Ny Top 10: Coop nr. 1 på bæredygtighed

Undersøgelse kortlægger de mærker/virksomheder, som danskerne synes, gør mest for bæredygtighed. 202 er undersøgt - her er de 10 bedste.

Coop er den virksomhed, der gør mest for bæredygtigt forbrug i Danmark.

Det viser resultatet af 2018-udgaven af undersøgelsen Sustainable Brand Index.

Her er 202 forskellige brands/mærker i Danmark blevet vurderet.

46 procent af danskerne synes, at Coop gør et godt arbejde, når det gælder miljø- og klimaspørgsmål. Mens 43 procent synes, at kæden er god til sociale spørgsmål som mangfoldighed og arbejdsbetingelser.

”Vi er stolte over resultatet. Det er en anerkendelse af det mangeårige arbejde, vi har gjort inden for ansvarligt forbrug. En indsats der ikke kun er enkeltstående populære sager, men som omfatter alt fra økologiens gennembrud til mere ”usynlige” områder som fjernelse af farlige stoffer i emballager,” siger CSR-direktør Signe Frese, der i går fik overrakt prisen på vegne af Coop.

”Coop har længe arbejdet aktivt med flere af de vigtigste bæredygtighedsspørgsmål. Både på gruppeniveau og via sine kæder. Det har virkelig givet resultat,” siger Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index.

De bæredygtighedsspørgsmål, der er vigtigst ifølge de danske forbrugere, er økologi, madspild og sunde produkter. Det er alle spørgsmål, som Coop har arbejdet aktivt med i 2017. Et eksempel er sidste års kampagne for at ændre den danske kemikalielovgivning. Hidtil har 21.000 danske forbrugere underskrevet opråbet.

Top 10 – Sustainable Brand Index 2018

Varemærke

Branche

Coop

Urtekram

Friland

Thise

Rema 1000

Lego

Møbler & indretning

SuperBrugsen

Irma

Tesla

Biler

Kvickly

Dagligvarebutikker

Coop er altså ikke alene nr. 1, men er også repræsenteret på Top 10 listen med yderligere tre af sine kæder, SuperBrugsen, Irma og Kvickly, og tre af sine centrale leverandører, Thise, Friland og Urtekram.

Coop har netop færdiggjort en ny strategi for ansvarlighed for de kommende tre år, der indebærer, at indsatsen vil blive forstærket yderligere.

Yderligere information:

CSR-direktør Signe Frese, Coop. 3091 9246, signe.frese@coop.dk

Direktør Erik Elvingsson Hedén, Sustainable Brand Index +46 708 65 13 97 erik.heden@sb-insight.com

Sådan er undersøgelsen gennemført

Sustainable Brand Index er Nordens største undersøgelse om bæredygtighed og er gennemført hver år siden 2011. Undersøgelsen har til formål at belyse bæredygtighed samt udbrede og øge kendskabet til det. I 2018 er i alt cirka 40.000 respondenter blevet interviewet i Norden. 16600 i Sverige, 6200 i Norge, 7000 i Danmark og 9600 i Finland. Målgruppen for undersøgelsen er almenheden i hvert enkelt land i aldersgruppen 16-70 år. Udvalget er repræsentativt for det enkelte lands befolkningssammensætning. Interviewene blev gennemført i januar-marts 2018.

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse

Medlemmerne af Coop får automatisk samlemærker, for hver 50 kr. de køber varer for i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD. Men efter at medlemmer ikke får mærkerne fysisk, men digitalt, så hober besparelserne sig op. Lige nu har medlemmerne således 1,63 milliard kr. i ubenyttede samlemærker. Med samlemærkerne kan kunderne købe kendte mærkevarer med op til 78 procents rabat. I øjeblikket er det kvalitetsglas fra Spiegelau, man kan få meget billigt ved hjælp af samlemærkerne. ”Mange kunder er nok ikke klar over, at de har denne mulighed. Derfor vil vi godt gøre opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale for at gøre et godt køb,” siger loyalitets manager Thomas W. Pohlentz, Coop. Selv om kunderne har brugt samlemærker til at købe flere hundrede tusinde Spiegelau glas i den aktuelle kampagne, er der stadig mulighed for at bruge de ubenyttede samlemærker frem til 8. marts. Senere på året kommer der nye kampagner for kendte mærk