Viteco ApS

Ny undersøgelse afslører kæmpe mangel på strategisk dataledelse

Hver femte virksomhed har klare strategiske mål for deres brug af data, og kun hver tiende virksomhed måler systematisk på, om deres data gavner forretningen. Ekspert kalder ny undersøgelse dybt bekymrende.
En talstærk branche er ikke nødvendigvis god til at arbejde strategisk med sine data. Det kræver en ledelse, der sætter klare mål for, hvad dataene skal hjælpe forretningen med at forbedre, og som definerer, hvordan man måler på effekten. Den slags ledere er først og fremmest visionære, kan se muligheder og eksekvere, siger økonom og dataekspert Peter Wiese, der står bag undersøgelsen. Foto: PR.

Ny teknologi og fokuseret anvendelse af data er udråbt som afgørende drivkræfter bag danske virksomheders vækst og evne til at konkurrere globalt. Men en ny undersøgelse af knapt 1.000 danske virksomheders evne til at anvende deres data giver grund til panderynker.

Ifølge resultaterne forventer cirka halvdelen af virksomhederne at investere i nye dataprojekter i de kommende år. Alligevel er det kun 22 procent, der har klare strategiske mål for, hvordan de vil anvende disse data, og blot 11 procent af virksomhederne måler systematisk på, om deres investeringer i dataløsninger gavner forretningen.

Der mangler i udpræget grad strategisk forankring af dataprojekter, og det er bekymrende. Fremtiden tilhører de virksomheder, der formår at ansætte ledere, som kan håndtere anvendelsen af data på et forretningsstrategisk kompetent niveau, siger økonom og dataekspert Peter Wiese fra konsulentvirksomheden Viteco

Tallene stammer fra projektet DataForBusiness, der er sat i verden af Dansk Industri, CBS, Alexandra Instituttet og Teknologisk Institut. Viteco hjælper DataForBusiness med at analysere danske virksomheders evne til at anvende deres data, og det er disse analyser, undersøgelsen bygger på.

Investerer i blinde

Peter Wiese pointerer, at investeringer i nye dataprojekter uden strategisk forankring let rammer skævt i forhold til forretningen og derfor ikke får opbakning fra ledelsen. Her finder han det særligt bekymrende, at kun seks procent af virksomhederne i undersøgelsen har angivet, at de har tilstrækkelig med viden om, hvad de kan forvente at få ud af deres datainvesteringer:

Det er et stort problem. Især når halvdelen forventer at investere i nye dataprojekter i de kommende år. Mange vil formentlig investere i blinde uden viden om, hvilke forretningsmæssige fordele de går efter, siger han og uddyber, at dette typisk skaber en situation med et alt for stort fokus på omkostningerne ved projektet, hvor virksomhederne overser de potentielle store fortjenester, der ligger gemt i dataene.

Talstærk branche har det sværest

Topplaceringerne i undersøgelsen går til brancherne offentlig service og administration samt kontor og kommunikation. De ligger forrest, både når det gælder en tydelig forankring af dataanvendelsen i virksomhedens strategi, og når der er fokus på, om man måler systematisk på effekten af dataanvendelse. I den anden ende af skalaen, der består af i alt ni brancher, ligger industri og produktion efterfulgt af finans og forsikring på en andensidste plads.

– En talstærk branche er ikke nødvendigvis god til at arbejde strategisk med sine data. Det kræver en ledelse, der sætter klare mål for, hvad dataene skal hjælpe forretningen med at forbedre, og som definerer, hvordan man måler på effekten. Den slags ledere er først og fremmest visionære, kan se muligheder og eksekvere, siger Peter Wiese.

Han tilføjer, at virksomheder med en fokuseret datatilgang på sigt vil bruge færre kræfter på at bearbejde sine tal og mere tid på at tolke dem og følge op med proaktiv handling. På den måde bevæger virksomheden sig fra traditionel afrapportering til analyser, der sætter retningen for eksempelvis procesoptimeringer og forretningsudvikling.

Peter Wiese
Managing Partner, Viteco (har udført undersøgelsen for DataForBusiness)
Peter.wiese@viteco.dk

Jan Futtrup Kjær
Formand for DataForBusiness (med deltagelse af DI og en række andre institutioner)
jfk@networkedbusiness.org

Martin Hagelskjær Damsgaard
Ekstern pressemedarbejder for Viteco (kontakt for flere data fra undersøgelsen og case-virksomheder)
mda@epicent.dk

Ifølge undersøgelsen forventer cirka halvdelen af virksomhederne at investere i nye dataprojekter i de kommende år, men kun 22 procent har klare strategiske mål for, hvordan de vil anvende disse data. Mest iøjefaldende er det, at branchen finans og forsikring halter meget bagefter på dette punkt. Foto: PR.

Information om Viteco ApS

Viteco ApS
Gothersgade 42

55 55 79 38http://Viteco.dk