Nye frivillignetværk over hele landet skal give flere børn taletid

Bilka og Børns vilkår opretter nu sammen frivillignetværk over hele landet, der skal støtte op om aktiviteter i de lokale Bilka-varehuse. Lokale ildsjæle har allerede meldt sig

Hvert år får BørneTelefonen flere end 200.000 henvendelser, men på grund af manglende ressourcer var det i 2017 kun godt 83.000 opkald, der blev besvaret.

Derfor vil Bilka og Børns Vilkår, som står bag BørneTelefonen, nu oprette frivillignetværk i de 19 Bilka-byer, der gør det lettere at indsamle midler i forbindelse med forskellige arrangementer og i sidste ende give endnu flere børn taletid på BørneTelefonen.

- Tusindvis af børn over hele landet har til tider brug for at tale med en voksen om deres udfordringer, som er alt fra kærestesorger og mobning til skilsmisser og andre tunge problemer. Jeg håber, at de nye frivillignetværk kan hjælpe med øget lokalt fokus og støtte til BørneTelefonen, så vi har midler til at besvare endnu flere henvendelser, siger Ryan Hansen, der er Corporate Relations Manager i Børns Vilkår.

I blandt andet Herning, Odense og Hillerød har flere lokale ildsjæle allerede meldt sig. Helt konkret består det frivillige arbejde i at være til stede to-tre gange om året, når Bilka holder større arrangementer som bagagerumsmarked og bilbanko. Her skal de blandt andet sørge for at uddele flyers om Børns Vilkår og fortælle interesserede kunder om, hvad pengene går til.

Desuden er der i hvert Bilka-varehus en medarbejder, som er frivilligambassadør og samler de frivillige.

- Det her er et helt nyt projekt, vi er ved at stable på benene i de 19 Bilka-byer, og vi er glade for, at flere allerede har meldt sig som frivillige, men vi har naturligvis brug for endnu flere. Man behøver hverken at have erfaring med frivilligt arbejde fra tidligere eller have en særlig baggrund. Det vigtige er, at man har lyst til at gøre en forskel og være en del af et team, som skaber oplevelser til børn og forældre, siger Nicki Stougaard, der er eventansvarlig i Bilka.

Bilka har efterspurgt ildsjæle på varehusenes lokale Facebook-side, hvor de frivillige har kunnet tilmelde sig.

Kunderne bidrager til BørneTelefonen
Over det kommende år er det målet, at Bilka vil indsamle 400.000 kroner til BørneTelefonen. Indtil videre har Bilka da også allerede indsamlet tilsvarende beløb, siden kæden indledte samarbejdet med Børns Vilkår. Det er penge, som i høj grad skyldes kundernes engagement, når Bilka inviterer til loppemarked på parkeringspladsen, sælger en særlig støttekalender eller råber tal op til bilbanko.

- Al vores overskud fra de forskellige events går direkte til BørneTelefonen, og vi har derfor allerede kunnet hjælpe mange børn. Det kan vi kun, fordi vi har de bedste kunder, som altid støtter op om vores arrangementer, siger Nicki Stougaard.

Om Børnetelefonen

• Børnetelefonen fik i 2017 202.500 henvendelser.

• 83.111 af henvendelserne blev besvaret.

• 119.389 henvendelser blev ikke besvaret, da Børnetelefonen ikke har midler til at besvare alle henvendelser.

• Bilka har indtil videre indsamlet 400.000 kroner til BørneTelefonen. Målet er at indsamle yderligere 400.000 kroner over det kommende år.

• Læs mere om, hvordan du bliver frivillig på https://bornsvilkar.dk/bliv-frivillig/bilkalive/

Nicki Stougaard, Eventansvarlig i Bilka, telefon: 21549931, e-mail: nicki.stougaard@bilka.dk

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Flere end 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen, Sverige og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100 % ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 850 mio. kr. til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Ny undersøgelse: Stort flertal af danskerne vil have tobakken skjult23.10.2018 07:40Pressemeddelelse

En ny undersøgelse viser, at et stort flertal på 71 procent af danskerne bakker op om, at butikkerne skjuler tobak og cigaretter. Metoden bygger på gode erfaringer fra udlandet og anbefales af Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Lægeforeningen, for at forhindre unge i at blive rygere. Et flertal af danskerne er også parate til at gøre det lovpligtigt at gemme cigaretterne væk. Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge, og halvdelen af dem, der bliver ved, ender med at dø af det.