Ny turisme-aftale med Hamborg styrker Københavns internationale markedsposition

Rolf Strittmatter, Managing Director fra Hamburg Tourismus (tv) underskriver turisme-samarbejdsaftalen med Mikkel Aarø-Hansen, administrende direktør i Wonderful Copenhagen (th) på ITB rejsemessen i Berlin

Med to dugfriske underskrifter på en ny samarbejdsaftale indleder København og Hamborg nu et samarbejde om turisme på tværs af de to nordeuropæiske storbyer.

Samarbejdet, som Wonderful Copenhagen indgår med Hamburg Tourismus, vil i første omgang primært fokusere på udveksling af best practice og data i forhold til kulturturisme og udvikling af en fælles indsats på det kinesiske marked.

”De stærke bånd mellem København og Hamburg skal videreudvikles i den kommende tid. Denne samarbejdsaftale er et godt eksempel på, at det styrker begge regioner, når Hamborg og København samarbejder om fælles erhvervsudvikling,” siger Københavns overborgmester Frank Jensen (S).

København Best practice på digital markedsføring og Kina

Ikke nok med at København kan styrke sin position i forhold til kinesiske turister ved – ud over det nordiske samarbejde – også at indgå som del af en endnu større, nordeuropæisk destination. København kan samtidig få fordel af Hamborgs kommercielle erfaringer inden for kulturturisme. Det kan eksempelvis være udveksling af data om tyskere, der har vist interesse for at deltage i musikevents i Hamborg, som Wonderful Copenhagen vil kunne målrette med interessebaseret markedsføring af København som destination for musikoplevelser.

Omvendt vil Hamborg gerne lære af Wonderful Copenhagens erfaringer med Kina-indsatsen Chinavia, der både arbejder med at eksponere København og de øvrige nordiske destinationer i Kinas sociale medier og med at gøre turismeaktørerne herhjemme Kina-klar gennem kurser og konkrete værktøjer.

Turister fra fjernmarkeder, som eksempelvis Kina, besøger ofte mere end én destination, når rejser til Europa. Da kinesere samtidig ikke skelner mellem Skandinavien og Nordeuropa, vil København og Hamborg nu sammen styrke mulighederne for flere kinesiske turister på rundrejse i de to nordeuropæiske byer.

Endvidere vil Hamborg søge inspiration i, hvordan Wonderful Copenhagen arbejder med digital markedsføring.

”Det er oplagt, at vi styrker Københavns og hele Greater Copenhagens internationale gennemslagskraft ved at føje Hamborg til vores samarbejdspartnere. Samarbejdet rummer en række muligheder for København, vi skal realisere. Og så er det positivt, at Hamborg samtidig gerne vil inspireres af Wonderful Copenhagen, især af vores Kina-aktiviteter og vores digitale markedsføring, som vi har rigtig gode resultater med, og som bliver fremhævet af andre europæiske storbyer,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Underskrevet på verdens største rejsemesse

Aftalen er netop blevet underskrevet på verdens største rejsemesse, ITB Berlin, hvor både Wonderful Copenhagen og Hamburg Tourismus er repræsenteret.

København samarbejder – i regi af Wonderful Copenhagen – i forvejen med en række andre destinationer om fælles turismeindsatser. Regionalt samarbejdes der i Greater Copenhagen-regionen, på landsplan samarbejder København bl.a. om kongresser, krydstogt og storbyturisme, og på tværs af Norden samarbejder København med de andre skandinaviske destinationer om at få del i den voksende kinesiske turisme. Internationalt samarbejder København i forvejen med Beijing i form af en formel samarbejdsaftale.

Overborgmester Frank Jensen
Pressechef
Rikke Egelund
EB2F@okf.kk.dk