GjensidigeGjensidige

Ny undersøgelse: Danskerne bekymrer sig over deres klimaaftryk, men for mange ændrer ikke vaner

Tre ud af fire danskere bekymrer sig over, hvordan deres daglige gøremål påvirker klimaet. Men det kniber med at få alle til at ændre de personlige vaner for klimaets skyld, viser en ny undersøgelse.

Vandstande stiger, gletsjere smelter og orkaner buldrer. De globale klimaforandringer – og hvordan vi som borgere på kloden kan mindske eller modvirke dem – bekymrer danskerne.

I en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for NRGi og Gjensidige, svarer hele 73 pct., at de bekymrer sig for, hvordan deres nuværende levevis har et negativt klimaaftryk, og hvordan det kan medføre dårligere levevilkår for kommende generationer.

Men når det handler om selv at ændre vaner for at blive mere grønne og klimavenlige, kniber det lige nu for en stor gruppe af danskerne. For mens 71,5 procent siger, at de nu køber mere klimavenligt eller reparerer i stedet for at købe nyt, så svarer hele 28,5 procent, at de slet ikke gør noget. Adspurgt om hvorfor, svarer næsten en tredjedel, at de ikke tror på, at deres indsats gør en forskel.

Den opfattelse skal ændres, forklarer adm. Direktør Jacob Vittrup fra den århusianske energikoncern NRGi, der arbejder for en grønnere fremtid.

”Danskerne bekymrer sig mærkbart om klimaet og sætter det højt på dagsordenen, og det er enormt positivt. Men undersøgelsen afslører også en udfordring. Alle er enige om, at Danmark skal være mere grøn, men hvis vi skal nå det ambitiøse mål om en nedbringelse af CO2-aftrykket i Danmark med 70 procent i 2030, skal vi alle tage ansvar og yde en indsats i fællesskab”, siger Jacob Vittrup og fortsætter:

”Med kompetencer og produkter inden for energi, infrastruktur og det byggede miljø har vi et ønske og en ambition om at bidrage aktivt til reduktionen af vores klimaaftryk. I sidste ende er det forbrugerens valg, men vi kan skubbe på en udvikling ved at tilbyde attraktive produkter og services, f.eks. klimavenlig strøm, som gør det nemt og attraktivt for forbrugeren at vælge den klimavenlige løsning,” siger han.

Undersøgelsen viser blandt andet også, at noget af det, der bekymrer danskerne ved klimaforandringer, er ’mere ekstremt vejr’ og ’stigende vandstande’. Men det betyder samtidig ikke, at det skaber bekymring for skader på fx bolig og bil på grund af vejret. Og det er noget, der undrer Henrik Sagild, Skadedirektør fra Gjensidige, der opfordrer til, at danskerne skal være handlingsorienterede fremfor at afvente konsekvenserne passivt.

”Først og fremmest er det vigtigt, at vi er opmærksomme på, hvad vores handlinger i hverdagen kan betyde for planeten. Det afspejler undersøgelsen, at danskerne er, men samtidig er vi nødt til at kigge fremad og også være opmærksomme på, hvordan klimaforandringerne potentielt kan komme til at påvirke vores hverdag. Her spiller vejrforhold en stor faktor, fordi det har en konkret betydning for os alle sammen. Det bliver man nødt til at forberede sig på,” siger Henrik Sagild, Skadedirektør fra Gjensidige.

Gjensidige og NRGi ønsker blandt andet med undersøgelsen at sætte fokus på danskernes tilgang til den grønne omstilling for netop at få et indblik i, hvordan både virksomheder og forbrugere kan være en del af løsningen for et mindre klimaaftryk samt se proaktivt på klimaforandringerne.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget i marts 2021 af Kantar Gallup for NRGI og Gjensidige Forsikring. De adspurgte i undersøgelsen består af 1.057 repræsentativt udvalgte danskere, der har svaret på spørgsmål om forbrugsvaner, boligbehov samt sundhed under corona.

Hvor bekymret er du for, at vores nuværende levevis øger vores negative klimaaftryk, og medfører dårligere levevilkår for kommende generationer?

• Meget bekymret 12,2%
  • Bekymret 24,7%
  • Lidt bekymret 36,4%
  • Ubekymret 17,9%
  • Ved ikke 8,8%

Hvad bekymrer du dig mest om i forhold til klimaforandringer?

• Stigende vandstande 34,1%
  • Mere ekstremt vejr 56,1%
  • Flere skader på fx bolig og bil på grund af vejret 7,1%
  • Flere klimaflygtninge 23,6%
  • Andet 4,2%
  • Jeg bekymrer mig ikke om klimaforandringer 14,8%
  • Ved ikke 8,1%

Forsøger du aktivt at minimere dit klimaaftryk på en eller flere af følgende måder?

• Køber dagligvarer, beklædning og øvrige forbrugsvaner, som er klimavenlige 30,0%
  • Har valgt grøn, klimavenlig strøm til mit hjem 19,4%
  • Ejer/lejer en elbil 1,7%
  • Bor i en klimavenlig bolig 8,5%
  • Bruger primært offentlig transport 12,7%
  • Bruger primært cykel 22,3%
  • Vil hellere reparere ting end at købe nyt 33,1%
  • Rejser mindre med fly 16,5%
  • Minimerer klimaaftryk på anden måde 11,3%
  • Nej – gør ikke noget aktivt 28,5%

Information om Gjensidige

Gjensidige
A.C. Meyers Vænge 9
2450 København SV

70 10 90 09https://www.gjensidige.dk/

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.

Følg pressemeddelelser fra Gjensidige

Flere pressemeddelelser fra Gjensidige