i danskernes hjem”, siger Jan Hansen.

Område Partner Case
Hjemmet: Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation AB Ve-bo
Foreninger og forbund: Danmarks Idrætsforbund Hobro IF
Spisesteder: Horesta Flammen
Events: Dansk Live Nibe Festival, VEGA, Grøn koncert
Kontoret: Dansk Industri Beierholm
Institutioner: Børn & Ungeforvaltningen, Odense Kommune Holluf Pile Skole

Læs mere og download guides her: www.wwf.dk/detstoreplastikknaek

[1] Kilde 1 + Kilde 2

[2] Kilde 3

Nøgleord

Kontakter

Sebastian Wulf, presserådgiver
WWF Verdensnaturfonden
(+45) 5132 9503 / sebastian.wulf@wwf.dk

Billeder

Download
Download
Download
Foto af: Elizabeth Dalziel / WWF
Foto af: Elizabeth Dalziel / WWF
Download

Vedhæftede filer

Links

Information om WWF Verdensnaturfonden

WWF Verdensnaturfonden
WWF Verdensnaturfonden



Om WWF Verdensnaturfonden

WWF Verdensnaturfonden er den danske afdeling af den internationale miljøorganisation WWF, der i alt har mere end fem millioner støtter på tværs af fem kontinenter, kontorer i 80 forskellige lande og mere end 1200 aktive projekter til naturbevarelse.

Plastik har gennem længere tid været i fokus hos WWF Verdensnaturfonden, da meget plastik desværre ender i naturen. Der gør det stor skade både på naturen og de dyr, der lever i den. Det Store Plastik-Knæk er ét i en række af initiativer, hvor WWF Verdensnaturfonden arbejder med at ændre uhensigtsmæssig plastikadfærd.

Om Tuborg

Tuborg er Danmarks største ølmærke; hver tredje solgte øl i landet er en Tuborg, og det forpligter at være Danmarks foretrukne. Tuborg er en del af Carlsberg familien, der har ambitiøse bæredygtighedsmålsætninger, hvilket er beskrevet i ” Together Towards Zero” programmet. Programmet består af fire ambitioner: NUL CO2 udledning, NUL vandspild, NUL uansvarligt alkoholforbrug og en NUL ulykkeskultur. Hver af disse understøttes af individuelle mål, der fører frem mod 2022 og 2030.

Det Store Plastik-Knæk er et projekt født ud af begge organisationers ønske om at efterlade et positivt aftryk på deres omverden. Tuborgmærket har f.eks. allerede taget udfordringen med plastik op og lancerer løbende initiativer, der reducerer forbruget af plastik både i produktionen, hos forbrugerne og gennem initiativer via strategiske partnerskaber på festivaler.

Følg pressemeddelelser fra WWF Verdensnaturfonden

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra WWF Verdensnaturfonden

Pindsvinets levesteder forsvinder, men danskerne kan hjælpe dem25.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks pindsvin mangler levesteder, og det får dem til at søge ind i den bynære natur og i danskernes haver. I april og maj vågner pindsvinene fra vinterdvale, men med fem gode råd kan danskerne hjælpe de fredede dyr i egne haver. Bag rådene står WWF Verdensnaturfonden og pindsvineforsker Sophie Lund Rasmussen, der med støtte fra Nordea-fonden står bag Danmarks pindsvinetælling i august.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye