Nye analyser: Infrastruktur til Lynetteholm kan afhjælpe stigende trængsel i hele København
Med de nye undersøgelser tages endnu et skridt hen imod den nye københavnske bydel Lynetteholm, der med grønne områder og kystlinje vil rejse sig i Øresund mellem Nordhavn og Refshaleøen frem mod 2070. Den nye bæredygtige bydel vil med sin placering være med til at sikre byen mod oversvømmelser og stormfloder.
Med et areal på 2,8 kvadratkilometer vil Lynetteholm samtidig skabe mulighed for et byudviklingsprojekt med plads til boliger til 35.000 københavnere og lige så mange arbejdspladser. På den måde kan man få mulighed for at skabe plads til flere københavnere, uden at boligpriserne stiger mod himlen.
Effektiv infrastruktur er afgørende for udviklingen af Lynetteholm, så man kan komme til og fra den nye bydel, og som samtidig kan være med til at lede det stigende trafikpres uden om Københavns centrum og afhjælpe bilkøer i Indre By.
De nye forundersøgelser kortlægger økonomi og effekt af tre forskellige forslag til metrobetjening og ni bud på linjeføring af en Østlig Ringvej fra Nordhavn til Amagermotorvejen eller Øresundsmotorvejen ved lufthavnen.
”Med Lynetteholm vil man få en effektiv stormflodssikring af København fra nord og dermed en tryghed for byens borgere, som i de kommende årtier efter alt at dømme vil opleve mere ekstremt vejr. Østlig Ringvej og en ny metro kan betjene Lynetteholm og andre byudviklingsområder, men vil i høj grad også skabe ny mobilitet og værdi for resten af hovedstaden. En Østlig Ringvej vil også aflaste mange centrale veje i København og samtidig forbedre adgangen til Københavns Lufthavn og Øresundsforbindelsen. En smart løsning kan være at bygge elementerne til en sænketunnel på fabrikken i Rødby, når Femernforbindelsen er anlagt,” siger transportminister Benny Engelbrecht.
Regeringen betragter erhvervs- og byudviklingen i Hovedstadsområdet i en helhed. Det betyder, at regeringen også ser nærmere på andre nødvendige erhvervs- og byudviklingsprojekter i Hovedstadsområdet.
For overborgmester Frank Jensen (S) vejer fremtidssikringen af byen og hensyn til københavnerne tungt:
”Vi skal både have bilerne ledt væk fra de områder af byen, hvor københavnerne bor, og styrket den grønne kollektive trafik med mere metro. Det er samtidig vigtigt for mig, at en Østlig Ringvej bliver ledt uden om Amager Fælled og ned langs kysten mod Øresund – og gerne som en sænketunnel. Det vil ikke bare være den billigste løsning, men også det mest skånsomme for både naturen og beboerne på Amager, som vil få mindre støj og gravearbejde”, siger Frank Jensen (S).
Forundersøgelsen af Østlig Ringvej kortlægger i alt ni forslag til forskellige linjeføringer af vejen, som vil kunne give en tidsbesparelse på op til på 2,5 mio. timer om året i trafikken i hovedstadsområdet. Forundersøgelsen af metro til Lynetteholm behandler tre forskellige forslag på baggrund af blandt andet økonomi, passagergrundlag, kapacitet og rejsetidsgevinster – herunder mulighederne for at kombinere en metrolinje til Lynetteholm med områder som fx Indre Nørrebro og Rigshospitalet.
Den nye infrastruktur skal delvist finansieres af udvikling og grundsalg på Lynetteholm, som man kender det fra bl.a. Nordhavn og Ørestad. Byudvikling og grundsalg forventes at generere indtægter i størrelsesordenen 17 til 23 mia. kroner.
Forundersøgelserne skal danne baggrund for Statens og Københavns Kommunes videre arbejde med Lynetteholm.
For uddybende information om forundersøgelserne, se vedhæftede faktaark.
Forundersøgelserne kan findes på www.kk.dk/lynetteholm
Kontakter
Transportminister Benny Engelbrecht (S) via pressechef Martin Hein, 4185 1483
Overborgmester Frank Jensen (S) via pressechef Rikke Egelund, 3147 9497
Vedhæftede filer
Information om Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Københavns Rådhus
1599 København V
33 66 33 66https://www.kk.dk
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Flere og flere dumper dansk og matematik: Disse faktorer har betydning for at bestå27.6.2025 12:59:01 CEST | Pressemeddelelse
Et stigende antal elever i de københavnske folkeskoler består ikke dansk og matematik i 9.klasse. En ny analyse fra Københavns Kommune udpeger hvilke faktorer, der kan have betydning for, om eleverne består.
For første gang: Nu rejser Københavns Kommune skov uden for kommunegrænsen24.6.2025 10:23:20 CEST | Pressemeddelelse
Tidligere på året afsatte politikerne i Københavns Kommune 12 millioner kroner til at rejse skov uden for kommunegrænsen af klimamæssige hensyn. Nu er de første skove i gang med at blive rejst.
Danmarks første Copenhagen Sprint blev en cykelfest på tværs af ruten22.6.2025 17:39:53 CEST | Pressemeddelelse
Det første World Tour cykelløb trak mange tusinde tilskuere ud på ruten fra Roskilde til København. Både ryttere, publikum, vejr og vind var i topform, da Copenhagen Sprint løb af stablen den 21. og 22. juni.
Kom med til folkecykelløb i hjertet af København20.6.2025 07:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Copenhagen Sprint ruller gennem byen den 21. juni, starter dagen med en fest for alle københavnere og besøgende. Kl. 11 byder overborgmester Lars Weiss velkommen til det store folkecykelløb, hvor folk i alle aldre får mulighed for at cykle på den lukkede 11 km lange rute – timer før verdenseliten skal dyste på samme strækning.
FCK hyldes på Københavns Rådhus19.6.2025 12:03:00 CEST | Presseinvitation
F.C. København har vundet Superligaen for 16. gang og sætter dermed ny rekord som den danske fodboldklub med flest mesterskaber - nogensinde. Det skal selvfølgelig fejres med flag og rådhuspandekager. Fejringen finder sted tirsdag d. 24. juni 2025 på Københavns Rådhus. Fodboldfans og pressen er velkomne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum