Ny undersøgelse blandt danskerne: Vi er meget mere overtroiske, end vi vil indrømme

En ny undersøgelse fra YouGov viser, at selvom kun hver femte dansker kalder sig selv for overtroisk, så er vi meget mere overtroiske, end vi vil kendes ved. Fire ud af fem danskere undgår nemlig aktiviteter, der efter sigende bringer uheld, som fx at gå under stiger, nægter at sidde på række 13 i flyet eller har lykkeritualer. Undersøgelsen er gennemført af Danske Spil i forbindelse med lanceringen af spillet Alt eller Intet, der belønner både heldige og uheldige spillere.

I undersøgelsen er 2.000 danskere blevet spurgt til deres overtro. Her svarer fire ud af ti danskere, at de mener, det bringer uheld, når en sort kat krydser vejen. Ligeledes svarer fire ud af ti af os, at vi undgår at gå under stiger, fordi vi tror, det bringer uheld. Og hele seks ud af ti banker i bordet eller siger 7-9-13, når talen falder på noget, der ikke må ske.

- Stiger, knuste spejle, sorte katte på vejen, spildt salt og tallet 13. Der er nok at være opmærksom på, hvis man er overtroisk. Overtro er interessant, fordi den ligger dybt i os og i vores traditioner. Selvom mange af os ikke betegner os selv som overtroiske, afholder vi os alligevel fra en del aktiviteter, der efter sigende bringer uheld. Det er der ingen grund til i Alt eller Intet, hvor vi har vendt det hele på hovedet. Her kan du vinde hovedpræmien, selvom du er så uheldig at have 0 rigtige tal, fortæller Marketing Director hos Danske Spil, Martin Dalsgaard om Alt eller Intet, det første nye talspil fra Danske Lotteri Spil i syv år.

Kvinder og unge er de mest overtroiske
Undersøgelsen viser, at især køn og alder er afgørende for, om dine nakkehår rejser sig ved synet af en sort kat på vejen. Det er nemlig især kvinder og unge, der bekender sig til overtro.

For eksempel ser 27 pct. af kvinderne sig som selv som overtroiske, mens det kun gælder 16 pct. af mændene. Syv ud af ti kvinder krydser fingre, når de håber på, at noget skal gå godt, mens det kun er fire ud af ti mænd. Og mens næsten halvdelen (47 pct.) af danske kvinder ikke kunne finde på at gå under en stige, gælder det kun lidt over en tredjedel (34 pct.) af danske mænd.

På samme måde betegner 30 pct. af de 18-29-årige sig selv om overtroiske, mod 16 pct. af dem over 60 år. Undersøgelsen viser også, at 27 pct. af de 18-29-årige ville være bekymrede, hvis de kom til at knuse et spejl, mens det kun gælder 13 pct. af de +60-årige. Samtidig har hver fjerde af de unge et særligt ritual for at undgå uheld, mens det kun gælder 7 pct. af de ældre.

7 er danskernes foretrukne lykketal Udover overtroiske vaner, så viser undersøgelsen, at mange af os lægger en symbolsk værdi i tal. Faktisk er det mere end fire ud af ti danskere, der har et lykketal. Flest danskere (14 pct.) har tallet 7 som lykketal. Det næstmest populære lykketal er 4, mens 13, der normalt forbindes med uheld, kommer ind på en tredjeplads. At mange danskere har et lykketal, kommer ikke bag på Marketing Director hos Danske Spil, Martin Dalsgaard.

- Vores erfaring med Lotto, Eurojackpot og Vikinglotto er, at folk bruger deres lykketal i håbet om, at de skulle vise sig at være de heldige vindertal. Det kan være tal som familiefødselsdage, bryllupsdage – ja sågar skostørrelse, har vi set eksempler på. Når man har gjort sig så umage med at vælge tal, kan man således ikke lade være med at føle sig lidt uheldig, når de så ikke bliver trukket. Men det gør Alt eller Intet op med, for her vinder du både hovedpræmien, uanset om alle eller ingen af dine tolv tal bliver trukket, siger han.

For yderligere oplysninger, kontakt:
Camilla Cornelius
Presse- og kommunikationskonsulent, Danske Spil
Tlf: 30851777

FAKTA fra befolkningsundersøgelsen

• Kun 1 ud af 5 (22 pct.) danskere betegner sig selv som overtroiske, men mere end 4 ud af 5 (82 pct.) udfører overtroiske handlinger og ritualer (gør én eller flere af følgende handlinger: banker i bordet, siger 7-9-13, krydser fingre når de håber noget skal gå godt, undgår at gå under stiger, sidder ikke på række 13 i et fly, kaster salt over skulderen hvis de spilder salt, spytter i jorden eller venter på en anden krydser vejen først, når de ser en sort kat gå over vejen, har lykketal eller lykkeritualer)
  • 44 pct. af danskerne har et lykketal. Af disse har flest (14 pct.) nr. 7 som lykketal, mens 9 pct. har nr. 4 og 8 pct. har nr. 13.
  • 27 pct. af danske kvinder ser sig selv som overtroiske, mens det kun gælder for 16 pct. af danske mænd
  • 30 pct. af de 18-29-årige betegner sig selv om overtroiske, mens det kun gælder 16 pct. af danskerne over 60 år

De mest populære overtroiske handlinger blandt danskerne

• 58 pct. af danskerne banker i bordet eller siger 7-9-13, hvis de taler om noget, der ikke må ske.
  • 57 pct. af danskerne krydser fingre, når de håber på noget skal gå godt.
  • 41 pct. af danskerne vil ikke gå under en stige pga. overtro.
  • 38 pct. af danskerne tror på, at det giver uheld, når en sort kat løber over vejen.
  • 17 pct. af danskerne ville være bekymret, hvis de kom til at smadre et spejl.
  • 14 pct. af danskerne tror på, at det giver uheld at spilde salt.
  • 7 pct. af danskerne ville aldrig sætte sig på række 13 i et fly. Yderligere 20% ville ikke have noget imod at sætte sig på række 13, men ville dog tænke over, at det siges at betyde uheld.

Om befolkningsundersøgelsenUndersøgelsen er gennemført i perioden 27.09.19 – 02.10.19 via internettet med udgangspunkt i YouGov Panelet. Undersøgelsen er gennemført blandt danskere i alderen 18+ år.

Data er indsamlet så det udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning med udgangspunkt i målgruppen. Data er vejet på dimensionerne køn, alder og geografi på baggrund af et ideal fra Danmarks Statistik, således at resultaterne er repræsentative for befolkningen i relation til ovenstående målgruppe.

Undersøgelsen er vedhæftet.

Om Alt eller Intet Danske Lotteri Spil A/S lancerede onlinespillet Alt eller Intet den 1. oktober 2019.Kort fortalt går spillet ud på at vælge tolv tal mellem 1 og 24. Du vinder en gevinst, hvis du rammer alt andet end 5, 6 eller 7 rigtige. Rammer du alle 12 tal eller 0 tal, så vinder du 500.000 kr. Én række koster 10 kr. og du kan spille op til 50 rækker i hvert spil. Du kan spille hver dag ind til kl. 21.13.