FTFFTF

Ny undersøgelse: Teknologi virker bedst, når ansatte inddrages

Medarbejdere, der inddrages og efteruddannes løbende, når ny teknologi indføres på arbejdspladsen, oplever bedre kvalitet, viser nye tal. Lyt til de ansatte og inddrag dem tæt, når ny teknologi skal implementeres, mener FTF.

Hovedorganisationen FTF, der repræsenterer 450.000 offentligt og privat ansatte, går ind til dagens første møde i regeringens Disruptionråd med et klart budskab:

Medarbejderne skal inddrages og efteruddannes løbende, når ny teknologi indføres på arbejdspladsen: Kun på den måde sikres kvaliteten.

”Hvis ny teknologi trækkes ned over hovedet på folk, uden at de inddrages, kan det gøre mere skade end gavn ude på arbejdspladsen. Omvendt viser vores undersøgelse, at FTF’erne meget positive overfor ny teknologi, og mener den løftet kvaliteten, når de inddrages og efteruddannes”, siger formand for FTF, Bente Sorgenfrey.

Medarbejdere, der er blevet inddraget i indførslen af ny teknologi på jobbet, mener i markant højere grad, at teknologien løser arbejdsopgaverne og sikrer bedre kvalitet.

Det viser en ny stor spørgeskemaundersøgelse om ny teknologi og nye kompetencer på jobbet med svar fra over 3.300 medarbejdere på FTF-området, fx pædagoger, sygeplejersker, lærere, it- og finansfolk.

- De medarbejdere, der i høj grad er blevet inddraget, oplever 50 pct., at teknologien løser arbejdsopgaverne med bedre kvalitet til følge.

- Blandt medarbejdere, der ikke er blevet inddraget i indførelsen af ny teknologi på jobbet, mener kun 22 pct. at teknologien fremmer kvaliteten, og hele 39 pct. af de ikke-inddragede mener, at teknologien ikke løfter kvaliteten.

Efter- og videreuddannelse er afgørende
Blandt de medarbejdere, der i høj grad er blevet inddraget i den måde, som den ny teknologi er blevet indført på, oplever 36 pct., at teknologien virker som den skal. Blandt medarbejdere, der ikke er blevet inddraget, mener kun 15 pct., at teknologien virker som den skal.

Der er dog en høj andel på 27 pct. - selv for de medarbejdere, der har svaret, at de i høj grad er blevet inddraget - der fortsat er uenige, i at teknologien virker, som den skal.

Blandt FTF’ere, der ikke er blevet inddraget i den måde, som den ny teknologi er blevet indført på, er hele 52 pct. uenige i, at teknologien virker som den skal.

”Skal vi have det maksimale ud af ny teknologi, er det vigtigt at tænke teknologi som en egentlig organisationsændring. Det er afgørende, at medarbejderne involveres tæt, og at de ansatte løbende får efter- og videreuddannelse i takt med at ny teknologi indføres”, siger Bente Sorgenfrey.

Pressekontakt: Bente Sorgenfrey, tlf. 40452645 / beso@ftf.dk

LÆS MERE OM UNDERSØGELSE FRA FTF HER: Når ansatte efteruddannes i ny teknologi øges kvalitet og tilfredshed

Inden sommerferien skal digitalisering og efteruddannelse diskuteres mindst to steder:

Regeringens Disruptionråd mødes i dag. Her spiller FTF ind med konkrete bud på, hvordan fremtidens digitale arbejdsmarked skal håndteres med bl.a. mere efter- og videreuddannelse af medarbejderne i ny teknologi og samarbejde om nye løsninger. Læs mere her

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har aftalt, at en ny runde af trepartsforhandlinger om efter- og videreuddannelse skal finde sted inden sommerferien.