Nye grundskyldspromiller rammer geografisk skævt – se tallet for din kommune

ULIGHED I SKAT
Beskatningen af fremtidige kapitalgevinster på jord vil i fremtiden ramme geografiske ulige til fordel for borgere i bykommunerne. Det er konsekvensen af de nye boligskatteregler, der fremgår af et ny lovforslag fra regeringen.
På baggrund af data fra Skatteministeriet viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at grundskyldspromillen bliver over syv gange mindre i Frederiksberg Kommune, mens den i Struer Kommune ikke engang bliver halveret.
Analysen indeholder tilsvarende tal for alle kommuner. Struer og Frederiksberg er de to kommuner, der vil opleve de henholdsvis største og mindste ændringer i grundskyldspromillen.
Reglerne står til at træde i kraft den 1. januar 2024.
”Konsekvensen af de nye boligskatteregler er en mere ulige beskatning af fremtidige kapitalgevinster på jordbesiddelser på tværs af landet,” siger Sune Caspersen, senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
”De nye boligskatteregler betyder, at grundskyldspromillerne kommer til at falde i hele landet, men faldene er langt større i byerne end på landet. Det betyder, at man i byerne får en mindre stigning i grundskylden, når boligpriserne stiger,” siger Sune Caspersen.
Folketingsflertallet bag de nye boligskatteregler og ejendomsvurderinger har aftalt, at det samlede skatteprovenu fra grundskylden i den enkelte kommune ikke må stige, men skal svare til det, der ellers var blevet betalt, hvis reglerne ikke var ændret.
Da de nye ejendoms- og grundvurderinger er væsentligt højere end de nuværende vurderinger, er konsekvensen, at de nye grundskyldspromiller bliver lavere for, at skatteprovenuet fra grundskylden forbliver uændret.
”De nye grundskyldspromiller er hægtet op på de nye ejendoms- og grundvurderinger. Så når der er sket nogle voldsomme værdistigninger i byerne de seneste år, samtidig med at grundskylden ifølge de nye regler ikke må stige i kroner og øre, betyder det, at satsen bliver langt mindre i de områder, der har oplevet store værdistigninger det seneste årti. Det har den konsekvens, at fremtidige gevinster bliver beskattet lempeligere i byerne end på landet,” siger Sune Caspersen.
Skatteministeriet sendte den 20. januar 2023 to lovforslag om de nye boligskatter i høring.
”Politikerne bør sikre en harmonisering af grundskyldspromillerne, så forskellene mellem land og by mindskes,” siger Sune Caspersen.
Analysens hovedkonklusioner
- De nye boligskatteregler, der træder i kraft fra 2024, indebærer voldsomme nedsættelser af skattesatsen på jordbesiddelser, kaldet grundskyldspromillen. I 2023 er der godt en faktor 2 til forskel mellem kommunen med den laveste og kommunen med den højeste grundskyldspromille (16 mod 34). Med de nye boligskatteregler bliver der en faktor 5 til forskel (3,3 mod 16,5).
- De største nedsættelser af grundskyldspromillen er i bykommuner, for eksempel Frederiksberg Kommune, mens landkommuner oplever de mindste fald, for eksempel Struer Kommune. Det øger forskellen på grundskyldspromillen mellem land og by, der i forvejen er skæv.
- Altså bliver forskellen på grundskyldspromillen forstørret mellem land og by med de nye boligskatteregler, og konsekvensen er en mere ulige beskatning af fremtidige kapitalgevinster på jordbesiddelser på tværs af landet.
- På længere sigt må der sikres en harmonisering af grundskyldspromillerne, så forskellene mellem kommuner og mellem land og by mindskes.
Overblik med alle kommuner
Tabellen viser kommunernes grundskyldspromille før og efter de nye boligskattereglers ikrafttræden den 1. januar 2024, sorteret efter den procentvise ændring i grundskyldspromillen. Frederiksberg Kommune oplever den største procentvise ændring i grundskyldspromillen, mens Struer Kommune oplever den laveste.
|
# |
Kommune |
Grundskyldspromille i 2023 |
Grundskyldspromille i 2024 |
Relativ ændring |
|
1 |
Frederiksberg |
24,75 ‰ |
3,3 ‰ |
-86,7 % |
|
2 |
København |
34 ‰ |
5,4 ‰ |
-84,1 % |
|
3 |
Herlev |
24,3 ‰ |
4,2 ‰ |
-82,7 % |
|
4 |
Brøndby |
20,5 ‰ |
4,6 ‰ |
-77,6 % |
|
5 |
Hvidovre |
29,7 ‰ |
6,8 ‰ |
-77,1 % |
|
6 |
Albertslund |
33,94 ‰ |
7,8 ‰ |
-77,0 % |
|
7 |
Rødovre |
30,8 ‰ |
7,2 ‰ |
-76,6 % |
|
8 |
Ishøj |
25 ‰ |
5,9 ‰ |
-76,4 % |
|
9 |
Ballerup |
28,89 ‰ |
6,9 ‰ |
-76,1 % |
|
10 |
Odense |
21,71 ‰ |
5,2 ‰ |
-76,0 % |
|
11 |
Aarhus |
24,58 ‰ |
6,2 ‰ |
-74,8 % |
|
12 |
Høje-Taastrup |
24,4 ‰ |
6,5 ‰ |
-73,4 % |
|
13 |
Aalborg |
26,95 ‰ |
7,2 ‰ |
-73,3 % |
|
14 |
Gladsaxe |
23 ‰ |
6,2 ‰ |
-73,0 % |
|
15 |
Køge |
21,038 ‰ |
5,7 ‰ |
-72,9 % |
|
16 |
Glostrup |
25 ‰ |
6,8 ‰ |
-72,8 % |
|
17 |
Middelfart |
21,29 ‰ |
5,9 ‰ |
-72,3 % |
|
18 |
Ringsted |
24,74 ‰ |
6,9 ‰ |
-72,1 % |
|
19 |
Faxe |
25 ‰ |
7 ‰ |
-72,0 % |
|
20 |
Roskilde |
25,69 ‰ |
7,3 ‰ |
-71,6 % |
|
21 |
Vallensbæk |
24,38 ‰ |
7,1 ‰ |
-70,9 % |
|
22 |
Greve |
16,944 ‰ |
5 ‰ |
-70,5 % |
|
23 |
Bornholm |
34 ‰ |
10,1 ‰ |
-70,3 % |
|
24 |
Tårnby |
24 ‰ |
7,2 ‰ |
-70,0 % |
|
25 |
Holbæk |
25,092 ‰ |
7,8 ‰ |
-68,9 % |
|
26 |
Esbjerg |
25,29 ‰ |
7,9 ‰ |
-68,8 % |
|
27 |
Furesø |
21,5 ‰ |
6,7 ‰ |
-68,8 % |
|
28 |
Hillerød |
20,65 ‰ |
6,5 ‰ |
-68,5 % |
|
29 |
Aabenraa |
18,9 ‰ |
6 ‰ |
-68,3 % |
|
30 |
Halsnæs |
34 ‰ |
11 ‰ |
-67,6 % |
|
31 |
Vejle |
27,75 ‰ |
9 ‰ |
-67,6 % |
|
32 |
Samsø |
30,75 ‰ |
10 ‰ |
-67,5 % |
|
33 |
Lyngby-Taarbæk |
21,485 ‰ |
7 ‰ |
-67,4 % |
|
34 |
Ærø |
30 ‰ |
9,8 ‰ |
-67,3 % |
|
35 |
Gentofte |
16 ‰ |
5,3 ‰ |
-66,9 % |
|
36 |
Frederikssund |
32,5 ‰ |
10,8 ‰ |
-66,8 % |
|
37 |
Skanderborg |
24,66 ‰ |
8,2 ‰ |
-66,7 % |
|
38 |
Allerød |
23,8 ‰ |
8 ‰ |
-66,4 % |
|
39 |
Horsens |
22,56 ‰ |
7,6 ‰ |
-66,3 % |
|
40 |
Jammerbugt |
32,85 ‰ |
11,1 ‰ |
-66,2 % |
|
41 |
Helsingør |
28,5 ‰ |
9,7 ‰ |
-66,0 % |
|
42 |
Lejre |
28,23 ‰ |
9,8 ‰ |
-65,3 % |
|
43 |
Svendborg |
23,32 ‰ |
8,1 ‰ |
-65,3 % |
|
44 |
Billund |
18,48 ‰ |
6,5 ‰ |
-64,8 % |
|
45 |
Fanø |
34 ‰ |
12 ‰ |
-64,7 % |
|
46 |
Rebild |
26,086 ‰ |
9,2 ‰ |
-64,7 % |
|
47 |
Læsø |
34 ‰ |
12,1 ‰ |
-64,4 % |
|
48 |
Egedal |
23,98 ‰ |
8,6 ‰ |
-64,1 % |
|
49 |
Vordingborg |
32,32 ‰ |
11,6 ‰ |
-64,1 % |
|
50 |
Dragør |
24,47 ‰ |
8,9 ‰ |
-63,6 % |
|
51 |
Silkeborg |
28,26 ‰ |
10,3 ‰ |
-63,6 % |
|
52 |
Vejen |
20,36 ‰ |
7,5 ‰ |
-63,2 % |
|
53 |
Fredensborg |
24,65 ‰ |
9,1 ‰ |
-63,1 % |
|
54 |
Odsherred |
34z ‰ |
12,7 ‰ |
-62,6 % |
|
55 |
Sorø |
25,74 ‰ |
9,7 ‰ |
-62,3 % |
|
56 |
Frederikshavn |
29,9 ‰ |
11,4 ‰ |
-61,9 % |
|
57 |
Vesthimmerlands |
22,82 ‰ |
8,7 ‰ |
-61,9 % |
|
58 |
Hedensted |
18 ‰ |
6,9 ‰ |
-61,7 % |
|
59 |
Langeland |
24,57 ‰ |
9,4 ‰ |
-61,7 % |
|
60 |
Sønderborg |
27,1 ‰ |
10,4 ‰ |
-61,6 % |
|
61 |
Gribskov |
29,34 ‰ |
11,3 ‰ |
-61,5 % |
|
62 |
Solrød |
20,95 ‰ |
8,1 ‰ |
-61,3 % |
|
63 |
Hørsholm |
22,1 ‰ |
8,6 ‰ |
-61,1 % |
|
64 |
Slagelse |
25,3 ‰ |
9,9 ‰ |
-60,9 % |
|
65 |
Herning |
20,53 ‰ |
8,2 ‰ |
-60,1 % |
|
66 |
Kolding |
25 ‰ |
10 ‰ |
-60,0 % |
|
67 |
Næstved |
25 ‰ |
10 ‰ |
-60,0 % |
|
68 |
Stevns |
21,52 ‰ |
8,6 ‰ |
-60,0 % |
|
69 |
Syddjurs |
33,8 ‰ |
13,6 ‰ |
-59,8 % |
|
70 |
Viborg |
23,7 ‰ |
9,6 ‰ |
-59,5 % |
|
71 |
Nyborg |
27,83 ‰ |
11,3 ‰ |
-59,4 % |
|
72 |
Favrskov |
23,32 ‰ |
9,6 ‰ |
-58,8 % |
|
73 |
Lolland |
33,09 ‰ |
13,7 ‰ |
-58,6 % |
|
74 |
Thisted |
23,75 ‰ |
9,9 ‰ |
-58,3 % |
|
75 |
Ikast-Brande |
20,35 ‰ |
8,5 ‰ |
-58,2 % |
|
76 |
Fredericia |
26 ‰ |
11 ‰ |
-57,7 % |
|
77 |
Holstebro |
24,12 ‰ |
10,2 ‰ |
-57,7 % |
|
78 |
Faaborg-Midtfyn |
22,85 ‰ |
9,8 ‰ |
-57,1 % |
|
79 |
Rudersdal |
22,93 ‰ |
9,9 ‰ |
-56,8 % |
|
80 |
Hjørring |
34 ‰ |
14,8 ‰ |
-56,5 % |
|
81 |
Randers |
27,93 ‰ |
12,2 ‰ |
-56,3 % |
|
82 |
Assens |
22,12 ‰ |
9,8 ‰ |
-55,7 % |
|
83 |
Tønder |
21,24 ‰ |
9,6 ‰ |
-54,8 % |
|
84 |
Kalundborg |
34 ‰ |
15,4 ‰ |
-54,7 % |
|
85 |
Haderslev |
24,36 ‰ |
11,1 ‰ |
-54,4 % |
|
86 |
Ringkøbing-Skjern |
31 ‰ |
14,3 ‰ |
-53,9 % |
|
87 |
Kerteminde |
30,3 ‰ |
14 ‰ |
-53,8 % |
|
88 |
Mariagerfjord |
34 ‰ |
15,9 ‰ |
-53,2 % |
|
89 |
Lemvig |
28 ‰ |
13,3 ‰ |
-52,5 % |
|
90 |
Morsø |
24,68 ‰ |
11,8 ‰ |
-52,2 % |
|
91 |
Odder |
30,32 ‰ |
14,5 ‰ |
-52,2 % |
|
92 |
Skive |
20,68 ‰ |
9,9 ‰ |
-52,1 % |
|
93 |
Guldborgsund |
32,34 ‰ |
15,7 ‰ |
-51,5 % |
|
94 |
Norddjurs |
34 ‰ |
16,5 ‰ |
-51,5 % |
|
95 |
Brønderslev |
31,23 ‰ |
15,8 ‰ |
-49,4 % |
|
96 |
Varde |
31,56 ‰ |
16,5 ‰ |
-47,7 % |
|
97 |
Nordfyns |
29,98 ‰ |
15,7 ‰ |
-47,6 % |
|
98 |
Struer |
22,9 ‰ |
12,9 ‰ |
-43,7 % |
Kilde: AE på baggrund af Skatteministeriet
Anm.: Grundskyldspromillerne for 2024 er foreløbige og kan ændre sig i forbindelse med den endelige fremsættelse af lovforslaget.
Kontakter
Sune CaspersenSenioranalytiker
Tlf:26 20 02 28sc@ae.dkJesper KirkbakKommunikationschef
Tlf:50 73 71 34jk@ae.dkBilleder

Links
Information om AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
AE - Arbejderbevægelsens ErhvervsrådReventlowsgade 14, 1. sal
1651 København V
3355 7710https://www.ae.dk/
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er en økonomisk-politisk tænketank og et samfundsøkonomisk analyseinstitut, der arbejder for at fremme den sociale retfærdighed i Danmark. AE’s overordnede formål er at udarbejde og formidle samfunds- og erhvervsøkonomisk viden samt løsningsideer til gavn for lønmodtagerne og for at fremme den sociale retfærdighed.
Følg pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Analyse: Regeringen kan roligt bruge flere penge uden at give økonomien hedetur8.12.2025 08:15:00 CET | Pressemeddelelse
Analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) skyder argument om overophedning af økonomien ned. Man kan sagtens øge det offentlige forbrug, uden at det puster til inflationen, viser analysen i anledning af Økonomiministeriets udgivelse af ”Økonomisk Redegørelse” i torsdags.
Flere fattige børn i hver tredje kommune: Se tallet for din kommune2.12.2025 05:05:00 CET | Pressemeddelelse
Der er stadig store kommunale forskelle i andelen af børn, der vokser op i relativ fattigdom, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Det seneste år er andelen af fattige børn faldet i de fleste kommuner, men steget i 31 kommuner.
Halvdelen af de københavnske småbørn tilhører nu eliten17.11.2025 06:05:00 CET | Pressemeddelelse
0-2-årige børn i København og på Frederiksberg kommer i stigende grad fra velstillede hjem, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). 54 procent af småbørnene kommer fra overklassen eller den højere middelklasse mod 37 procent for ti år siden. Skredet viser behovet for flere boliger, der er til at betale for almindelige lønmodtagere, siger vicedirektør.
Analyse finder milliardhul i Liberal Alliances økonomiske plan15.11.2025 06:05:00 CET | Pressemeddelelse
Det ville efterlade et hul på 13,5 milliarder kroner i Liberal Alliances økonomiske plan, hvis alle kommuner havde samme administrative udgifter som Solrød Kommune, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Det er den eneste kommune, hvor Liberal Alliance har haft borgmesterposten de seneste fire år.
45.000 unge uden job og uddannelse: Så stor er forskellen på kommunernes brug af særlig uddannelse målrettet dem12.11.2025 07:09:13 CET | Pressemeddelelse
En stor del af de unge på kanten, der gennemfører et forløb på den forberedende grunduddannelse (FGU), kommer i arbejde eller uddannelse efterfølgende, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Uddannelsen virker. Alligevel er der stor forskel på, hvor meget de enkelte kommuner gør brug af uddannelsen over for målgruppen. Se tallet for din kommune.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum