Ny undersøgelse: Tidssvarende boliger giver tilfredse lejere, mens nyopførte ejendomme kræver øget fokus

DEAS har netop afsluttet årets store undersøgelse blandt boliglejerne.

DEAS, der er blandt landets førende ejendomsforvaltningsselskaber, har netop afsluttet årets store undersøgelse af tilfredsheden blandt sine boliglejere. Knap halvdelen af DEAS’ cirka 28.000 boliglejere fordelt på 665 boligudlejningsejendomme i hele landet har haft mulighed for at deltage, og cirka 40% har deltaget i undersøgelsen.

Undersøgelsen har målt boliglejernes tilfredshed med deres bolig, ejendom og med DEAS som forvalter. Den viser, at tilfredsheden blandt DEAS’ boliglejere er steget med 6 % - fra 7,1 i 2015 til 7,5 i 2017 (målt på en skala fra 0-10).

”DEAS har arbejdet med kundemålinger i mere end 20 år som en del af vores forretningstilgang. Vi arbejder hver dag for at servicere vores kunder og lejere og har siden 2014 arbejdet systematisk på at øge vores kundeorientering. Det er derfor fantastisk at se, at vores anstrengelser har båret frugt med en øget tilfredshed blandt vores lejere,” siger Henrik Dahl Jeppesen, adm. direktør i DEAS.

Boligområdet, herunder lejeloven og bolig-reguleringsloven, er underlagt en meget kompleks lovgivning. Det gør, at der er forholdsmæssigt mange konflikter indbygget i administration og drift af lejeboliger.

”Dele af vores leverancer er relativt konfliktfyldte på grund af bl.a. fraflytninger og huslejeforhøjelser. Det er uundgåeligt, og det er vores opgave at løse dette på en effektiv og ordentlig måde. Ved at gennemføre undersøgelser får vi og vores kunder en unik indsigt i, hvad der driver lejernes tilfredshed og utilfredshed med deres bolig. Det er indsigter, som vi kan handle på og dele med vores kunder” siger Henrik Dahl Jeppesen.

Fem kerneområder driver lejernes tilfredshed
Undersøgelsen har identificeret fem områder, der i særlig grad driver boliglejernes tilfredshed:

1. En tidssvarende bolig
  2. Tilgængelighed
  3. Viceværtservice
  4. Drift og vedligeholdelse af ejendommen
  5. Hurtig opfølgning

Se uddybning af de fem områder på deas.dk: https://deas.dk/om-deas/mediecenter/nyheder/fem-omraader-der-driver-lejertilfredshed

Det spiller en stor rolle for lejerne, at boligen er tidssvarende. Undersøgelsen viser, at lejere i et moderniseret eller delvist moderniseret lejemål, hvor bl.a. køkkenet eller badeværelset typisk er udskiftet, generelt er mere tilfredse end lejere, der bor i en ikke-moderniseret bolig.

”Vi kan blandt andet konstatere, at der tilsyneladende er et potentiale for at gøre lejerne mere tilfredse med deres boliger ved fx at gennemføre frivillige moderniseringer, såkaldte §62a- og §62b-moderniseringer. I hvert fald kan vi konkludere, at lejere stiller de samme krav som boligejerne, nemlig tidssvarende boliger med moderne bekvemmeligheder,” siger Henrik Dahl Jeppesen.

Dernæst er ejendommens vicevært et meget vigtigt parameter for lejerne. De fleste har jævnligt kontakt med deres vicevært, og den personlige relation giver lejerne tryghed. Samtidig er lejernes mulighed for nemt at komme i kontakt med DEAS også essentielt for deres tilfredshed.

”Vi skal gøre det så nemt som overhovedet muligt at være lejer i en ejendom, der serviceres af DEAS, og her spiller tilgængelighed en stor rolle. Derfor tilbyder vi også vores lejere at stille spørgsmål og give os besked om en opgave, der skal løses, døgnet rundt via fx vores app DEAS 24Syv” siger Henrik Dahl Jeppesen.

Nyopførte ejendomme kræver øget fokus hos administrator
Undersøgelsen konkluderer samtidig, at tilfredse lejere i nyopførte ejendomme kræver ekstra opmærksomhed. En kilde til lejers utilfredshed er den tid, det tager at udbedre fejl og mangler, som ofte er anmærkede ved overdragelsen. Disse fejl og mangler skal entreprenøren typisk udbedre, og det forlænger behandlingstiden og forringer kundeoplevelsen, set med lejernes øjne.

”Der er fuld fart på byggebranchen i disse år. Og rigtig mange nyopførte projekter går igennem en hurtig byggeproces, som kan medføre fejl og mangler. Samtidig stiller lejerne i denne type lejemål høje krav – de flytter ind i en hel ny bolig, som de naturligvis forventer er fejlfri. Det er helt forståeligt, men sådan er virkeligheden ikke altid. Det kræver derfor, at vi på udlejers vegne sikrer en tæt og kontinuerlig opfølgning på fejl og mangler. Og vi må konstatere, at det kan påvirke kundeoplevelsen, at lejerne skal lukke entreprenører ind i lejligheden,” siger Kristian S. Kongstad, afdelingsdirektør i DEAS’ byggetekniske afdeling.

DEAS anbefaler derfor, at investorerne efter den entrepriseretlige aflevering foretager en ekstra gennemgang af lejlighederne set med lejeretlige briller. Dette sikrer, at fejl og mangler i lejeretlig henseende opdages så hurtigt som muligt – og allerhelst udbedres, inden lejeren flytter ind.
Dermed får lejere, der flytter ind i de mange nyopførte ejendomme, en god oplevelse.

Kort om undersøgelsen
• Undersøgelsen har målt lejernes tilfredshed med deres bolig, ejendom og DEAS som forvalter.
• 13.700 lejere har modtaget undersøgelse, og 40% har besvaret.
• DEAS gennemførte i 2015 en lignende større undersøgelse af boliglejertilfredshed.
• DEAS måler på månedsbasis tilfredsheden blandt samtlige lejere, der flytter ind og ud.

Det danske marked for lejeboliger
• Private udlejningsboliger (professionel udlejning): 223.000 enheder
• Almene boliger: 525.000 enheder
Kilde: Ejendomsforeningen Danmarks markedsstatistik

Adm. direktør Henrik Dahl Jeppesen, DEAS, mobil 27 90 10 35
Afdelingsdirektør Kristian S. Kongstad, DEAS, mobil 29 37 17 26

DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber. Selskabet består af fem forretningslinjer: Ejendomsadministration, Property Asset Management, Facility Services, Udlejning og Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). Vi tilbyder ydelser som administration af bolig- og erhvervsejendomme, ejer- og andelsboligforeninger samt management af butikscentre. Hertil kommer bygherrerådgivning, byggesagsadministration, energistyring, drift og vedligehold, udlejning af bolig- og erhvervslejemål samt salg og vurdering af erhvervsejendomme og boliger. DEAS administrerer cirka 2.000 ejendomme med cirka 70.000 lejemål i Danmark og har kontorer i København, Aalborg og Aarhus. DEAS A/S er et 100%-ejet datterselskab af DEAS Holding A/S.

DEAS har netop afsluttet årets store undersøgelse blandt boliglejerne.
Henrik Dahl Jeppesen, adm. direktør, DEAS
Kristian S. Kongstad, afdelingsdirektør i DEAS’ byggetekniske afdeling

Black Friday sætter ny rekord i danske shoppingcentre27.11.2017 12:32pressemeddelelse

I Danmark har interessen for Black Friday været i eksplosiv vækst. På bare fem år er Black Friday gået fra at være et ukendt fænomen til at blive en af årets største handelsdage. De danske shoppingcentre har ført an i denne udvikling, da de med deres store antal af butikker samlet på ét sted giver kunderne optimale forudsætninger for at få alle de gode tilbud hos de forskellige kæder og butikker. Årets Black Friday den 24. november satte igen ny rekord i det samlede besøgstal i de 16 shoppingcentre, som ejendomsforvaltningsselskabet DEAS administrerer og driver på vegne af Danica Pension. Antallet af besøgende steg i år med 7%. Sidste år endte Black Friday på en klar 1. plads over shoppingcentrenes største besøgsdage, ikke engang overgået af den store juleindkøbsdag d. 23. december. ”Black Friday er blevet en særdeles vigtig omsætningsdag i detailhandlen, som vi har haft stort fokus på at planlægge og klargøre. Vi oplever, at rigtig mange handlende tager på shopping i centrene, hvor de

Ny aftale: Lærernes Pension lægger nye boligprojekter hos DEAS17.11.2017 08:11pressemeddelelse

Lærernes Pension har styrket samarbejdet med ejendomsforvaltningsselskabet DEAS. Parterne har fornyet deres samarbejdsaftaler. DEAS er valgt til at varetage udlejning, administration og efterfølgende drift af selskabets boligprojekter. DEAS administrerer p.t. samlet ca. 68.000 m2 boliger for Lærernes Pension. ”Vi har valgt DEAS som forvalter af vores portefølje, fordi de tilbyder den fulde palet af ydelser, som vi har behov for. Vi har desuden gode resultater fra vores samarbejde om førstegangs-udlejning, fx af Jacobsens Have i Valby, hvor DEAS nåede i mål med fuld udlejning, inden byggeriet stod færdigt. Den slags danner solid grobund for fremtidige fælles projekter,” siger Henrik Walther Mogensen, finansdirektør i Lærernes Pension. Lærernes Pension er blandt de investorer, der satser på udvikling og opførelse af nye boligudlejningsejendomme i landets storbyer, herunder Aalborg som for tiden er i rivende udvikling. ”Vi glæder os til at styrke det tætte samarbejde med Lærernes Pension.

DEAS starter udlejning af PFAs 94 nye lejeboliger i Hillerød6.11.2017 08:16pressemeddelelse

Med over 300 besøgende til åbent hus de seneste to søndage har DEAS startet udlejningen af PFA’s nye, spændende lejeboliger på Nordre Jernbanevej midt i Hillerød. Projektet dækker fire byhuse og en etageejendom. Projektet er endnu et skridt i realiseringen af PFA Ejendommes nye boligstrategi. Tidligere på året igangsatte DEAS i den sammenhæng udlejningen af Frederikskaj 2 i København samt Havnehusene i Aalborg på vegne af PFA. ”Hillerød er med kombinationen af lokalt byliv, naturskønne omgivelser og gode forbindelser til København oplagt for os at investere i. I projektet har vi gået efter bred appel og diversitet ved at opføre flotte gedigne lejeboliger fra to til fire værelser, og derfor tror vi også på, at der vil være bred efterspørgsel på boligerne,” siger Michael Bruhn, direktør i PFA Ejendomme. Behov for flere boliger i HillerødI Hillerød Kommunes seneste befolkningsprognose anslås der en stigning på over 8.000 borgere i perioden fra 2016 til 2026. ”Der forventes en stigning i b

PensionDanmark styrker samarbejdet med DEAS3.11.2017 13:02pressemeddelelse

PensionDanmark har valgt at forny deres samarbejdsaftale med ejendomsforvaltningsselskabet DEAS, der er landets førende inden for administration, drift og udvikling af ejendomme. DEAS og PensionDanmark indledte samarbejdet i 2004, og PensionDanmark har nu valgt at fortsætte med DEAS som samarbejdspartneren, der skal stå for administration og drift af selskabets ejendomme og lejemål inden for erhverv og bolig. ”DEAS er en effektiv samarbejdspartner inden for ejendomsforvaltning, og vi trækker med stor tilfredshed på deres kompetencer. At selskabet for nylig er blevet ISO-certificeret har yderligere overbevist os om, at DEAS er den rette partner for os, når det gælder administration og drift af vores ejendomme. Jeg har derfor høje forventninger til samarbejdet,” siger Marius Møller, ejendomsdirektør i PensionDanmark. På vegne af PensionDanmark administrerer DEAS pt. en ejendomsportefølje bestående af hovedsageligt erhvervsejendomme- og lejemål, der udgør ca. 500.000 m2, primært kontorer,