GjensidigeGjensidige

Ny undersøgelse: Sådan prioriterer danskerne ved bolig-renovering

Danskerne renoverer for at få mere komfortable boliger at bo i, viser en ny undersøgelse fra Kantar Gallup. Men det er afgørende at prioritere indsatserne og renovere i tide, lyder det fra Gjensidige og NRGi, der står bag undersøgelsen, som tager pulsen på danskernes prioriteringer i forbindelse med boligrenovering.

Aldrig før har danskerne brugt så mange penge på at renovere deres boliger, som i løbet af de seneste par år. Der bygges og renoveres i så højt et tempo, at håndværkere har svært ved at følge med efterspørgslen. En ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for forsikringsselskabet Gjensidige og energikoncernen NRGi, viser, at danskerne først og fremmest prioriterer komforten af boligen, når listen over renoveringsopgaver skal udføres.

29 procent af dem, der har renoveret eller har planer om at renovere bolig, svarer, at det vigtigste er at gøre boligen mere komfortabel at bo i.

Efter komfort er det pengepungen, forbrugerne har for øje, når de planlægger og udfører renoveringsarbejde i hjemmet. Således svarer 19 procent, at de ønsker at sænke forbrugsomkostningerne, fx gennem energiforbedringer som fx solceller og ny, mere grøn, varmelevering, mens 13 procent svarer, at de prioriterer renovering, der øger eller fastholder boligens værdi.

I samme undersøgelse svarer blot ni procent, at de ønsker at klimaoptimere boligen i forbindelse med igangværende eller kommende renovationsprojekter.

Men ifølge Bo Halm Andersen, der er energikonsulent og byggesagkyndig i rådgivningsvirksomheden EBAS, der er en del af NRGi-koncernen, er der stor sammenhæng mellem komfort, økonomi og klima i forbindelse med renovering af hjemmet.

“Der er mange gevinster at hente, både i privatøkonomien og for klimaet ved at bygge og renovere klogt. Eksempelvis gør nye vinduer boligen mere komfortabel ved at fjerne trækgener, det giver en billigere varmeregning og samtidig sparer man CO2,” siger Bo Halm Andersen.

Det kan koste dyrt at lade stå til

Særligt for pengepungen giver det mening at renovere med tanke for klimaet og boligens forfald.

Derfor er det heller ikke altid de synlige og mest iøjnefaldende problemer, man skal starte med i en renovering, lyder det fra Henrik Sagild, der er Direktør for Skade i Gjensidige.

“Man risikerer at få alvorlige skader og massive regninger, hvis man ikke tager tingene i opløbet. Derfor anbefaler vi altid, at man får en professionel til at vurdere huset tilstand, prioritere indsatsen og udbedre eventuelle skader, inden problemet løber løbsk,” siger han.

Det er ifølge eksperterne vigtigt at prioritere og planlægge renoveringer af huset, hvis man som boligejer vil reducere risikoen for uforudsete udgifter på boligbudgettet, men det kræver, at man tænker langsigtet og ikke altid kun tænker i komfort og kortsigtede besparelser.

Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Kantar Gallup for Gjensidige og NRGi i marts måned 2022 blandt 1027 repræsentativt udvalgte danskere.

Hvad var vigtigst for dig i forbindelse med renoveringen af din bolig?

At sænke dine løbende forbrugsomkostninger (el, vand, varme etc)

At gøre boligen mere klimavenlig

At forskønne boligen

At gøre din bolig mere komfortabel at bo i

At fastholde/øge boligens værdi

Andet, notér

Ved ikke

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.