Ny undersøgelse: Så mange danskere er klar til igen at planlægge ferie i udlandet

Lysten til at igen at holde ferie i udlandet er stor hos mange danskere, og selvom udrulningen af vacciner varsler lysere tider forude, er danskerne splittede om, hvornår det igen giver mening at planlægge ferie udenfor Danmarks grænser. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gouda Rejseforsikring.

Vejret de seneste måneder har formentlig fået mange til at længes efter en solstol og parasol i sydens sol, men trods de dystre vejrudsigter er det kun tre ud af ti danskere, der har planer om at holde ferie i udlandet det næste halve år.

Det viser en ny rundspørge, som Kantar Gallup har foretaget for Gouda Rejseforsikring.

Adspurgt om hvornår de forventer at tage på deres næste ferie i udlandet, svarer 14 procent sommerferien, mens 16 procent først vil lægge udlandsferien i efteråret.

Men selvom det altså er under halvdelen af danskerne, der allerede nu forventer at holde ferie i udlandet, så mener direktør i Gouda Rejseforsikring, Dan Kjølhede Laursen, alligevel det er et tegn på, at vi forventer en mere normal tilværelse forude.

"I takt med at flere bliver vaccineret stiger følelsen også af igen at kunne gøre 'normale' ting som fx. at holde ferie i udlandet. Men det er fortsat vigtigt at man orienterer sig på Udenrigsministeriet side, og holder sig opdateret på de regler andre lande har i forhold til at modtage rejsende fra Danmark," siger han.

Undersøgelsen fra Kantar Gallup viser desuden, at det især er de 18-35-årige, der har planer om at holde ferie i udlandet denne sommer, og derfor opfordrer Dan Kjølhede Laursen den yngre del af befolkningen til at være ekstra påpasselige i planlægningen af ferien.

"Den yngre del af danskerne bliver formentlig først vaccineret i løbet af efteråret, så derfor er de formentlig fortsat udsatte for smitterisiko på deres ferie. De vil formentlig også i flere lande blive mødt med skrappere krav om test og muligvis karantæne, end hvis var færdigvaccinerede. Så der er nogle vigtige overvejelser at gøre sig, inden man booker ferien," siger han.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i april 2021 blandt 1110 repræsentativt udvalgte danskere.

Forventer du at tage til udlandet i løbet af 2021?

• Ja, i løbet af foråret 1%
  • Ja, i løbet af sommeren 14%
  • Ja, i løbet af efteråret 16%
  • Ja, i løbet af vinteren 4%
  • Nej 55%
  • Ved ikke 13%

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.