Ny WWF-rapport: Brug for et grønt sprint i pensionssektoren

Der er høje grønne ambitioner og gang i den grønne omstilling i pensionssektoren, der på vegne af danskerne forvalter den største formue i Danmark. Skal vi nå de klimamål, vi som land har forpligtet os til, skal tempoet dog sættes op. Og så halter en række pensionsselskaber desværre fortsat bagefter.
Foto: © Jason Houston / WWF-US

For syvende gang kan WWF Verdensnaturfonden præsentere årets pensionsrapport, der sætter fokus på den grønne omstilling i pensionssektoren. Rapporten viser, at der er sket væsentlige grønne fremskridt hos de danske pensionsselskaber det seneste år, og at der mange steder er sat ambitiøse grønne mål for investeringerne. Der er dog brug for endnu mere handling, hvis vi skal nå at indfri Parisaftalens 1,5°C-mål og den danske regerings mål om at reducere drivhusgasudledningerne med 70 pct. i 2030.

”Pensionssektoren har nu i flere år arbejdet med at omstille deres investeringer fra sort til grøn. Samtidig har vi færre år til at nå de mål, vi forpligtede os til med Paris-aftalen. Derfor har pensionsselskaberne skulle gøre endnu større fremskridt for hvert point, de kan opnå i analysen. Ellers når vi simpelthen ikke at løse klimaudfordringerne, før det er for sent,” forklarer Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden og fortsætter:

”De danske pensionsselskaber forvalter Danmarks største pengetank med mere end 4.000 milliarder kroner i formue på vegne af danskerne. De forventer, at pensionssektoren sætter turbo på den grønne omstilling og omsætter de grønne løfter til reel handling. Mange af selskaberne er godt på vej. Men alle skal gøre mere. Og så er der brug for, at sektoren også tænker natur og biodiversitet ind i klimaarbejdet, hvis de skal nå i mål.”

Igen i år har WWF Verdensnaturfonden vurderet pensionsselskabernes klimaindsats med udgangspunkt i seks centrale kategorier, der favner alt fra grønne investeringsmål til politikker for eksklusion- og frasalg af fossile investeringer. I år indtager AkademikerPension for første gang førstepladsen med 15 point tæt fulgt af tidligere års første plads PKA, der med 14 point får andenpladsen. Også P+ og Pensam klarer sig godt med henholdsvis 13 og 12 point.

”Afstanden mellem de pensionsselskaber, der ligger i top og bund af WWF’s rangering er udvidet. En række pensionsselskaber har over det seneste års tid taget arbejdet med klima til et nyt niveau med bl.a. robuste CO2-reduktionsmål og ambitiøse grønne investeringsmål, der nu skal leveres på. Disse pensionsselskaber fortjener stor ros og fremstår også relativt progressive i en europæisk kontekst. Her kan især AkademikerPension og PKA fremhæves, hvor AkademikerPension har sat et mål om 22,5 pct. grønne investeringer i 2030 med en tydelig plan for realisering af målet. Det er flot,” siger Bo Øksnebjerg.

I årets rangering finder man et stort midterfelt, som nu arbejder seriøst med klimaindsatsen, men hvor de grønne løfter mangler at blive omsat til ambitiøse kortsigtede mål og reel handling, der kan ses i de konkrete investeringsaktiviteter.

”Vi ser i år et stort midterfelt i rangeringen, hvor pensionsselskaberne i stigende grad arbejder seriøst med klima og har forpligtet sig til Paris-aftalens 1,5°C-mål. Det er positivt, men samtidig mangler der – trods grønne strategier - reel klimahandling hos flere pensionsselskaber. Det gælder ikke mindst de pensionsselskaber, der kommer dårligt ud af rangeringen. Her er der brug for en ambitiøs indsats for at kunne påstå, man reelt bidrager til at gøre noget ved klimaudfordringerne,” siger Bo Øksnebjerg.

Det er først og fremmest pensionssektorens ansvar, at danskernes pensionsmidler placeres i vedvarende energi, nye grønne teknologier og naturbaserede løsninger, der skaber gode langsigtede afkast, fremtidens grønne arbejdspladser og samtidig afbøder klimakrisen. Som pensionsopsparer kan man dog også gøre en grøn forskel, men det kan være komplekst at sætte sig ind i pension og klima. Derfor har WWF Verdensnaturfonden som noget nyt samlet en række gode råd i pensionsrapporten, som forhåbentlig kan gøre det nemmere for de danske forbrugere at skubbe på for en grøn og bæredygtig pensionsopsparing.

Som pensionsopsparer kan man vælge et af de grønne pensionsprodukter, som en del danske pensionsselskaber tilbyder. Det er dog også vigtigt at skubbe på for en bredere grøn omstilling i pensionsselskabet, da det er nødvendigt at alle pensionssektorens investeringer bidrager til den grønne omstilling. Det kan danskerne for eksempel gøre ved at stemme for klimaansvarlige forslag på pensionsselskabets generalforsamling eller stemme klimabevidste kandidater ind i pensionsselskabets bestyrelse.

Udvikling i pensionssektorens grønne omstilling siden sidste WWF-rapport
Selvom der er behov for et grønt sprint i pensionssektoren, er der siden seneste WWF-rapport i december 2020 sket positive grønne fremskridt i den danske pensionssektor.

• Flere selskaber har forpligtet sig på, at deres investeringer skal være CO2e-neutrale senest i 2050 (net-zero 2050)
  • Som noget helt nyt har ni pensionsselskaber vedtaget officielle CO2e-reduktionsmål for 2025 og/eller 2030.
  • De fleste pensionsselskaber har nu sat tydelige, grønne investeringsmål - dog med svingende ambitionsniveau.
  • Flere pensionsselskaber har styrket koblingen mellem aktivt ejerskab og frasalg - og dermed forpligtet sig på at frasælge investeringer, der ikke lever op til Parisaftalens temperaturmål ved udgangen af 2022.
  • 14 ud af 15 pensionsselskaber har nu eksklusions- og frasalgspolitikker for kul og olie fra tjæresand. Det viser en tydelig udvikling, hvor fossile energikilder i stigende grad ses som kontroversielle og urentable investeringer. Der er dog behov for, at politikkerne omsættes til investeringspraksis.

Den fulde pensionsrapport kan læses her.

Rangering af de danske pensionsselskabers klimaindsats

Pensionsselskab

Point

Udvikling 2020-2021

AkademikerPension

PKA

P+

PenSam

PBU

PFA

Danica

AP Pension

PensionDanmark

ATP

Lægernes Pension

Industriens Pension

Topdanmark

Velliv

Lærernes Pension

Sampension*

* Har ikke besvaret WWF’s spørgeskema.

Foto: © Jason Houston / WWF-US