Codan Forsikring

Ny undersøgelse: 8 ud af 10 boligejere tænker på klimaforandringer, når de skal købe hus

Det danske vejr bliver både varmere og vådere i takt med, at klimaet forandrer sig. Det er en udvikling som huskøberne er opmærksomme på, viser nye tal fra Codan. I en ny befolkningsundersøgelse svarer 8 ud af 10 danske boligejere, at de vil tænke over, hvordan klimaforandringerne vil påvirke deres nye hus.

Sommermånederne er den tid på året, hvor vi danskere køber flest huse. Og ifølge en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Epinion på vegne af Codan vil det formentlig få mange danskere til at tænke på klimaet i den kommende tid.

I undersøgelsen svarer hele 83 procent af de danske boligejere nemlig, at de i nogen, høj eller meget høj grad ville tænke over klimaforandringerne, hvis de skulle underskrive købsaftalen i dag. Kun 11 procent ville slet ikke eller kun i lav grad overveje klimaforandringerne.

Det er en markant forskel i forhold til sidste gang, de adspurgte boligejere købte hus. Kun 20 procent svarer, at de dengang tænkte på, hvordan deres hus ville blive påvirket af klimaet.

”Vi får mange opkald fra nye boligkøbere, som er usikre på udsigten til skader. Det gælder alt fra oversvømmede kældre til løse tagsten. Derfor er det positivt at se, at flere danskere tænker på klimaets påvirkning på deres bolig, allerede inden købsaftalen er underskrevet,” siger Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan.

”Vi skal dog blive ved med at sætte fokus på klimaskader, og hvordan vi forebygger dem, for er man ikke forberedt, kan det koste dyrt. Det er nemlig langt sværere at reagere, efter stormen har raset,” siger han.

8 ud af 10 frygter vildere vejr i fremtiden
De vejrrelaterede forsikringer ser ikke ud til at blive mindre relevante i fremtiden. Ifølge DMI er det danske vejr blevet både varmere og vådere i løbet af de sidste 30 år, og det er en udvikling, der forventes at fortsætte.

Ifølge Codans undersøgelse forudser danskerne også selv, at vejret bliver vildere i fremtiden. Cirka 80 procent af de adspurgte danskere svarer i befolkningsundersøgelsen, at de forventer flere tørkeperioder, oversvømmelser, storme og skybrud fremover.

Der er dog meget, man kan gøre for at sikre sig mod fremtidens vilde vejr.

”Inden man køber hus, skal man enten selv, eller med hjælp fra en fagperson, gennemgå alle dokumenter, der viser, hvordan boligen er klimasikret. Derudover bør man kigge på husets historik. Har der været oversvømmelser tidligere? Er man er i tvivl, anbefaler vi, at man kontakter sit forsikringsselskab, inden der skrives under på købsaftalen,” siger Henrik Bundgaard.

”Og så er det en god idé at være opmærksom på, om der kan opnås andre fordele ved at inkorporere vejrforebyggende tiltag. I Codan er vi meget optagede af at øge opmærksomheden på de vejrrelaterede skader, og derfor har vi fx valgt at tilbyde hele 15 procent rabat på husforsikringen, hvis man installerer en såkaldt højvandsslukker, der beskytter mod oversvømmelsesskader,” siger han.

Guide: Sådan tjekker du for vejrrelaterede skader
Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan, kommer her med sine bedste råd til, hvad man skal være opmærksom på ved næste boligkøb for at sikre sig mod vildt vejr.

1. Undersøg, om der indgår dokumentation for, hvordan boligen er klimasikret.

2. Vær opmærksom på følgende spørgsmål i boligens tilstandsrapport:
    • Har der tidligere været problemer med oversvømmelser?
    • Hvad har forårsaget oversvømmelserne?
    • Hvilke foranstaltninger er der foretaget?
    • Hvornår har der sidst været en vejrrelateret skade på ejendommen?
    • Har kommunen været involveret i skadeforebyggende tiltag (fx kystsikring, sikringer af omkringliggende åer, dæmninger, forbedret kloakering os
  3. Tjek, hvordan din husforsikring dækker fremtidige vejrrelaterede skader.Det kan du blandt andet læse mere om her.

4. Tilmeld dig her Codans gratis sms-tjeneste, der giver dig varslinger om ekstremt vejr i dit nærområde

Læs mere om, hvordan du sikrer dig mod skader her.

Rabat på vejrforebyggende tiltag
For at øge incitamentet til klimaforebyggende tiltag tilbyder Codan 15 procent i rabat på husforsikringen, hvis man installerer en godkendt højvandslukker.

En højvandslukker registrerer automatisk, hvis kloakvandet begynder at løbe tilbage i systemet, så det forhindrer vandet fra at løbe ind i huset.

Højvandslukkeren er godkendt, når den opfylder følgende kriterier:

• Er CE- mærket
  • Er type 2, 3 eller 5 jf. DS/EN 13564-1
  • Er installeret af autoriseret kloakmester
  • Har en serviceaftale med autoriseret kloakmester og bliver efterset min. 1 gang om året

Om undersøgelsen
Radius har gennemført en befolkningsundersøgelse på vegne af Codan for at undersøge danskernes holdning til vejr og bolig. Analysen baserer sig på 2023 webinterviews af danske boligejere over 18 år. Data er indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 17. april – 11. maj 2020.

Data er indsamlet således at den samlede stikprøve af danskere er repræsentativ for den danske befolkning over 18 år på køn, alder, uddannelse og region. Ud af denne stikprøve er det kun den del, der er boligejere som har besvaret spørgsmålene.

Kildehenvisninger
Det danske vejr bliver varmere og vådere, viser en undersøgelse fra DMI.

Uge 26 er den uge, med flest huskøb, viser en undersøgelse fra Bolius.

Information om Codan Forsikring

Codan Forsikring
Midtermolen 7

Codan Forsikring har cirka 245.000 danske husstande og 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA, der har 13.500 medarbejdere på verdensplan. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Følg pressemeddelelser fra Codan Forsikring

Flere pressemeddelelser fra Codan Forsikring

Undgå skader: Træn op til skiferien - nu!16.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Hvis du vil undgå at blive en de mange danskere, der hvert år kommer til skade med knæ, skuldre, albuer og kraveben under skiferien, skal du i gang med træning i god tid. Med andre ord: Det er nu, du skal i gang. Sådan lyder opfordringen fra forsikringsselskabet Codan, hvis fageksperter her viderebringer en række gode træningsråd. Som en ekstra service for de rejselystne kunder, er rejseforsikringen udvidet med et pandemi-tillæg, ligesom det er muligt at tilgå online læge uanset, hvor i verden man rejser hen.

Den søde juletid er brandfarlig1.12.2023 09:35:50 CET | Pressemeddelelse

December byder traditionelt på flere end dobbelt så mange ildebrande i danske hjem end november, selv om tendensen de senere år er faldende, viser opgørelse fra Codan. Den øgede brug af alternative varmekilder som følge af energikrisen knækkede dog den positive kurve sidste år. Forsikringsselskabet opfordrer derfor til forsigtighed i omgangen med juledekorationer og levende lys i almindelighed – og bioethanol i særdeleshed.