L&F

Ny undersøgelse: Forbrugerne vil mindske madspild

Del

Otte ud af ti forbrugere svarer, at de ‘ofte’ eller ‘altid’ sørger for at undgå madspild, og knap halvdelen svarer, at det er noget, de gerne vil gøre mere af for at sikre et bæredygtigt forbrug. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.

At undgå madspild står højt på listen som middel for bedre bæredygtighed i fødevareforbruget. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Landbrug & Fødevarer.

I undersøgelsen svarer otte ud af ti forbrugere, at de – ifølge dem selv – ‘ofte’ eller ‘altid’ sørger for at undgå madspild, og knap halvdelen svarer, at det er noget, de gerne vil gøre mere af.

Mette Gammicchia, der er afdelingsleder for afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer, siger:

”Undersøgelsens resultater er meget spændende. For de viser, at danskerne selv synes, at de gør rigtig meget for at mindske madspild, men vi kan jo konkludere, at der stadig er meget at gøre, for madspild er en stor udforing for bæredygtigheden globalt og i Danmark. CO2-aftrykket alene fra madspild i Danmark udgør årligt 2,2 millioner tons CO2.”

Det er blandt andet derfor, at erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer har taget initiativ til at samle alle led i fødevarebranchen til en faglig dag, Fødevaredagen, under overskriften: ’Bæredygtigt forbrug’.

For Mette Gammicchia er det vigtigt, at alle led er repræsenteret på dagen:

”Både detailhandlen, grossister, producenter og repræsentanter fra foodservice-sektoren (caféer, restauranter, storkøkkener mv., red.) er med på Fødevaredagen. Sammen skal vi perspektivere klimabelastningen ved fødevareproduktionen. Den danske produktion ligger faktisk ganske fornuftigt sammenlignet med udlandet, og det kan vise sig at være en ekstra gevinst for forbrugerne, der gerne vil købe danske fødevarer, når de kan,” siger hun og fortsætter:

”På Fødevaredagen skal vi få inspiration fra andre brancher, trends, tendenser og videndele omkring bæredygtigt forbrug.”

Hvad gør forbrugeren i dag?
Ifølge den nye undersøgelse er det oftere kvinder og forbrugere over 50 år, der mener, at dét at købe efter sæson bidrager til et mere bæredygtigt forbrug; nemlig 57 pct.

48 pct. synes, at et bæredygtigt forbrug handler om at købe lokalt. Det er også oftere forbrugere over 50, der svarer, at de altid undgår madspild og bruger egne indkøbsposer, når de handler.

Undersøgelsen viser også, at hele 56 pct. af de adspurgte forbrugere enten ’i høj grad’ eller ’i nogen grad’ tænker over bæredygtighed, når de køber ind:

”Fødevaredagen sætter i år fokus på bæredygtighed i alle afskygninger, og den byder også på faglig networking. Håbet er selvfølgelig, at deltagerne kommer hjem med en masse nye ideer til, hvordan de kan gøre tingene bedre hos dem selv. Og samtidig får mulighed for at indlede nye samarbejder,” siger Mette Gammicchia.

Dagen slutter af med et stort awardshow, hvor Landbrug & Fødevarer kårer Danmarks bedste madhåndværkere og fagmæssige forbilleder.

Det er fjerde gang, Landbrug & Fødevarer samler branchen og afholder Fødevaredagen.

For yderligere information, kontakt:
Pressekonsulent hos Landbrug & Fødevarer, Linda Gjaldbæk Hansen, på tlf.: 26 84 28 80 eller lgjh@lf.dk

Information om L&F

L&F
L&F
Axeltorv 3, 1. sal
1609 København V

3339 4000http://www.lf.dk/
Landbrug & Fødevarer er erhvervsorganisation for landbruget, fødevare- og agroindustrien. Med en eksport på 156 milliarder kroner årligt og med 169.000 beskæftigede repræsenterer vi et af Danmarks vigtigste eksporterhverv. Ved at nytænke og synliggøre erhvervets bidrag til samfundet sikrer vi vores medlemmer en stærk placering i Danmark og globalt.

Følg pressemeddelelser fra L&F

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra L&F

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum