Ny undersøgelse om fitness: Sundhed er in - slankekuren er yt

Tal fra fitness dk viser, at danskerne har øget fokus på sundhed, når det kommer til fitnesstræning ved årets begyndelse. Hver anden ny kunde har indmeldt sig for at blive sundere i 2017.
Ny analyse fra fitness dk blandt kædens nye medlemmer viser, at der er sket et markant holdningsskifte, så danskerne i dag er mindre optagede af at bruge træningen som slankeværktøj, og i højere grad ser den som et vigtigt element i at leve sundt. Foto: PR

For år tilbage var starten af et år en kærkommen lejlighed for mange til at motionere julefedtet af sidebenene. Vægttab var danskernes nytårsforsæt nummer et. Men nu viser en ny analyse fra fitness dk blandt kædens nye medlemmer, at der er sket et markant holdningsskifte, så danskerne i dag er mindre optagede af at bruge træningen som slankeværktøj og i højere grad ser den som et vigtigt element i at leve sundt.

Vores analyse blandt over 500 nye medlemmer viser, at halvdelen har meldt sig ind i fitness dk, fordi de vil være sundere i 2017. Til gengæld er det kun tre procent, der har haft nytårsforsæt som motivationsfaktor. Under alle omstændigheder er der stadig stor interesse for fitness i starten af et år, siger Christian Rau, der er salgs- og marketingdirektør hos fitness dk.

– For fem år siden så vi, at danskerne i højere grad meldte sig ind i fitnesscentre for at tabe sig, mens det i dag overvejende er for at blive sundere og leve længere, fortsætter han.

Adfærd på sociale medier bakker op

Sundhedsinteressen bakkes også op af den tendens, fitness dk ser på de sociale medier, hvor særligt én type af opslag aktiverer danskerne:

De opslag, der typisk opnår den største interesse hos andre, er historier om personer, der opnår noget særligt med deres træning. Det er i dag ikke så opsigtsvækkende blot at tabe sig. Det bliver straks mere interessant, når der bliver et større mål med træningen, eller man gennemgår en form for transformation – eksempelvis får et sundere liv, en god kropsholdning eller en mere markeret krop, forklarer Christian Rau.

Mere træning – året rundt

Sundhedsbølgen betyder naturligvis også, at danskernes appetit på fitnesstræning generelt har været stigende i de seneste mange år, og hos fitness dk er der interessante ændringer i indmeldelsesmønstrene.

– Tiden efter nytår er stadig højsæson for fitnesscentre, men vi har set en ændret adfærd, hvor nytårsforsættet er mindre styrende, og folk derfor i højere grad melder sig ind over hele året, fortæller Christian Rau.

Direktørens udlægning af den ændrede træningstendens er, at danskerne netop har fået et større fokus på sundhed og kroppens udseende. De mange nytårsforsætter for år tilbage var ofte kendetegnet ved, at danskerne ville smide de overflødige julekilo hurtigt. I dag tager danskerne ifølge Christian Rau sunde valg hele året rundt, og derfor spredes indmeldelserne over året.

Marianne Frandsen
Markedschef, fitness dk
marianne@fitnessdk.dk

Dennis Christensen