Ny undersøgelse: Sådan dater danskerne om sommeren

Danskernes dating vaner har ændret sig gennem tiden – og hvis du ikke selv har besøgt én af de mange populære dating apps, kender du helt sikkert nogen som har. Vi leder efter kærligheden som aldrig før, og danskernes forbrug af dating apps er eksploderet. De lune sommermåneder sætter endnu mere skub i datinglivet, og ifølge en undersøgelse foretaget af Eroti.dk, bruger 50 % flere frække datingsider om sommeren i stedet for de mere seriøse. Tendensen er altså, at sider der promoverer casual dating - dating som ikke fører til forhold - trives ualmindeligt godt i sommermånederne.

Sommermånederne sætter gang i uforpligtende dating

Der ses en fordobling af brugere, som opretter sig i på de frække datingsider når først solen bager på det danske sommerland. Her er det specielt sexdating, som tiltrækker danskerne. Sexdating er dating med det formål, at få en sexpartner og ikke nødvendigvis med målet om at finde kærligheden. Siderne for sexdating, som også kaldes casual dating, er særdeles velbesøgte i sommervarmen.

Den stigende interesse for sexdating kan betyde, at vi danskere ikke vender os om efter den store kærlighed i sommermånederne, men at vi i stedet er interesseret i det mere uforpligtende.

De yngre online dater i højere grad

Selvom alle aldersgrupper er at finde på de mange dating apps, er det stadig i højere grad de yngre som onlinedater. En undersøgelse foretaget af Danmarks Statistik viser, at hver sjette 16-24 årig netdater. Endnu vildere viser undersøgelsen, at hele 27 % af dem der netdater er i et forhold. Når du online dater i sommermånederne, kan du altså ikke bide dig sikker på, at din fangst er single - men også de, som er i parforhold opretter sig i højere grad på dating sider.

Vi dater mere seriøst i vintermånederne

Mens uforpligtende dating er tiltalende i sommermånederne, dater vi mere seriøst i vintermånederne. Dette kan skyldes, at vi bliver mere ensomme i den hyggelige vintertid, og at vi derfor vælger at søge efter seriøse dating muligheder på nettet, når først det kolde vintervejr er over os. Her er det således ikke blot den seksuelle tilfredsstillelse, der er det vigtigste i vores dating vaner - men også den mere seriøse kærlighedsrelation, som måske kan føre til et fast parforhold.