Ny trepartsaftale om arbejdsfordeling giver en god vej gennem krisen

Det er en god og afbalanceret aftale om arbejdsfordeling, der netop er faldet på plads. Det er meldingen fra Akademikerne (AC), der repræsenterer 431.000 offentligt og privatansatte. Med aftalen har arbejdsmarkedets parter fundet en model for brug af arbejdsfordeling som alternativ til corona-relaterede fyringer, som imødekommer behov og input fra alle faggrupper.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Vi er stadig i en ekstraordinær situation. Det kræver, at vi går nye veje for at få enderne til at mødres. Jeg er rigtig glad for, at det er lykkes at lande en aftale der hjælper dem der er på nippet til at miste deres job her og nu”.

Som en del af den nye aftale, kan medarbejdere vælge at deles om arbejde for at forhindre fyringer på arbejdspladsen. De medarbejdere der indgår i en arbejdsfordelingsaftale vil i stedet kunne supplere deres lønindtægt med dagpenge.

Derfor lægger Lars Qvistgaard vægt på, at medarbejdere der indgår i en arbejdsfordelingsaftale ikke bruger af deres dagpengeperiode mens de er i ordningen, ligesom dagpengesatsen hæves for dem der indgår i en arbejdsfordelingsaftale:

“Det har været vigtigt for os at sikre, at de medarbejdere der går på kompromis, for at sikre at alle kommer bedst muligt gennem krisen, ikke bliver straffet for det, hvis de mister deres arbejde på et senere tidspunkt. Samtidig har det været et kardinalpunkt, at medarbejderne oplever så få negative økonomiske konsekvenser som muligt”.

Afslutningsvis roser Qvistgaard beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard for at samarbejde med alle faggrupper i udarbejdelsen af aftalen:

“Jeg synes det er rigtig positivt at vi med denne aftale har lavet en aftale der inddrager alle faggrupper på arbejdsmarkedet. Det er det der skaber de bedste og mest balancerede aftaler”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Ny trepart om arbejdsmiljø: Nu skal medarbejdernes psykosociale arbejdsmiljø mere i fokus22.12.2020 11:10:10 CETPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter, herunder Akademikerne, sikrer med en ny trepartsaftale, at medarbejderne nu får bedre vilkår til at bekæmpe krænkelser og fremme et sundere arbejdsmiljø. Godt begyndt er halvt fuldendt, men vi mener stadig, at der udestår mere hjælp på vigtige områder inden for det psykosociale arbejdsmiljø, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Akademikerne indgår hovedaftale med Kooperationen10.12.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Akademikere i Kooperationens medlemsvirksomheder, som tæller en række kooperative- og socialøkonomiske virksomheder og organisationer i NGO-sektoren, har nu fået formelle rammer om deres kollektive arbejdsretslige forhold. Det er realiteterne efter, at akademikerområdet er blevet omfattet af en dugfrisk hovedaftale, som ud over at fastsætte spillereglerne omkring de kollektive overenskomster, indeholder nytænkning om bl.a. talspersoner samt fælles intentioner om et styrket samarbejde til gavn for både Kooperationens virksomheder og deres ansatte. Begge parter melder om et godt forhandlingsforløb, og glæder sig over, at det nu slås fast at alle akademikere har ret til et arbejde, hvor medbestemmelse og kompetenceudvikling går hånd i hånd med ordentlige løn- og arbejdsvilkår. I Kooperationen er man glade for, at akademikere nu er omfattet af en hovedaftale: ”Jeg er rigtig glad for denne aftale. Helt overordnet har vi nu sikret, at akademikere ansat i Kooperationens medlemsvirksomheder og

Akademikernes formand om sexisme i fagbevægelsen: “Vi har et ansvar for at gå forrest i kampen mod sexisme”27.10.2020 20:20:34 CETPressemeddelelse

284 personer med tilknytning til fagbevægelsen har skrevet under på en fælles erklæring om sexisme internt i fagbevægelsen. Det fortæller Politiken, der samtidig bringer en række vidnesbyrd om sexisme i de faglige organisationer. Blandt underskriverne er Akademikernes formand Lars Qvistgaard. Han mener, at fagbevægelsen skal turde se indad, hvis sexismen skal til livs.