Ny UNICEF-rapport: ”Hver tredje unge pige fra verdens fattigste hjem har ikke været i skole”

På trods af, at flere børn end nogensinde går i skole, står det skidt til for verdens fattigste børn. Det anslås, at over 600 millioner børn og unge ikke kan læse og skrive på et tilfredsstillende niveau.

Dagen inden verdens ledere mødes til World Economic Forum i Davos, er der trist nyt på børnefronten. Ny data fra UNICEF viser, at hver tredje unge pige fra verdens fattigste hjem, aldrig har været i skole.

”Vi er kommet langt, men desværre er der lang vej endnu – især for piger i de fattigste områder i verden. De bliver efterladt på perronen. At hver tredje unge pige fra verdens fattigste hjem aldrig har været i skole - det er simpelthen ikke godt nok,” siger Karen Hækkerup, Generalsekretær i UNICEF Danmark.

Og det er ikke kun de unge piger, der bliver ladt i stikken. Cirka 53 % af alle børn i lav og mellem-indkomst lande kan ikke læse en simpel historie, når de afslutter grundskolen. ”Det kan vi som verdenssamfund ikke være bekendt. Hvis vi skal give alle verdens børn de samme muligheder i livet, så skal vi lære dem at læse og skrive – det er en helt basal ting, som alle verdens børn har ret til,” siger Karen Hækkerup.

UNICEF har i årtier arbejdet på at hjælpe verdens fattigste børn i skole, og arbejdet har dog båret frugt.
I 1950erne gik halvdelen af verdens børn i skolealderen ikke i grundskole. Idag er det tal nede på ni procent, og i 2020 sigter UNICEF efter, at give over 10 millioner flere børn adgang til uddannelse rundt om i verden.

For desværre er der fortsat mange børn, der ikke lærer basale ting som at skrive, regne og læse. ”Det er en tragedie, for det betyder på sigt, at de børn ikke vil kunne få en uddannelse, få et arbejde og får svært ved at deltage på lige fod med andre i et demokratisk samfund,” siger Karen Hækkerup.

Dataen viser, at der er i mange lande er enorm forskel på, hvor mange offentlige uddannelsesmidler der bliver brugt på børn fra de fattigste og rigeste hjem. Nogle steder bruges der helt op til ni gange så mange offentlige uddannelsesmidler på børn fra de rigeste hjems skolegang, som på dem fra de fattigeste hjem.

Udfordringerne for børn fra de fattigste hjem er desværre mange. De bor ofte i landområder med dårlig adgang til skoler og mange udsættes for diskriminering pga. etnicitet, handikap, køn eller dialekt.

”I alt for mange lande bliver der brugt for lidt penge og ressourcer på de fattigste børns skolegang. Både når det kommer til undervisning, men også i forhold til at de reelt har adgang og mulighed for at komme i skole. Det må og skal vi gøre bedre – for alle verdens børn,” siger Karen Hækkerup.

For mere information eller interview med Karen Hækkerup, Generalsekretær i UNICEF Danmark, kontakt pressechef i UNICEF Danmark, Peter Lind på 30531916 eller på pllind@unicef.dk

Note: Hver tredje unge pige refererer til piger i 10-19 årsalderen fra den fattigste fjerdedel, der har aldrig har været i skole.

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk