Heidrick & Struggles

Ny undersøgelse peger mod nye krav til den danske topchef

Flere topchefer bliver rekrutteret internt, når bestyrelsen skal udpege ny CEO i de danske C25-virksomheder. Det viser en ny rapport fra Heidrick & Struggles. Desuden prioriterer bestyrelserne i højere grad danske kandidater, når den næste topchef skal vælges. Ifølge Partner-in-Charge hos Heidrick & Struggles, Tobias Petri, er det et tegn på, at CEO-rollen er blevet mere kompleks og vigtigere end nogensinde.
Tobias Petri, Partner-in-Charge hos Heidrick & Struggles Danmark, mener, at CEO-rollen er vigtigere end nogensinde.

Når bestyrelserne i de danske C25-virksomheder skal vælge en ny CEO, finder de oftere den rigtige kandidat internt i virksomheden, mens flere af CEO’erne er danske. Det viser den årlige rapport Route To The Top 2022, som rekrutterings- og konsulentvirksomheden Heidrick & Struggles netop har udgivet.

Rapporten viser, at der på bare to år er sket et stort fald i antallet af eksterne rekrutteringer. I 2020 var omkring halvdelen af C25-virksomhedernes CEO’er fundet uden for virksomheden, men i 2022 faldt det til 38 procent. Samtidig fandt bestyrelserne tidligere mere end halvdelen af CEO’erne uden for landets grænser, men nu er det blot hver tredje CEO, der ikke er dansk.

“Den interne erfaring er blevet en vigtig faktor, når man rekrutterer topchefer i dag, og det gælder ikke kun i C25”, fortæller Tobias Petri, der er Partner-in-Charge hos Heidrick & Struggles i Danmark. Han vurderer, at CEO-rollen er blevet mere kompleks og vigtigere end nogensinde, så bestyrelserne i højere grad begynder at forberede mulige CEO’er internt for at have flere gode kort på hånden, når en ny leder skal findes.

“I usikre tider skaber det en større tryghed, at man kender CEO’en, og at CEO’en kender virksomheden. Det er også med til at fremhæve karrieremulighederne internt i virksomheden, og det er vigtigt nu, hvor der er fokus fastholdelse og tiltrækning af medarbejdere. I vores rådgivning til bestyrelser vurderer vi både interne og eksterne kandidater, og her falder vores tungeste lod hyppigt i den interne vægtskål,” siger han.

De seneste par år har udfordret de danske virksomheder i et ekstraordinært omfang, og CEO’er har skullet navigere i hjemsendelser under coronapandemien, digital omstilling, øgede krav til social retfærdighed og bæredygtighed, og det ser ikke ud til, at de globale kriser er på retræte med Ukraine-krigen, inflation og en potentiel kommende recession. Det stiller store krav til CEO-rollen.

Fremtidens CEO skal kunne drive transformationer i usikre tider
De danske C25-virksomheder har en høj andel af CEO’er med tværsektorerfaring sammenlignet med tidligere – og med andre lande i undersøgelsen. Hele 42 procent af toplederne har arbejdet i andre sektorer, end den virksomhed de nu er CEO for. Ifølge Tobias Petri er det en interessant udvikling i kompetencekrav, og tværsektorerfaring vil vægte endnu højere i fremtiden.

“Tidligere skulle CEO’en være ekspert på sin sektor, men i dag kan det være en fordel, hvis man har erfaring fra flere sektorer. Fremtidens CEO skal kunne drive transformationer hurtigere, være omstillingsparat og tilmed en dygtig kommunikatør. Det er alle ledelseskompetencer, der er uafhængige af sektorviden,“ siger Tobias Petri.

En helt ny CEO-profil vokser frem
Bestyrelserne i de danske C25-virksomheder ser også i højere grad ud over den klassiske C-suite-erfaring, når de rekrutterer. Tidligere var det især profiler med CEO-, CFO eller COO-erfaring, der blev hyret ind som ny topleder, mens man nu også finder CEO’er med anden C-suite-erfaring, fx CMO eller CSO. Det gælder hele 21 procent i 2022 mod kun 8 procent i 2020. Bestyrelserne hyrer også oftere CEO’er helt uden C-suite-erfaring. Det gælder for en tredjedel af CEO’erne i C25-virksomhederne herhjemme.

Når man ser på antal kvinder på CEO-posten i C25-virksomhederne, halter Danmark fortsat efter. Der er kun 8% kvinder, hvilket placerer Danmark på en tiendeplads efter lande som Kenya, Sydafrika og Singapore, men også vores nabolande Sverige (10%) og Norge, der topper listen med 20% kvindelige CEO’er. Tobias Petri forventer, at vi kommer til at se flere kvinder på CEO-posten i fremtiden, og at vi vil se en ny CEO-profil vokse frem. Forståelsen af en dygtig CEO bliver udvidet, og traditionelle karakteristika som strategisk vision og finansiel forståelse er fortsat vigtige, men ikke tilstrækkelige.

“Fremtidens CEO skal kunne lede i en verden, der er præget af både geopolitiske-, sociale- og bæredygtighedsudfordringer. Her er det vigtigt, at man både kan samle et diverst lederteam internt i virksomheden, men også at jonglere og påvirke eksterne stakeholders. Her forventer vi at se en bredere sammensætning af både erfaringsmæssig baggrund, aldersgrupper og køn i fremtiden,” siger Tobias Petri.

“CEO-rollen har aldrig været vigtigere end i dag. Men populært sagt er Chief Executive Officer i stigende grad nødt til at være en Chief Excutive Orchestrator, for effektiv topledelse bliver mere og mere en holdsport.”

Rapportens nøgletal

• 33% af de danske CEOs i C25 er ikke danskere.
  • 46% har erfaring fra andre lande udenfor Danmark.
  • 42% har erfaring fra andre sektorer, end den virksomhed de nu er CEO for.
  • 54% udvælges internt, mens den gennemsnitlige CEO har været 7,9 år i virksomheden, før de tiltræder som CEO.
  • 33% har ikke tidligere erfaring fra C-Suite, før de tiltrådte som CEO.
  • 8% (dvs. 2 ud af 24) er kvinder.

Om undersøgelsen:
Route to the Top er en årlig analyse fra rekrutterings- og konsulentvirksomheden Heidrick & Struggles, der undersøger profilerne på CEOs fra de største virksomheder i 25 markeder. De danske tal omhandler CEOs fra C25 mellem 1. juli 2021 og 30. juni 2022.

Heidrick & Struggles PR-bureau
Mindshare
Christian Harpøth, Communications Advisor
Mobil: (+45) 41 56 82 50
E-mail: christian.harpoeth@mindshareworld.com

Billeder

Tobias Petri, Partner-in-Charge hos Heidrick & Struggles Danmark

Information om Heidrick & Struggles

Heidrick & Struggles
Amaliegade 10
1256 København

+45 33 37 76 00https://www.heidrick.com/en/offices/copenhagen

Om Heidrick & Struggles:
Heidrick & Struggles er et førende internationalt rekrutterings- og rådgivningsfirma, der også har kontor i Danmark. Heidrick & Struggles hjælper virksomheder og familiefonde med at rekruttere de rette kandidater til C-level stillinger og bestyrelsesposter, ligesom Heidrick & Struggles tilbyder ledelsesrådgivning. Heidrick & Struggles udgiver flere gange om året rapporter, der giver indblik i både det danske og internationale rekrutteringsmarked, blandt andet den årlige Board Monitor Europe.

Følg pressemeddelelser fra Heidrick & Struggles

Flere pressemeddelelser fra Heidrick & Struggles

Danske top-bestyrelser styrker den faglige diversitet10.5.2023 11:35:39 CEST | Pressemeddelelse

Kompetencepaletten i de danske bestyrelseslokaler er blevet bredere. Det viser rapporten Board Monitor Europe 2023, der bliver udgivet af det internationale ledelsesrådgivningsfirma Heidrick & Struggles. Rapporten sætter tal på udviklingen i sammensætningen af de væsentligste bestyrelser i Europa, herunder bestyrelserne i de danske C25-virksomheder. Rapporten viser, at de danske C25-bestyrelser har rekrutteret flere bestyrelsesmedlemmer med specifikke kompetencer sidste år end tidligere. Det er kompetencer inden for blandt andet bæredygtighed, digitalisering og cybersikkerhed samt international erfaring. Bestyrelserne er tidligere primært blevet sammensat af bestyrelsesmedlemmer med general management-erfaring, fx fra andet bestyrelsesarbejde eller fra C-level-stillinger som CEO, CFO og COO. Nøgletal fra Board Monitor Europe 2023 32 procent af bestyrelsesrekrutteringerne sidste år gik til bestyrelsesmedlemmer, der ikke før har siddet i bestyrelsen i en børsnoteret virksomhed, mod 22 pr