GomSpace

Ny topledelse på plads i GomSpace

GomSpace har som følge af selskabets hidtil største ordre til engelske Sky & Space Global påbegyndt en stor transformation, hvor man i højere grad skal fremstille store konstellationer af nanosatellitter, der kan serieproduceres. Derfor har GomSpace valgt at nedlægge sin hidtidige Special Projects-funktion, som i stedet er lagt sammen med Customer Projects. Samtidig har GomSpace oprettet en ny Technology-division, hvor Dan Ulrich er ansat som ny Chief Technology Officer. Han får således det samlede ansvar for teknologiområdet i GomSpace. Dan Ulrich tiltræder i samme åndedrag som GomSpaces nye Production Director Peter Høy, der har mangeårig ledelses- og produktionserfaring fra en lang række virksomheder. Dermed har virksomheden sikret sig en internationalt orienteret topledelse, der sammen med CEO Niels Buus skal stå for de kommende års massive vækst.
Dan Ulrich_CTO_GomSpace

GomSpace Group AB (”GomSpace”, børs-ticker: GOMX), har netop sikret sig Dan Ulrich som ny CTO. Han kommer senest fra en stilling som Senior Vice President i Terma Airborne og har mere end 20 års ledelseserfaring fra ingeniørtunge virksomheder. Han har blandt andet været med til at etablere Terma Airborne i USA, ligesom han har stået for Termas internationale salg til forsvarsindustrien. Ud over sin uddannelse som civilingeniør fra DTU har Dan Ulrich en executive MBA fra England og en PhD i kvalitetsstyring og procesoptimering fra DTU. Det er dermed en særdeles tung profil med stor international ledelseserfaring, der fremover skal drive GomSpaces samlede teknologiområde.

Dan Ulrich bliver chef for ligeledes nytiltrådte Peter Høy. Han har mangeårig international erfaring med change management og produktion og får som Production Director ansvaret for hele GomSpaces produktion. Peter Høy har i en lang årrække arbejdet med optimering på tværs af landegrænser og har bl.a. været CEO i EuroCom Industries, Executive Vice President i Trane og Trane, Site Manager i Martin Professional samt direktør for Center for Logistik og Samarbejde. Når GomSpace inden længe påbegynder produktionen af nanosatellitter for op mod en halv milliard kroner til Sky & Space Global, bliver Peter Høy således en helt central ankerperson i virksomheden.

-          Vi har sikret os to meget erfarne profiler, der sammen med Chief Commercial Officer Børge Witthøft, CFO Troels Dalsgaard Nørmølle, Chief Product & Innovation Officer Lars Alminde, R&D Director Klaus Albæk og ikke mindst Customer Projects Director Morten Jeppesen kommer til at indgå i den daglige topledelse. Vi har allerede vist, at vi er i stand til at lande selv meget store ordrer, og nu får vi endnu flere muskler rent ledelsesmæssigt. Det giver os en stærk tro på, at vi har det hold, der skal til for at kunne løfte de helt store leverancer på internationalt plan, kommenterer Niels Buus, CEO i GomSpace, som desuden nyder godt af bestyrelsesformand Jukka Pertola, der senest har været adm. direktør i Siemens A/S.

Aerospace-industrien er i kraftig vækst overalt i verden, og ser man på venture capital-investeringerne, er der lige nu en meget stor koncentration omkring forretningsmodeller, der forudsætter brugen af nanosatellitter. Som en af verdens førende producenter af nanosatellitter står GomSpace optimalt rustet til at udnytte denne udvikling.

Niels Buus (CEO), mobil +45 40 31 55 57 / nbu @ gomspace.com
Presseansvarlig: Jacob Lange, Lange PR, mobil +45 20 76 30 20 / jacob @ langepr.dk

Dan Ulrich_CTO_GomSpace
Peter Høy_Production Director_GomSpace