Ny trepartsaftale om arbejdsfordeling giver en god vej gennem krisen

Det er en god og afbalanceret aftale om arbejdsfordeling, der netop er faldet på plads. Det er meldingen fra Akademikerne (AC), der repræsenterer 431.000 offentligt og privatansatte. Med aftalen har arbejdsmarkedets parter fundet en model for brug af arbejdsfordeling som alternativ til corona-relaterede fyringer, som imødekommer behov og input fra alle faggrupper.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Vi er stadig i en ekstraordinær situation. Det kræver, at vi går nye veje for at få enderne til at mødres. Jeg er rigtig glad for, at det er lykkes at lande en aftale der hjælper dem der er på nippet til at miste deres job her og nu”.

Som en del af den nye aftale, kan medarbejdere vælge at deles om arbejde for at forhindre fyringer på arbejdspladsen. De medarbejdere der indgår i en arbejdsfordelingsaftale vil i stedet kunne supplere deres lønindtægt med dagpenge.

Derfor lægger Lars Qvistgaard vægt på, at medarbejdere der indgår i en arbejdsfordelingsaftale ikke bruger af deres dagpengeperiode mens de er i ordningen, ligesom dagpengesatsen hæves for dem der indgår i en arbejdsfordelingsaftale:

“Det har været vigtigt for os at sikre, at de medarbejdere der går på kompromis, for at sikre at alle kommer bedst muligt gennem krisen, ikke bliver straffet for det, hvis de mister deres arbejde på et senere tidspunkt. Samtidig har det været et kardinalpunkt, at medarbejderne oplever så få negative økonomiske konsekvenser som muligt”.

Afslutningsvis roser Qvistgaard beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard for at samarbejde med alle faggrupper i udarbejdelsen af aftalen:

“Jeg synes det er rigtig positivt at vi med denne aftale har lavet en aftale der inddrager alle faggrupper på arbejdsmarkedet. Det er det der skaber de bedste og mest balancerede aftaler”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Akademikerne: Ny ombudsperson skal styrke kampen mod sexisme28.9.2020 14:54:43 CESTPressemeddelelse

Et nyt ligestillingsombud skal være med til at styrke kampen mod sexisme, diskrimination og kønsulighed. Det bliver budskabet fra hovedorganisationen Akademikerne (AC), når formand Lars Qvistgaard, mandag eftermiddag mødes med ligestillingsminister Mogens Jensen, og øvrige arbejdsmarkedsrepræsentanter for at drøfte, hvordan vi kan komme sexisme til livs. Midlerne til at oprette ombudet skal findes allerede på finansloven for 2021.

Uddelingen af Danmarks vigtigste arbejdsmiljøpris sker i morgen7.9.2020 12:12:16 CESTPressemeddelelse

Der bliver gang i den, når der tirsdag den 8. september bliver uddelt Arbejdsmiljøprisen 2020 til arbejdspladser i Danmark, som gør noget særligt for arbejdsmiljøet, og som kan inspirere andre. Der er brugt meget tid på at finde de rigtige vindere i et stærkt felt af nominerede arbejdspladser, som alle har opnået store gevinster i arbejdsmiljøindsatsen. Og der er blevet arbejdet stenhårdt ude på arbejdspladserne af medarbejdere i alle funktioner og fag. Alle de arbejdspladser, der er nomineret til prisen, har formået at få arbejdsmiljøet langt mere i front i dagligdagen og skabt resultater, der virkelig rykker, til glæde for arbejdstagernes trivsel og arbejdspladsernes bundline, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, der repræsenterer 431.000 akademikere på det offentlige og private arbejdsmarked, og som er en del af dommerkomitéen bag Arbejdsmiljøprisen, der hvert år uddeles af Arbejdsmiljørådet.