Nye analyser fra Wonderful Copenhagen: Bæredygtig turismeudvikling skal sikre fremtidens vækst
Hvordan kan Danmarks hovedstad udvikle sig som turistdestination frem mod 2030, så turismen skaber vækst, jobs og bidrag til velfærdssamfundet og samtidig bliver en løftestang for en positiv udvikling af København? Det spørgsmål er udgangspunktet for en række anbefalinger, som i dag blev præsenteret på Københavns Rådhus. Anbefalinger, som Wonderful Copenhagen har formuleret på baggrund af et nyt, stort analyseprojekt, 10XCOPENHAGEN.
Turismen er i dag af meget stor betydning for byen, og den betydning bliver kun større med årene. Eks. bidrager turismen i hovedstaden årligt med en omsætning på knap 42 mia. kr. og skaber beskæftigelse til ca. 49.000 borgere.
Resultaterne af det nye analyseprojekt viser bl.a., at borgerne i København generelt bakker op om, at der fortsat skal arbejdes på at tiltrække flere turister til byen – på den rigtige måde. Samtidig svarer 8 ud af 10 af hovedstadens internationale besøgende i analyserne, at de i høj grad har fået indfriet deres forventninger til besøget, og mange vil også gerne genbesøge byen. Dog viser analyserne, at København er i hård international konkurrence med andre destinationer.
”Det glæder mig, at københavnerne er stolte over den internationale interesse for København og bakker op om at byde vores turister velkommen. Vi skal have endnu større fokus på at guide turisterne ud i Københavns mange bydele, hvor de kan få mere alsidige oplevelser - og så vi ikke driver alt for hård rovdrift på indre by,” siger overborgmester Frank Jensen (S).
Anbefalinger peger på nødvendigheden af at arbejde bæredygtigt med byens turismeudvikling både i forhold til at få flere turister til at besøge flere bydele og deres attraktioner og i forhold til indgå i tættere dialog med byens borgere omkring turisme i deres lokalområde.
”Turismen er vigtig for Danmark og for København. Turisternes efterspørgsel skaber nemlig flere oplevelser, mere aktivt byliv og flere madsteder og er på den måde med til at gøre København til et bedre sted – både at bo og besøge. Men det kræver udvikling, hvis vi skal fastholde og udbygge vores position. Derfor er det positivt, at hovedstaden nu med ny viden sætter fokus på at skabe en bæredygtig turismeudvikling,” siger erhvervsminister Rasmus Jarlov (K).
Generel stor opbakning - med helt lokale udfordringer
Analyserne viser, at der samlet set er stor opbakning fra københavnerne til at tage imod flere turister. 81% af københavnerne bakker op om fortsat promovering af hovedstaden som destination for rejsende. Samtidig føler 83% af københavnerne sig stolte over, at andre vælger at besøge netop deres by. Generelt er der stor bevidsthed om, at turismen bidrager positivt til samfundet, både i form af omsætning og beskæftigelse, men også eks. ved at understøtte, at byen har et rigt udbud af kultur og gastronomi.
Analyserne viser dog samtidig, at der enkelte steder og på nogle tidspunkter af sæsonen er udfordringer i mødet mellem de lokale og de besøgende.
Størstedelen af københavnerne oplever ikke turismerelaterede udfordringer i deres hverdag. I analysen svarer 67%, at de ikke oplever nogen former for problemer, der relaterer sig til besøgende i byen. De udfordringer, der opleves, varierer både i forhold til enkelte bydele, tidspunkter på året og i forhold til kilden til gener. Trafikale udfordringer opleves som den største gene: Ud af dem, der oplever turismerelaterede problemer, peger 63% på trafik. En anbefaling er derfor, at der etableres en task force, som skal identificere mulige løsninger til konkrete trafikale udfordringer.
Mere bæredygtig turismeadfærd
Anbefaling sætter fokus på at inspirere turister til en adfærd, der i højere grad matcher de lokales ønsker i forhold til de besøgende, herunder hensyn til miljøet, at besøgende bevæger sig rundt til flere bydele og gør en indsats for at følge lokale normer.
Kultur- og fritidsforvaltningen i Københavns Kommune har bl.a. ansvaret for Københavns turistinformation.
Franciska Rosenkilde (Å), kultur- og fritidsborgmester i København: ”Bæredygtighed skal tænkes ind i alle dele af Københavns udvikling, og med det antal turister, vi modtager om året, er det vigtigt også at sikre, at vores turisme udvikler sig i en bæredygtig retning. Med 10XCOPENHAGEN får vi et stærkere grundlag at bygge nye initiativer på og med afsæt i det, vil vi sammen med Wonderful Copenhagen og andre aktører på området, arbejde aktivt for at skabe en både social og miljømæssig bæredygtig udvikling, f.eks. i vores arbejde med store events og når vi guider turisten til at træffe et mere bæredygtigt valg.”
En vigtig rolle for Wonderful Copenhagen
København er i hård international konkurrence med andre destinationer. Byen er en dyr destination internationalt set og vil derfor aldrig kunne konkurrere på pris. Det bliver derfor fremover vigtigere for København vise verden, at byen kan levere kvalitet for pengene. I den sammenhæng bliver udvikling og markedsføring af nye kvalitetsoplevelser også vigtig.
Her er særligt arbejdet med at sikre en større spredning af de besøgende i forhold til geografi, sæson og tid en vigtig og langsigtet opgave for turistorganisationen Wonderful Copenhagen.
Analyserne viser, at 80% af de internationale besøgende i København er interesseret i at kombinere storbyoplevelser med oplevelser uden for byen. Samtidig viser analyseresultaterne, at de besøgendes tilfredshed stiger i takt med antallet af besøgte bydele.
”Analyserne viser, at der er potentiale for at sprede de besøgende. På den måde får flere bydele og områder større andel i turismens positive udbytte, samtidig med at hovedstaden samlet får mulighed for mere turismevækst. Det er win-win. Men det er en stor opgave, som kræver et meget nært og vedvarende kendskab til destinationen med henblik på at inspirere til nye oplevelser på nye tidspunkter hele året rundt. Med 10XCOPENHAGEN får vi en meget dybere viden, som vi aktivt vil bruge – både i de valg og fravalg vi fremover vil tage i vores strategiske markedsføring,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
Konkret vil Wonderful Copenhagen allerede fra foråret 2019 sikre, at 75% af det kampagneindhold Wonderful Copenhagen udvikler og eksponerer i international markedsføring, vil ligge uden for indre by.
Kontakter
Wonderful Copenhagen
Fredag:
Uffe Hartmann - ufh@woco.dk - mobil: 21 73 98 90
Lørdag:
Jonas Løvschall-Wedel - jlw@woco.dk - mobil: 30 80 22 81
Overborgmesteren:
Pressechef Rikke Egelund - tlf: 31 47 94 97
Erhvervsministeren:
Pressevagt: Tlf.: 91 33 70 07
Kultur- og fritidsborgmesteren:
Pressevagt - tlf.: 29 39 29 99
Information om Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.
Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen
CopenPay er tilbage i hovedstaden: I år tre gange så stort og nu med belønning af turister, der rejser her-til med tog12.5.2025 09:10:13 CEST | Pressemeddelelse
Wonderful Copenhagen skyder 2. sæson i gang af nudging-initiativet henvendt turister, CopenPay, som sidste år gik verden rundt med over 4.850 internationale medieomtaler. Nu kommer CopenPay tilbage i en 2025-version. Denne gang med tre gange så mange deltagende aktører og i dobbelt så lang periode som første udgave sidste år og med nye tiltag.
Ny rekord: Turister fra USA kommer til Danmarks hovedstad som aldrig før9.5.2025 08:49:50 CEST | Pressemeddelelse
Imens rejsebranchen har meldt om faldende lyst blandt danskerne til at rejse til USA, siden Trump tiltrådte som præsident, så er amerikanernes lyst til at besøge Danmarks hovedstad til gengæld større end nogensinde før.
Ny rekord: Hovedstadens turisme skabte dansk eksport for over 31 mia. kr. i 20247.2.2025 08:49:58 CET | Pressemeddelelse
Nu foreligger opgørelsen af turisternes overnatninger i Danmark i 2024, og her står turismen i hovedstaden med en vækst på 5 pct. En vækst, der er båret af internationale gæster. Dermed endte turismen i Danmarks hovedstad sidste år med en samlet omsætning på over 57 mia. kr., og heraf er over 31 mia. kr. udenlandsk valuta fra internationale gæster. Den store omsætning resulterer i et stort skatteprovenu, ikke mindst til staten. Det estimeres, at det samlede skatteprovenu fra hovedstadens turismen sidste år lå på 18,5 mia. kr. ”Ud over det store samfundsøkonomiske bidrag, så kommer turisterne jo for at opleve vores hovedstad, så de lægger stor omsætning, som har afgørende betydning for bl.a. vores restauranter, vores kulturinstitutioner og butikkerne. Og på den måde er de vigtige for at holde byen levende og attraktiv for os alle. Så det er rigtig glædeligt, at vi fastholder væksten på vores internationale markeder, på trods af en usikker verden og en benhård konkurrence med de andre eu
Stort år for internationale kongresser i hovedstaden: 85.000 globale eksperter på vej – til stor værdi for danske virksomheder13.1.2025 07:39:17 CET | Pressemeddelelse
Over 85.000 eksperter fra hele verden kommer til Danmarks hovedstad i det nye år. Det gør de i forbindelse med, at de deltager i en fagspecifik videnkongres inden for eks. medicinalområdet eller grønne løsninger. Og det er områder, hvor danske virksomheder og danske forsknings- og videnmiljør har en stærk international position, som de kan styrke med ny viden, nye investeringer og nye samarbejder i forbindelse med kongresserne. ”Det er altid positivt, når vi tiltrækker videnkongresser til vores hovedstad. Det er ikke kun en gevinst for hovedstaden, det er en motor for erhvervsturismen i hele Danmark og et vigtigt bidrag til hele vores samfund. Det gælder selvfølgelig for omsætningen, som kongresserne genererer i Danmark, og kongresserne virker også som globale platforme for danske virksomheder inden for dansk erhvervslivs vigtigste styrkepositioner. Det skal vi være stolte af, for det er vigtigt for dansk turisme,” siger minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin. Ny rekord for
Nyt navn og udvidet formål: Krydstogtnetværk styrker fokus på hele landet og bæredygtig udvikling24.5.2024 10:27:01 CEST | Pressemeddelelse
Krydstogtturismen i Danmark, der har sine rødder i Københavns mangeårige succes, er i disse år ved at udvikle sig til at omfatte hele landet. Denne udvikling kommer fra en stigende popularitet hos de danske destinationer uden for hovedstaden. For at støtte denne vækst har netværket for den danske krydstogtbranche besluttet at ændre sit navn fra CruiseCopenhagen til Cruise Denmark – Copenhagen and beyond. Ønsket om et styrket nationalt fokus, samt netværkets opgave med bæredygtig omstilling, blev samtidig indskrevet i vedtægterne. Beslutningerne blev taget på netværkets årlige generalforsamling, som netop er blevet afholdt på Home of Carlsberg i København. ”I en tid, hvor krydstogtturismen vokser markant over hele landet, er det glædeligt, at vi nu får et navn, der mere tydeligt afspejler vores identitet som hele Danmarks krydstogtnetværk. Det er unikt, at hele værdikæden, der er involveret i et krydstogtanløb i Danmark, er samlet i vores netværk. Det skaber unikke, effektive og mindevæ
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum