DI Handel

Ny undersøgelse: Fuld tryk på Black Friday trods Corona

Coronakrisen kommer ikke til at lægge en dæmper på danskernes købelyst på Black Friday. Det viser en ny undersøgelse fra DI Handel om danskernes forventninger til Black Friday i år. Tværtimod, i år forventes den store tilbudsdag at slå alle rekorder. 24 procent af forbrugerne siger i undersøgelsen, at de forventer at bruge flere penge sammenlignet med sidste år.

Fredag den 27. november rammer den amerikansk-importerede tradition Black Friday igen Danmark, der i mange år har toppet listen over rekordhandelsdage i den danske detailhandel. Ifølge undersøgelsen fra DI Handel forventer danskerne gennemsnitligt at bruge godt 1.900 kr. på indkøb den dag.

-Vi er glade for, at købelysten blandt danskerne er intakt på trods af corona. Det er vigtigt for detailhandlen og den danske beskæftigelse, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

I år forventer flere forbrugere at flytte deres indkøb på Black Friday fra fysiske butikker til webshops. 54 pct. af Black Friday-salget forventes at foregå primært digitalt. DI Handels undersøgelse viser, at det skyldes coronapandemien. Især den unge generation – de unge 18-29 årige – rykker online på grund af corona. 47 pct. af de unge forbrugeres appetit på onlinehandel skyldes corona viser undersøgelsen.

- Vores undersøgelse understøtter i høj grad, at flere danskere har taget onlinehandel til sig. Det er derfor vigtigt, at virksomheder sørger for at styrke deres digitale kanaler, så de er tilstede, der hvor et stadigt stigende antal forbrugere er, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Undersøgelsen fra DI viser også, at Black Friday er danskernes startskud til julehandlen.

Forbrugerne benytter nemlig i høj grad Black Friday til at spare penge på juleindkøbene, og undersøgelsen viser, at forbrugerne forventer, at bruge 45 pct. af deres indkøb på Black Friday på julegaver.

Danskernes favoritter over indkøb på Black Friday er ifølge undersøgelsen tøj og sko, elektronik og el-udstyr og personlig pleje. Hos den danske domæneudbyder og webshop platform DanDomain er der store forventninger til årets Black Friday, og de har forberedt sig på dagen siden juli:

-Vi forventer gennemsnitligt tre til fire gange normal belastning på tværs af vores systemer i forhold til en normal, travl hverdag. Vi skruer derfor godt op for alle systemer, og alle er på dupperne, siger Chief Sales Officer for E-commerce Anders Eiler.

Hos sports- og adventurekæden Eventyrsport er forberedelserne til en stor Black Friday i fuld gang.

-Vi kan ikke holde Black Friday, som vi plejer i vores butikker, hvor folk nærmest står på nakken af hinanden. Vi har derfor iværksat en række initiativer. Vi sikrer blandt andet adgangen til vores butikker, så vi er sikre på, at der ikke bliver lukket for mange ind, og vores kunder trygt kan komme ind i butikken. Derudover har vi igen i år udvidet Black Friday til Black Week, så vi fordeler presset på vores butikker og webshop, fortæller CEO Lars S. Sørensen.

Læs DI Handels rundspørge om Black Friday her

Yderligere oplysninger fås hos:

• Branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, 2949 4649, e-mail sdy@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
  • CEO Lars S. Sørensen, tlf. 86 18 25 71/mobil: 2870 1872/mail: ls@eventyrsport.dk
  • Chief Sales Officer for E-commerce Anders Eiler, tlf. 6915 0040/ anders.eiler@team.blue

Kontakter

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Information om DI Handel

DI Handel