Ny trepart om arbejdsmiljø: Nu skal medarbejdernes psykosociale arbejdsmiljø mere i fokus

Regeringen og arbejdsmarkedets parter, herunder Akademikerne, sikrer med en ny trepartsaftale, at medarbejderne nu får bedre vilkår til at bekæmpe krænkelser og fremme et sundere arbejdsmiljø. Godt begyndt er halvt fuldendt, men vi mener stadig, at der udestår mere hjælp på vigtige områder inden for det psykosociale arbejdsmiljø, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Den nye trepartsaftale om bedre arbejdsmiljø på danske arbejdspladser er netop faldet på plads. Aftalen omhandler bl.a. de nationale mål på området.

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, udtaler:

”Vi er glade for den nye aftale, fordi den sikrer flere løsninger fra centralt hold til at bekæmpe problematikker, der fylder mere og mere i akademikeres job. Nu kommer vi som parter til at sætte endnu mere skub i et påtrængende opgør med krænkelser, mobning og overgreb på arbejdspladserne, og med den usunde kultur, der ligger bag”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Aftalen sætter en ramme om ambitionerne i det fælles arbejde med at forbedre arbejdsmiljøet fra centralt hold de næste år. Akademikerne havde gerne set, at parterne var mere ambitiøse i de fælles målsætninger.

”Hvis vi skal komme stress til livs på arbejdsmarkedet, er det vigtigt, at vi får viden om, hvad der virker. Det fokus har vi fået i aftalen, så vi kan blive mere præcise, når vi i fremtiden skal sætte mål for det psykosociale arbejdsmiljø,”, siger Lars Qvistgaard.

Læs mere om resultaterne af den nye trepartsaftale, der netop indgået og offentliggjort i dag, tirsdag den 22. december 2020.

Akademikerne er hovedorganisation for 28 faglige organisationer og repræsenterer i alt 431.000 privat og offentligt ansatte akademikere.

Kontakt Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, tlf.: 21472686

Akademikerne indgår hovedaftale med Kooperationen10.12.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Akademikere i Kooperationens medlemsvirksomheder, som tæller en række kooperative- og socialøkonomiske virksomheder og organisationer i NGO-sektoren, har nu fået formelle rammer om deres kollektive arbejdsretslige forhold. Det er realiteterne efter, at akademikerområdet er blevet omfattet af en dugfrisk hovedaftale, som ud over at fastsætte spillereglerne omkring de kollektive overenskomster, indeholder nytænkning om bl.a. talspersoner samt fælles intentioner om et styrket samarbejde til gavn for både Kooperationens virksomheder og deres ansatte. Begge parter melder om et godt forhandlingsforløb, og glæder sig over, at det nu slås fast at alle akademikere har ret til et arbejde, hvor medbestemmelse og kompetenceudvikling går hånd i hånd med ordentlige løn- og arbejdsvilkår. I Kooperationen er man glade for, at akademikere nu er omfattet af en hovedaftale: ”Jeg er rigtig glad for denne aftale. Helt overordnet har vi nu sikret, at akademikere ansat i Kooperationens medlemsvirksomheder og

Akademikernes formand om sexisme i fagbevægelsen: “Vi har et ansvar for at gå forrest i kampen mod sexisme”27.10.2020 20:20:34 CETPressemeddelelse

284 personer med tilknytning til fagbevægelsen har skrevet under på en fælles erklæring om sexisme internt i fagbevægelsen. Det fortæller Politiken, der samtidig bringer en række vidnesbyrd om sexisme i de faglige organisationer. Blandt underskriverne er Akademikernes formand Lars Qvistgaard. Han mener, at fagbevægelsen skal turde se indad, hvis sexismen skal til livs.