Ny viden om talentudvikling i virksomhedspraktikken skal sikre dygtigere faglærte
Erhvervsuddannelser er baseret på, at skole- og praktikdelen hver for sig og i et kvalificeret samspil bidrager til at uddanne den faglærte arbejdskraft, som erhvervslivet i høj grad efterspørger i disse år.
Med det nye forsknings- og formidlingsprojekt Talentudvikling i virksomhedspraktikken, skal der særligt stilles skarpt på de bedste elever og muligheden for at gøre dem endnu bedre.
”Viden om elevernes praktiske oplæring under praktikforløbet er afgørende for, at Danmark også i fremtiden formår at uddanne dygtige og selvledende faglærte, der kan være med til at præge udviklingen ude i virksomhederne. Projektet skal skabe ny viden om, hvilke dimensioner i praktikdelen der er særligt vigtige for at udvikle elevernes talent og dermed bidrage til et øget fagligt niveau i industriuddannelserne og derigennem gøre industrifagene mere attraktive,” siger Mads Lebech, adm. direktør i Industriens Fond, der har støttet projektet med 860.000 kroner.
Konkrete værktøjer til de uddannelsesansvarlige
Det er Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE) på Professionshøjskolen Metropol, der skal lede projektet.
Ud fra projektets forskningsresultater bliver der udarbejdet et handlingsorienteret inspirationsmateriale til de uddannelsesansvarlige i praktikvirksomhederne med råd og praktiske anvisninger. Det skal bidrage til den fortsatte talentudvikling i de danske industrivirksomheder.
Inspirationsmaterialet vil blandt andet formidle konkrete værktøjer til, hvordan en kvalificeret feedback kan udvikles, hvordan de uddannelsesansvarlige kan understøtte elevens faglige dygtighed og evne til at vurdere eget arbejde, og hvordan de kan understøtte, at praktikeleven udvikler sit talent yderligere.
”Nationalt Center for Erhvervspædagogik på Metropol har stor ekspertise i at formidle den nyeste viden til både virksomheder og erhvervsskoler. Det er mit håb, at det inspirationsmateriale, der kommer ud af dette projekt, vil bidrage både til at kvalificere de uddannelsesansvarlige på praktikstederne og til at hjælpe erhvervsskolerne med at skabe større sammenhæng mellem elevernes skoleophold og praktikforløbet – det er væsentligt for at styrke talentudviklingen på området,” udtaler rektor på Metropol, Stefan Hermann.
Projektet bygger på de erfaringer, der blev indhentet i Industriens Fond og Dansk Industris fælles initiativ ’Centres of Excellence’, der primært havde fokus på, hvordan erhvervsskolerne kunne talentudvikle eleverne i skoledelene inden for en række industrifag.
Med projektet Talentudvikling i virksomhedspraktikken er det praktik-delen som er i højsædet. Projektet er således et afgørende bidrag til at skabe vækst og udvikling i industrien i fremtiden, fordi det vil identificere de tiltag, der understøtter talentudviklingen i virksomhedspraktikken. I den forbindelse er det vigtigt at huske på, at netop virksomhedspraktikken udgør langt den største del af en erhvervsuddannelse.
De første resultater fra projektet forventes at foreligge primo 2018. Projektet forløber indtil midten af 2019.
Nøgleord
Kontakter
Kontaktoplysninger
Docent Peter Koudahl, Metropol, 24 29 64 29, peko@phmetropol.dk
Lektor Karin Løvenskjold Svejgaard, Metropol, 51 63 25 29, kasv@phmetropol.dk
Formidlingsansvarlig Ole Østrup, Industriens Fond, 23 80 06 60, oos@industriensfond.dk
Links
Information om Professionshøjskolen Metropol
Følg pressemeddelelser fra Professionshøjskolen Metropol
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Professionshøjskolen Metropol
Studerende hjælper virksomheder med at vækste6.3.2018 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det kan betale sig at tage studerende med på råd, når man som virksomhed skal udvikle ny velfærdsteknologi. Input til bedre løsninger og flere anvendelsesmuligheder skaber produkter med stærkere konkurrenceevne. Det viser ny rapport fra Københavns Professionshøjskole (tidligere Professionshøjskolen Metropol), der har fået evalueret skolens Praksis- og Innovationshus.
Virkeligheden skal på skoleskemaet26.1.2018 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske skoleelever er trætte af at terpe tabeller og reproducere viden. De bliver mere motiverede og deltagende i undervisningen, når de får lov at arbejde med virkelige problemstillinger, hvor de skaber noget nyt, der giver værdi for andre. Det viser ny forskning fra Professionshøjskolen Metropol.
Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge vil give børnene en stemme - åbningskonference 15. november13.11.2017 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Mere end 60.000 børn og unge i Danmark har særlige sociale behov. Vi ved allerede en del om, hvad der kendetegner denne gruppe, og om de udfordringer der er ved de eksisterende tilbud på området. Der mangler imidlertid viden om, hvordan man konkret kan arbejde med at styrke den sociale mobilitet for udsatte børn og unge. Derfor har alle landets professionshøjskoler i samarbejde etableret Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge, forkortet NUBU.
Mad skal også på recept13.7.2017 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis du har været indlagt på sygehuset og har behov for genoptræning, så er det næppe ude ved kødgryderne, du først sætter ind. Men den mad, du spiser, bør være en vigtig del af din rehabilitering, mener førende eksperter på området. Især blandt den ældre del af befolkningen er der behov for, at maden kommer på recept på lige fod med medicin og træning.
Nye formidlere skal være med til at løfte turismeindsatsen i Danmark26.6.2017 11:28:02 CEST | Pressemeddelelse
Ny uddannelse som natur- og kulturformidler sender det første hold dimittender i marken d. 30. juni. De kreative og kampklare eventmagere, historiefortællere og projektledere glæder sig til at sætte Danmarks natur- og kulturarv på dagsordenen for bl.a. turister, skoleklasser og børnefamilier.