Blue Ocean Robotics

Ny topledelse hos frontløber på servicerobotter Blue Ocean Robotics

En solid vækst stiller stadig stigende krav til direktionen hos en af sværvægterne i Europas robotindustri. Derfor forstærker Blue Ocean Robotics nu sin ledelse med to erfarne profiler. Selskabets nye CEO Janus Doré Pagh har en solid baggrund inden for industri og service. Den hidtidige frontfigur i robotfirmaet, Claus Risager, indtager en længe ønsket nyoprettet rolle som Chief Strategy Officer (CSO). Herudover tiltræder som ny CFO: Carsten Gram Andersen.
Verden har for alvor fået øjnene op for servicerobotters berettigelse under pandemien, hvor automatiseret desinfektion, mobil telepresence, effektiv genoptræning og et sundt arbejdsmiljø for alvor er kommet på agendaen. Denne udvikling afspejles også i en stigende efterspørgsel på Blue Ocean Robotics’ tre typer servicerobotter UVD Robots, GoBe Robots og PTR Robots. Nu fordrer væksten en forstærket direktion i robotfirmaet. Her ses ny CEO Janus Doré Pagh (t.v.) sammen med den hidtidige CEO Claus Risager, som nu er CSO i Blue Ocean Robotics.

Verden har for alvor fået øjnene op for servicerobotters berettigelse under pandemien, hvor automatiseret desinfektion, mobil telepresence, effektiv genoptræning og et sundt arbejdsmiljø for alvor er kommet på agendaen. Denne udvikling afspejles også i en stigende efterspørgsel på Blue Ocean Robotics’ tre typer servicerobotter UVD Robots, GoBe Robots og PTR Robots. Nu fordrer væksten en forstærket direktion i robotfirmaet. Claus Risager har taget initiativ til at træde ud af hjørnekontoret og ind træder nu Janus Doré Pagh som ny CEO i Blue Ocean Robotics. Selskabet får også ny CFO: Carsten Gram Andersen. Den nye direktion i Blue Ocean Robotics består således af de to grundlæggere John Erland Østergaard (CTO) og Claus Risager (CSO) samt af den nye CEO Janus Doré Pagh.

Jeg glæder mig over, at vi nu har fundet den helt rigtige kandidat til at lede og videreudvikle en af Europas største producenter af servicerobotter i dén retning, som vi allerede har igangsat med en ambitiøs udviklings- og vækststrategi, siger bestyrelsesformand i Blue Ocean Robotics, Jens Aaløse.

Janus Doré Pagh skal med sin stærke kommercielle baggrund fra lederpositioner i bl.a. Cobham SATCOM, Berendsen Group og Icopal Group sikre, at selskabet styrkes fremad på især den kommercielle del.

Jeg ser meget frem til at gøre mit til, at Blue Ocean Robotics kan fortsætte sin vækst. I en verden med voksende mangel på arbejdskraft og et stigende antal ældre er det tvingende nødvendigt at indtænke nye teknologier og robotter for at klare udfordringerne i bl.a. sundhedssektoren. Servicerobotter er en central del af løsningen, når kvalitet og produktivitet skal løftes samtidig. Ydermere vil  service til patienten og arbejdsmiljøet for sundhedspersonalet nå et højere niveau, påpeger den nye CEO i Blue Ocean Robotics, Janus Doré Pagh.

Ændringen træder i kraft den 1. marts, hvor den hidtidige CEO i selskabet ser frem til at udfylde sin nye rolle som CSO. I den nyoprettede stilling skal han især fokusere på de langsigtede strategiske muligheder. Claus Risager fortsætter i bestyrelsen og direktionen.

Blue Ocean Robotics har fået en størrelse som virksomhed, som jeg ikke har ledet før. Der indgår nye ting i at udvikle et firma frem til en milliardomsætning, og derfor har jeg ønsket at få ansat en ny CEO, som har prøvet en sådan rejse før, så vi kan bygge virksomheden videre på disse erfaringer. Det er rationalet i min beslutning om rolleskift, som bestyrelse og investorer også kan se en god mening i, siger Claus Risager.

Som robot-ildsjæl har Claus Risager spillet en nøglerolle i danske robotindustris udvikling fra slutningen af 80erne. Han var med til at opbygge den danske robotklynge, som siden har fostret en branche med mere end 300 robot- og automationsfirmaer. Siden 2013 har han stået i spidsen for Blue Ocean Robotics, som i dag beskæftiger 225 medarbejdere.

Blue Ocean Robotics nyudnævnte CFO Carsten Gram Andersen tiltræder ligeledes 1. marts som leder af selskabets finans- og IT-afdeling og tilfører mere end 25 års erfaring fra sin baggrund fra ledende stillinger hos bl.a. Glycom, Lundbeck og A.P. Møller - Mærsk.

Billeder

Download
Janus Doré Pagh skal med sin stærke kommercielle baggrund fra lederpositioner i bl.a. Cobham SATCOM, Berendsen Group og Icopal Group sikre, at Blue Ocean Robotics styrkes fremad på især den kommercielle del.
Download
Som nytiltrådt CEO i Blue Ocean Robotics skal Janus Doré Pagh nu lede og videreudvikle en af Europas største producenter af servicerobotter i dén retning, der allerede er igangsat med en ambitiøs udviklings- og vækststrategi.
Download
Jeg ser meget frem til at gøre mit til, at Blue Ocean Robotics kan fortsætte sin vækst. I en verden med voksende mangel på arbejdskraft og et stigende antal ældre er det tvingende nødvendigt at indtænke nye teknologier og robotter for at klare udfordringerne i bl.a. sundhedssektoren. Servicerobotter er en central del af løsningen, når kvalitet og produktivitet skal løftes samtidig, påpeger den nye CEO i Blue Ocean Robotics, Janus Doré Pagh.
Download
Blue Ocean Robotics udvikler, producerer og sælger autonome mobile robotter til professionelt brug i service-applikationer og med fokus på at forbedre produktivitet, kvalitet og arbejdsmiljø; Det er robotter til mennesker. Porteføljen af robotter omfatter UVD Robots - en autonom UV-C desinfektionsrobot, der reducerer hospitalserhvervede infektioner; GoBe Robots - en telepresencerobot til mobile video-møder, der reducerer rejsetid, -omkostninger og CO2- udledning; og PTR Robots - en forflytnings- og rehabiliteringsrobot, der gør arbejdet lettere for plejepersonale og forbedrer deres arbejdsmiljø.
Download
Blue Ocean Robotics nyudnævnte CFO Carsten Gram Andersen tiltræder 1. marts som leder af selskabets finans- og IT-afdeling og tilfører mere end 25 års erfaring fra sin baggrund fra ledende stillinger hos bl.a. Glycom, Lundbeck og A.P. Møller - Mærsk.

Information om Blue Ocean Robotics

Blue Ocean Robotics
Svendborgvej 226
5260 Odense

Blue Ocean Robotics udvikler, producerer og sælger autonome mobile robotter til professionelt brug i service-applikationer og med fokus på at forbedre produktivitet, kvalitet og arbejdsmiljø; Vi laver robotter til mennesker (Robots for Humans). Størstedelen af robotterne afsættes til healthcare markedet. Porteføljen af robotter omfatter UVD Robots - en autonom UV-C desinfektionsrobot, der reducerer hospitalserhvervede infektioner; GoBe Robots - en telepresencerobot til mobile video-møder, der reducerer rejsetid, -omkostninger og CO2- udledning; og PTR Robots - en forflytnings- og rehabiliteringsrobot, der gør arbejdet lettere for plejepersonale og forbedrer deres arbejdsmiljø.

Følg pressemeddelelser fra Blue Ocean Robotics

Flere pressemeddelelser fra Blue Ocean Robotics

Danske Blue Ocean Robotics udnævnt som verdens modigste robotvirksomhed11.5.2022 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I en international kåring ved det prestigefulde BOLD AWARDS i Venedig vandt den danske udvikler af servicerobotter Blue Ocean Robotics i kategorien robotvirksomheder. I alt 500 firmaer dystede om statuetter i 20 kategorier. De nominerede blev evalueret ud fra følgende kriterier: Impact, skalerbarhed, gennemsigtighed, men også på kriteriet kaldet H-faktoren for Human & Social, hvor den danske vinder fik topkarakterer for sine brugervenlige servicerobotter. Baggrunden er, at Blue Ocean Robotics udvikler sine robotter i samspil med brugerne, så teknologien tager afsæt i deres hverdag på arbejdspladsen, og hjælper med desinfektion, rehabilitering og telepresence.

Blue Ocean Robotics er i slutspurten til kåring af Årets Robotvirksomhed 202210.2.2022 10:45:26 CET | Pressemeddelelse

Overordentlig mange har nomineret Blue Ocean Robotics som en overbevisende kandidat til at løbe af med sejren i kåringen af Årets Robotvirksomhed 2022. I dag starter afstemningen om, hvilken af de 3 finalister, der får en statuette, når Odense Robotics afslører vinderen 23. marts i år. Blue Ocean Robotics har som international frontløber inden for servicerobotter, leveret på alle kåringens parametre: Ektraordinær vækst, stort engagement i robotklyngen og strategisk lederskab.

Giganten Ecolab vælger danske UVD Robots til infektionsforebyggelse på hospitaler globalt25.1.2022 06:01:00 CET | Pressemeddelelse

Mens nye varianter af coronavirus forsætter med at mutere og spredes, forudses det, at væksten i infektionsforebyggende løsninger ved hjælp af UV-C-lys når 124 miliarder kroner i 2030 med en årlig vækstrate på 59,7% fra 2021 til 2030. Det, der skaber yderligere efterspørgsel, er stigningen i hospitalserhvervede infektioner (HAI), der globalt forårsager stadigt flere dødsfald, også som følge af banale infektioner, på grund af stigningen i antibiotikaresistens. Det menes, at mindst 20 % af HAI kan undgås ved hjælp af bedre metoder til infektionsforebyggelse i sundhedsvæsenet.