Ny undercover-undersøgelse afslører: Sådan produceres din parmaskinke!

I dag offentliggøres en stor ny undercover-undersøgelse foretaget for Compassion in World Farming, der afslører ufattelig lidelse hos søer i bursystemer på bedrifter i EU, heriblandt leverandører til henholdsvis italienske Parma og franske Bayonne.
Spansk bedrift. Foto: Compassion in World Farming.

Voldsomme nye optagelser fra i alt 16 svinebedrifter i henholdsvis Italien, Spanien, Frankrig og Polen afslører den grusomhed, lidelse og frustration, som søer stadig udsættes for i so-stalde og farebokse, mens grisene venter på det lovede EU-forbud mod brugen af bure i landbruget.

Blandt de undersøgte bedrifter findes leverandører af, hvad der af mange opfattes som kvalitetsprodukter, nemlig Parma- og Bayonneskinker. Undersøgelsen viser, at bursystemerne hos disse producenter er de samme som på andre konventionelle bedrifter og typiske for de forhold, som cirka 85% af alle søer i EU lever under.

Optagelserne afslørede blandt andet, at søer:

• Tilbringer næsten halvdelen af deres voksne liv i bure så små, at de er forhindrede i praktisk talt enhver form for bevægelse ud over at stå op og ligge ned.

• Er tvunget til at ligge i deres egen afføring og urin, hvilket dyrene naturligt ville søge at undgå, hvis de havde mere plads.

• Oplever den smerte der er forbundet med ikke at kunne drage omsorg for sine unger på grund af burenes begrænsninger.

• Tyer til abnorm adfærd såsom at bide i tremmer og tygge i luften, fordi de er frustrerede.

Som reaktion på afsløringerne sender Compassion in World Farming i dag en opsummering af undersøgelsen til landbrugsministrene i EU.

Sidste år forpligtede EU-Kommissionen sig offentligt til at fremsætte lovgivning som skal gøre en ende på indespærringen af landbrugsdyr i EU. Det var en reaktion på det europæiske borgerinitiativ ‘End the Cage Age’, som indsamlede 1.4 millioner underskrifter fra borgere i hele EU og var det første succesfulde initiativ for landbrugsdyr.

Herhjemme mener dyreværnsorganisationen Anima, at de nye optagelser fra europæiske svinebedrifter bør være et wake up call:

“Folk, som køber Parma- og Bayonne-skinke vil måske være særligt chokerede over at opdage, at disse “kvalitetsprodukter” kommer fra dyr, som har levet under lige så grusomme forhold, som dem man finder på en hvilken som helst konventionel bedrift. Men vi bør alle være chokerede over, hvad vi byder grisene”, udtaler Joh Vinding, direktør i Anima og fortsætter:

“På linje med dyreværnsorganisationer i hele EU opfordrer vi Rasmus Prehn og hans ministerkolleger til at presse på for det forbud, som borgerne i EU er blevet stillet i udsigt, og uden forsinkelse. Alt for længe har vi budt dyrene grusomme forhold, og det er på tide, at vi hurtigst gør en ende på burenes tidsalder”.

Spansk bedrift. Foto: Compassion in World Farming.
Italiensk bedrift. Foto: Compassion in World Farming.
Polsk bedrift. Foto: Compassion in World Farming.
Fransk bedrift. Foto: Compassion in World Farming.