Ny trepartsaftale skal sikre job

FH, DA og regeringen har i dag indgået en trepartsaftale om, at holde hånden under beskæftigelsen i de virksomheder, som er hårdest ramt af nye corona-restriktioner. ”Det er det rigtige at gøre i den nuværende situation”, siger FH’s formand Lizette Risgaard.

Dagens trepartsaftale mellem regeringen, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Akademikerne og Dansk Arbejdsgiverforening indebærer bl.a. en genindførelse af lønkompensationsordningen for at undgå fyringer.

”Det er det rigtige at gøre i den nuværende situation, hvor lønmodtagere risikerer at miste deres job. Vi er heldigvis godt forberedt og kan hurtigt genindføre lønkompensationsordningen, som har reddet mange job under corona-epidemien. Ordningen betyder, at medarbejdere i udsatte brancher kan bevare deres indkomst og tilknytningen til deres arbejdsplads i stedet for at blive fyret”, siger Lizette Risgaard.

Lønkompensationsordningen gælder de hårdest ramte virksomheder og deres medarbejdere. Det vil sige, at aftalen gælder tvangslukkede virksomheder i nattelivet og virksomheder, så længe de er lukkede. Og virksomheder som sender medarbejdere hjem pga af en dokumenteret væsentlig nedgang i omsætningen i perioden 10. december til 15. januar. Virksomhederne forpligter sig til ikke at afskedige medarbejdere af økonomiske årsager i den periode, hvor de modtager kompensation. Medarbejdere under ordningen skal afholde allerede planlagt ferie, men pålægges ikke at afholde yderligere optjent ferie, mens de er hjemsendt.

Genindført og justeret i alt 10 gange

Trepartsaftalen om lønkompensationsordningen blev første gang aftalt af Fagbevægelsens Hovedorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening og regeringen d. 15. marts 2020 med det formål at sikre medarbejderne fuld løn og tilknytning til deres arbejdsplads,  når deres arbejdspladser var lukket ned. Ordningen er siden hen blevet justeret og forlænget ikke færre end 10 gange.

”Ordningen har reddet mange job og har dermed bidraget til at skabe stor tryghed hos både medarbejdere og arbejdsgivere, da alle har stået klar til at genoptage arbejdet i forbindelse med en genåbning. Så lønkompensationsordningen har vist sig at være både fleksibel og langtidsholdbar”, siger Lizette Risgaard.

Dagens aftale indeholder bl.a. også:

En forlængelse af arbejdsfordelingsordningen frem til 31. marts, hvor kolleger på skift kan deles om det arbejde, der er tilbage - og være hjemsendt eller under uddannelse med forhøjede dagpenge den øvrige tid.

Lizette Risgaard peger på at lønmodtagere, arbejdsgivere og regeringen nu har lavet 21 trepartsaftaler for at få Danmark godt gennem corona.

”Jeg synes, at vi igen og igen beviser, at vi har en velfungerende dansk model, hvor arbejdsmarkedets parter bidrager til ansvarlige løsninger for hele det danske samfund”, siger Lizette Risgaard.

Kontakt: FH's teamchef for presse- og kommunikation,Jakob Elkjær, 30 54 96 40.

Fagbevægelsens Hovedorganisation: Gode prioriteringer i en ellers stram finanslov6.12.2021 11:40:09 CET | Pressemeddelelse

Det er godt, at der med finansloven 2022 bliver afsat flere penge til grøn omstilling og til en særlig coronavinterpakke til sygehusvæsenet, siger formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard. Det er også positivt, at velfærden prioriteres, herunder med en pakke til bedre vilkår for børn, unge og voksne under uddannelse. Lizette Risgaard savner dog en styrkelse af dagpengene og flere investeringer i opkvalificering og uddannelse.