Nye fartbump skåner lovlydige trafikanter
Vejdirektoratet er tirsdag den 6. december klar til at afprøve de første intelligente fartbump på en almindelig dansk vej. De nye fartbump adskiller sig fra andre typer af fartbump ved, at de kun er til gene for trafikanter, der overskrider hastighedsgrænserne. Holder man sig på den rigtige side af færdselsloven, kan man køre ganske uforstyrret.

I Lejre og Vordingborg på Sjælland skal trafikanter med en lidt for tung højre fod nu vænne sig til et nyt fartbump, der ikke er til at løbe om hjørner med.
På udvalgte forsøgsstrækninger i de to kommuner vil Vejdirektoratet nemlig afprøve såkaldte Actibump, som nogle trafikanter måske kender fra betalingsanlæg ved Øresundsbroen.
Actibump adskiller sig fra de klassiske fartbump, hvor trafikanten kører op over en forhøjning i køresporet. Actibump består i stedet af en flad metalplade, der udløser en fordybning på seks centimeter, når den bliver aktiveret som følge af en hastighedsoverskridelse registreret af en fartmåler.
Afdelingsleder Maria Lønsmand Sande, Vejdirektoratet, siger:
”De fleste vil uden tvivl kunne mærke det, hvis de kører over et Actibump i for høj fart, så på det område er det ikke spor anderledes end et almindeligt fartbump. Actibump er dog ganske ufarlige, og fordelen er jo, at man ikke mærker noget, hvis man overholder den tilladte hastighed. Bumpene er gennemtestet for alle mulige slags køretøjer og også i forhold til nordiske vejrforhold. I Sverige har de haft Actibump i mere end 10 år, og så vidt vi er oplyst, er der ikke sket uheld. Fra svenske undersøgelser ved vi samtidig, at bumpene rent faktisk virker efter hensigten, da hastigheden er faldet betragteligt de steder, hvor man har taget Actibump i brug.”
De to fartbump – det ene i Osted nær Lejre, det andet i Stensved ved Vordingborg – blev installeret i efteråret og er nu klar til at blive aktivereret. Forsøget strækker sig over det næste års tid, hvorefter en evaluering skal vise, om Actibump lever op til forventningerne.
Nedbringer risiko for ulykker
Det første Actibump blev taget i brug i Sverige i 2010, og i dag kan man også finde de intelligente fartbump på stats- og kommuneveje i Norge, Finland, Island og Australien. Bag produktet står det svenske firma Edeva, som også er Vejdirektoratets leverandør.
Politiet har prøvekørt og givet grønt lys de nye fartbump, der forventes at skabe en mere glidende trafikafvikling og samtidig nedbringe risikoen for ulykker.
Afdelingsleder Maria Lønsmand Sande siger:
”Erfaringerne med Actibump viser, at det er et effektivt redskab til at nedbringe hastigheden. Allerede nu kan vi se, at hastigheden er faldet, og folk er begyndt at lette på speederen de steder, hvor fartbumpene er blevet sat op. Og det er endda inden, at vi overhovedet har aktiveret dem. Det er fuldt forståeligt, hvis nogle trafikanter er en smule bekymrede for deres bil eller motorcykel, men vi kan berolige med, at der ikke er en øget risiko for at komme galt afsted eller beskadige sit køretøj, når man kører over et Actibump.”
I forbindelse med etableringen af de nye fartbump har Vejdirektoratet designet to nye vejskilte, så trafikanter på forhånd kan se, at de nærmer sig den særlige trafikchikane, der altså kun er aktiv ved høj hastighed. Det skal bidrage til, at bilisterne bliver informeret om bumpene – ligesom det er tilfældet ved almindelige bump. Og selvfølgelig også til, at så få som muligt vil overskride hastighedsgrænsen.
Erfaringer fra udlandet viser, at gennemsnitshastigheden nær et Actibump ligger omkring 5 km/t under den gældende hastighedsbegrænsning. Denne effekt er stabil efter blot en måned.
Der vil løbende blive holdt øje med Actibumps tekniske funktioner, og skulle der ske en teknisk fejl, så bliver det automatisk registreret, og fejlen bliver rettet.
Nøgleord
Kontakter
Maria Lønsmand SandeAfdelingslederVejdirektoratet
Tlf:72 44 30 47Tlf:61 93 06 11malm@vd.dkVejdirektoratets pressetelefon:
Tlf:51 83 33 93Billeder
Information om Vejdirektoratet

Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Ny cykelsti skal give tryghed syd for Nørre Knudstrup7.2.2023 13:35:24 CET | Nyhed
Når efteråret melder sin ankomst, bliver det muligt at få sig en sikker cykeltur hele vejen fra Stenholt til Nørre Knudstrup - og omvendt. Vejdirektoratet anlægger nu dobbeltrettede cykelstier på strækningen.
Kom med ideer til ny busløsning i Ring 4-korridoren7.2.2023 11:48:13 CET | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet har indledt en otte ugers idéfase, hvor borgere kan sende forslag og input til udarbejdelsen af et teknisk beslutningsgrundlag, herunder en miljøkonsekvensvurdering, af en ny busløsning for linje 400S i Ring 4-korridoren.
Vejdirektoratet inviterer til informationsmøde om nye vejprojekter i Aalborg Øst6.2.2023 07:00:00 CET | Nyhed
Vejdirektoratet planlægger en række ombygninger af Aalborgs infrastruktur for at forbedre trafikafviklingen og styrke den bæredygtige mobilitet ind og ud af byen. Nu præsenterer de planerne på et informationsmøde i Gigantiums konferencesal tirsdag d. 14. februar kl. 17.
Nu bliver næste store broelement placeret3.2.2023 13:59:19 CET | Pressemeddelelse
Brobyggerne på Den nye Storstrømsbro er nu klar til at hejse næste præfabrikerede brodrager op på bropiller.
Geotekniske boringer og pumpeforsøg langs Universitetsboulevarden og Hadsund Landevej27.1.2023 11:04:21 CET | Nyhed
Vejdirektoratet er i Aalborg ved at afslutte en række undersøgelser af jorden omkring Universitetsboulevarden og Hadsund Landevej, der begge skal ombygges. Der er boret dybe huller, så jordprøver kan blive udtaget til videre analyse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum