Gjensidige ForsikringGjensidige Forsikring

Ny undersøgelse: Danskerne overser kæmpe potentiale for energirenovering

Knap hver femte dansker overvejer tiltag, der kan give en mere energivenlig bolig, men hele 81 pct. har ikke overvejet grønne boligforbedringer inden for de næste tre år. Potentialet og mulighederne er ellers favorable som aldrig før, lyder det fra Gjensidige og NRGi, der står bag ny undersøgelse.

Danskernes lyst til at renovere har været stor under coronapandemien, men nye tal tyder på, at energivenlige boligtag ikke står øverst på prioriteringslisten.

I en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige Forsikring og energikoncernen NRGi, svarer 81 pct., at de ikke overvejer nogen energivenlige boligforbedringer i løbet af de kommende tre år. Grønne boligforbedringer såsom udskiftning af vinduer, etablering af ny varmekilde og efterisolering af hulmure overvejes af de resterende 19 pct. Det til trods har behovet aldrig været større og mulighederne for at energirenovere har aldrig været bedre.

”Danskerne er så småt ved at vende tilbage til den hverdag, vi kender, hvor vi kommer meget mere uden for hjemmets fire vægge og har måske andet i tankerne end renovering af boligen. Omvendt ved vi fra vores data, at otte ud af 10 boliger er forsynet med energimærke C eller ringere. Så det vil i langt de fleste tilfælde give mening at energirenovere boligen, både i forhold til det økonomiske aspekt, men også for at nedbringe CO2-udledningen og skabe en bedre komfort i boligen. Hertil kommer, at CO2 aftrykket fra vores boliger og bygninger er markant, og samtidig er der meget favorable støttemuligheder, som kan søges til energiforbedringer,” siger Jacob Vittrup.

280-290 millioner kroner i bygningspuljen

Til september åbner Energistyrelsen igen op for ansøgninger til bygningspuljen, hvor man kan søge tilskud til energiforbedringer af boligen. Det bliver den sidste pulje i 2021, og her afsættes der mellem 280-290 millioner kr., som danskerne kan søge om.

Da puljen åbnede i april i år, var interessen enorm, og puljen blev tømt, inden dagen var omme. For skadedirektør i Gjensidige Henrik Sagild vidner det om, at danskerne - til trods for svarene i undersøgelsen – kan se den dobbelte gevinst ved at energiforbedre boligen.

”Diverse undersøgelser viser, at danskerne bekymrer sig om klimaet og gerne vil bidrage aktivt til den grønne omstilling. Når de så samtidig har et økonomisk incitament til at gøre en forskel, bør lysten også være der, selvom vores undersøgelse umiddelbart viser noget andet. Med den øgede klimabevidsthed i samfundet kan vi se, at et godt energimærke betyder mere og mere. Blandt andet fordi energirenoveringer kan forebygge omkostningstunge skader på boligen, give en lavere varmeregning og samtidig give husejere god klimasamvittighed,” siger Henrik Sagild og uddyber:

”Potentielt bliver man også belønnet ved et salg, hvor der kan være flere hundrede tusinde kroner at hente. Når først vi nærmer os ansøgningsfristen til bygningspuljen tror jeg derfor, at vi vil se stor interesse endnu engang. Det har aldrig været mere fordelagtigt at energirenovere, end det er nu”.

Det synspunkt bakkes op af Jacob Vittrup. Han mener, at energirenovering af boligen kan være en god investering for mange danskere.

”Det er meget favorabelt at få energirenoveret sin bolig, hvis man udnytter de tilskudsmuligheder, der i øjeblikket. Energiforbedringer vil formentlig kunne reducere fremtidige udgifter og give en grønnere og mere komfortabel bolig nu. Samtidig er der brug for handling og indsatser, som gavner vores miljø og planet” siger Jacob Vittrup.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring og NRGi i juni 2021 blandt 1025 repræsentativt udvalgte danskere.

Overvejer du inden for de næste 3 år tiltag, der kan gøre din bolig mere energivenlig?

• Ja, udskiftning af vinduer, 9%
  • Ja, overvejer at købe klimavenligt el, 2%
  • Ja, udskiftning af varmekilde, 5%
  • Ja, efterisolering af hulmure og tag, 5%
  • Ja, nye døre, 3%
  • Ja, udskiftning af tag, 4%
  • Nej, overvejer ikke tiltag, 81%

Information om Gjensidige Forsikring

Gjensidige Forsikring

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.

Følg pressemeddelelser fra Gjensidige Forsikring

Flere pressemeddelelser fra Gjensidige Forsikring