Ny udstilling i Tivoli markerer dansk stjernearkitekts 125-års fødselsdag

Fra den 1. februar kan alle designinteresserede nærstudere PH’s historiske lamper, når udstillingen “PH i Tivoli” åbner i Woodhouse. Udstillingen er gratis efter entré til Tivoli. PH, Poul Henningsen, var i en årrække Tivolis chefarkitekt og har sat sit tydelige præg på forlystelseshaven. Denne historie fortælles sammen med historien om lampen, der blev folkeeje – i en udstilling, der er blevet til i et samarbejde mellem Tivoli og Louis Poulsen. Udstillingen varer hele 2019.

PH 4/3, PH 5 og PH Artichoke er designikoner, som hænger i mange danske hjem og offentlige institutioner, og Poul Henningsens lamper er også internationale designfavoritter.

PH var Tivolis chefarkitekt i 1940erne. Glassalen, de små springvand i Parterrehaven og spirallamperne ved Søen er en del af arven efter PH, men den største indflydelse, han har haft på Haven, er den udviklingsplan, han lavede sammen med havearkitekten G.N. Brandt i 1945. PH blev i øvrigt efterfulgt som chefarkitekt af sin søn Simon Henningsen, der på mange måder videreførte faderens tanker.

Poul Henningsen, der blev født i 1894 og døde i 1967, designede lamper ud fra ønsket om at skabe et blødt og venligt lys, der ikke blænder. Måske var det moderens, forfatteren Agnes Henningsens, forfængelighed, der gav ham ideen: hun brød sig ikke om det afslørende, skarpe elektriske lys. Siden PH-lampen for første gang blev præsenteret i Paris i 1925 – og vandt guldmedalje – har den været en verdenssucces, der løbende er udvidet med flere og flere modeller. Her tæt på 100-året for lampens debut har retrobølgen sikret, at designet også har en plads i nutidig indretning.

Historiske lamper i et uhøjtideligt miljø Udstillingen “PH i Tivoli” fokuserer på Poul Henningsens lamper og hans arbejde som chefarkitekt i Tivoli.

Louis Poulsen, der har produceret PH-lamperne siden 1925, har stillet mere end 20 historiske lamper til rådighed for udstillingen, der også viser, hvor Poul Henningsens design og tanker stadig kan opleves i Tivoli den dag i dag. Samtidig er udstillingen en totaloplevelse på caféen Woodhouse, hvor der også er indtænkt en hyggelig børneaktivitetet.

PH’s indflydelse på dansk kulturliv er enorm. Vi synger stadig hans viser, og vi diskuterer stadig for og imod hans synspunkter om samfundets indretning. Med udstillingen i Tivoli zoomer vi ind på arkitekten og designeren, for her midt i Tivoli har vi muligheden for at vise og fremhæve ting og pointer, der måske ikke er almindeligt kendte,” siger Dorthe Weinkouff Barsøe, der er Tivolis underdirektør for Brand & Kommunikation. Hun fortsætter: “Vi har ønsket at præsentere en udstilling, der både tiltaler designnørder og almindeligt nysgerrige, og som også kan opleves i forbifarten som en del af Tivoli-turen. Uhøjtideligt, helt i PH’s ånd.”

Der kommer flere markeringer af PHs 125-års fødselsdag i Tivoli, bla. på Pantomimeteatret, i løbet af året.

Praktisk information Udstillingen åbner den 1. februar og kan opleves i Tivolis åbningstid. Woodhouse ligger midt i Tivoli ved det store springvand. Udstillingen er gratis efter entré til Tivoli.

Mediekontakt Louis Poulsen: Sidse Morgentahler Møller. smo@louispoulsen.dk eller +45 5219 6137 Mediekontakt Tivoli: Ellen Dahl, ed@tivoli.dk eller +45 2272 5600