Ny undersøgelse: 4 ud af 10 vil ønske de havde mere tid til at lytte til musik
Musik rører vores følelser og bringer os i bedre humør, men i bombardementet af pop-up-beskeder fra sociale medier, nyhedssites og andre invasive arter nedprioriteres lytning og fordybelse ofte. En dugfrisk undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af HiFi Klubben viser, at 88 procent af danskerne over 18 år ofte eller meget ofte kommer i bedre humør af at lytte til musik. Undersøgelsen viser også, at 38 procent af befolkningen ville ønske, de kunne bruge mere tid på at lytte til musik, end de gør i dag.
Ifølge hjerneforsker og jazzmusiker Peter Vuust har musik en helt universel påvirkning på mennesker, som alle rammes af, uanset kulturel baggrund eller individuel smag. Hjernen samarbejder med dopaminsystemet, og når musikken spiller, går det op i en højere enhed.
– Musik balancerer det, vi forventer, for eksempel gentagelsen af et omkvæd, med noget, der bryder systemet. Hjernen kan lide det forudsigelige – det sikre, men dopaminsystemet er også gearet til, at vi skal lære nyt. Det belønner os blandt andet, når vi lærer nyt inden for det musikalske system, som vi kender, forklarer Peter Vuust, professor og hjerneforsker på Aarhus Universitet samt docent ved Det Jyske Musikkonservatorium.
Eksperten: Prioriter at lytte
85 procent af videoer på Facebook bliver ifølge branchemagasinet Digiday set helt uden lyd. Derudover høres musik ofte via mobilen, hvor SMS’er, opkald eller pop-up-beskeder gerne afbryder seancen for at tilrane en snas af vores opmærksomhed – tendenser, som Peter Vuust advarer imod.
– Tillad dig selv at lytte et album helt igennem fra start til slut, og sæt dig og lyt til musik uden billeder. Det giver hjernen frit spil til i højere grad at nyde, føle, tænke og fortolke, og det er en stærk påvirkning, musik kan give. Derfor går meget af oplevelsen desværre også tabt, når vi lader det rene lydbillede blive forurenet af billeder, siger Peter Vuust.
Ny tendens – vi vil lytte mere
Som YouGov-undersøgelsen viser, løfter musik humøret hos langt de fleste. Og at mange drømmer om at prioritere musiklytning højere end de gør i dag, kommer ikke som en overraskelse hos HiFi Klubben, der netop har lanceret en kampagne, der opfordrer danskerne til at lytte.
– Vi vil gerne have folk til at overveje, om det er værd at lægge mobilen fra sig og fokusere på, hvad man laver – uanset om det er nærvær med børnene eller tosomhed med pladespilleren, man opnår. I øjeblikket oplever vi faktisk, at folk i stigende grad prioriterer selve lytteoplevelsen, siger Christoffer Arensbach, CEO i HiFi Klubben.
Se kampagnefilmen her – husk lyd: Link til YouTube
Nøgleord
Kontakter
Olav Arnkjær
PR Consultant, Epicent PR
(+45) 78 70 09 21
oar@epicent.dk
Billeder
Links
Information om HiFi Klubben
HiFi Klubben er – med mere end 100 fysiske showrooms i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Tyskland samt fem nationale onlinebutikker – Europas største specialkæde inden for hi-fi.
Følg pressemeddelelser fra HiFi Klubben
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra HiFi Klubben
Tonemester jubler over stigende interesse for lydoplevelser12.3.2021 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Siden marts er HiFi Klubbens salg af udstyr til hjemmebiografer steget med omkring 25 procent. Dansk prisvindende lyddesigner er begejstret over, at film og seriers lydside endelig bliver prioriteret i hjemmene.
40 år med HiFi Klubben: God lyd skal opleves i butikken14.1.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Manglende gennemsigtighed i anmeldelser og kvalitet af højtalere og lydudstyr understreger ifølge grundlægger af HiFi Klubben Peter Lyngdorf behovet for kædens fysiske butikker, hvor kunder kan ”uddannes” i kvalitet.
Går mod strømmen: HiFi Klubben satser på demorum2.10.2020 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens flere virksomheder prioriterer webshop over fysisk butik, går HiFi Klubben den modsatte vej. Med åbning af stort demorum øges fokus på kundeoplevelsen og samspillet mellem butik og webshop.
Flere og flere skjuler teknologien i hjemmet7.4.2020 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Stereoanlæg og andre teknologiske løsninger bliver i stigende grad gemt af vejen i de danske hjem. Det mærkes hos HiFi Klubben, hvor salget af indbyggede lydløsninger er steget med 40 procent årligt.
Få intense lytteoplevelser ved mørklagte koncerter11.11.2019 10:58:25 CET | Pressemeddelelse
HiFi Klubben inviterer til gratis koncerter i fuldstændigt mørke over hele landet. Når synet fjernes, skærpes hørelsen, og ved 27 gratis intimkoncerter onsdag 13. november kan alle interesserede opleve den intense lytning i mørket.