Ny undersøgelse: Trods stigende el-priser gør tusindvis af danskere ingen indsats for at spare på strømmen

Det seneste år er prisen på strøm steget voldsomt herhjemme, men alligevel har knap halvdelen af danskerne ikke lavet tiltag i hjemmet for at holde strømforbruget nede. Det viser en ny rundspørge, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.

Den seneste tid har ikke været sjovt for danske forbrugere, når opgørelsen over strømforbruget i hjemmet er landet i postkassen.

Her har prisen på strøm nemlig taget en så voldsom himmelflugt, at den nu er blevet en alvorlig udfordring for husholdningsbudgettet i mange danske hjem.

Men på trods af de stigende udgifter har hver anden dansker ikke gjort nogen yderligere indsats for at holde strømforbruget ned i hjemmet - også selvom det kan være ensbetydende med store besparelser på el-regningen.

Det viser en ny rundspørge, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.

Her svarer 46 procent af de adspurgte, at de stigende priser på strøm ikke har fået dem til at ændre deres vaner for brug af strøm for at spare penge.

Og det er et meget højt tal, lyder vurderingen fra Henrik Sagild, der er direktør for Skade i Gjensidige. Han peger nemlig på, at det kun kræver en meget lille indsats for at resultatet kan mærkes, når regningen skal betales.

”Når priserne på strøm er historisk høje, kan man selv med få tiltag i hjemmet gøre en forskel. Det kan eksempelvis være at slukke lys, der ikke er behov for, at slukke apparater på stand-by og overveje, hvordan og hvornår, man bruger opvaske- og vaskemaskine,” siger Henrik Sagild.

Samtidig er det ikke kun tiltag, der er godt for pengepungen lige nu. Det kan det også blive på sigt, ligesom et reduceret strømforbrug også er en gevinst for miljøet.

”Jeg både tror og håber, at prisen på strøm falder, men vi ved også, at der med en lille indsats kan ske en reduktion i forbruget på helt op til en femtedel hos mange danskere. Og det vil ikke kun komme den enkelte til gavn på sigt, men det vil samtidig være et initiativ, der med gode vaner kan hjælpe miljøet, ved at vi generelt bruger mindre strøm,” siger Henrik Sagild fra Gjensidige.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige i november/december 2021 blandt 1543 repræsentativt udvalgte danskere.

Har de stigende energipriser fået dig til at ændre dit strømforbrug?

Ja, bruger de energibesparende funktioner på opvaskemaskine, vaskemaskine mv

13%

Ja, slukker helt for strømmen til el-apparater der står i stand-by

13%

Ja, kører kun vaske- og opvaskemaskine, når de er helt fyldt

22%

Ja, bruger mindre/aldrig tørretumbler

12%

Ja, har udskiftet gamle hårde-hvidevarer med nye, mere energibesparende modeller

7%

Ja, bruger kun ovn og komfur, når jeg kan lave store eller flere retter på én gang

4%

Ja, er opmærksom på, at vi ikke lader lyset brænde

40%

Ja, bruger primært strøm når det er billigt, fx om natten

8%

Ja, gør andet (notér)

2%

Nej

46%

Ved ikke

3%

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2020, mens forvaltningskapitalen udgjorde 118 mia. NOK.