Ny Top 10: Coop nr. 1 på bæredygtighed

Undersøgelse kortlægger de mærker/virksomheder, som danskerne synes, gør mest for bæredygtighed. 202 er undersøgt - her er de 10 bedste.

Coop er den virksomhed, der gør mest for bæredygtigt forbrug i Danmark.

Det viser resultatet af 2018-udgaven af undersøgelsen Sustainable Brand Index.

Her er 202 forskellige brands/mærker i Danmark blevet vurderet.

46 procent af danskerne synes, at Coop gør et godt arbejde, når det gælder miljø- og klimaspørgsmål. Mens 43 procent synes, at kæden er god til sociale spørgsmål som mangfoldighed og arbejdsbetingelser.

”Vi er stolte over resultatet. Det er en anerkendelse af det mangeårige arbejde, vi har gjort inden for ansvarligt forbrug. En indsats der ikke kun er enkeltstående populære sager, men som omfatter alt fra økologiens gennembrud til mere ”usynlige” områder som fjernelse af farlige stoffer i emballager,” siger CSR-direktør Signe Frese, der i går fik overrakt prisen på vegne af Coop.

”Coop har længe arbejdet aktivt med flere af de vigtigste bæredygtighedsspørgsmål. Både på gruppeniveau og via sine kæder. Det har virkelig givet resultat,” siger Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index.

De bæredygtighedsspørgsmål, der er vigtigst ifølge de danske forbrugere, er økologi, madspild og sunde produkter. Det er alle spørgsmål, som Coop har arbejdet aktivt med i 2017. Et eksempel er sidste års kampagne for at ændre den danske kemikalielovgivning. Hidtil har 21.000 danske forbrugere underskrevet opråbet.

Top 10 – Sustainable Brand Index 2018

Varemærke

Branche

Coop

Urtekram

Friland

Thise

Rema 1000

Lego

Møbler & indretning

SuperBrugsen

Irma

Tesla

Biler

Kvickly

Dagligvarebutikker

Coop er altså ikke alene nr. 1, men er også repræsenteret på Top 10 listen med yderligere tre af sine kæder, SuperBrugsen, Irma og Kvickly, og tre af sine centrale leverandører, Thise, Friland og Urtekram.

Coop har netop færdiggjort en ny strategi for ansvarlighed for de kommende tre år, der indebærer, at indsatsen vil blive forstærket yderligere.

Yderligere information:

CSR-direktør Signe Frese, Coop. 3091 9246, signe.frese@coop.dk

Direktør Erik Elvingsson Hedén, Sustainable Brand Index +46 708 65 13 97 erik.heden@sb-insight.com

Sådan er undersøgelsen gennemført

Sustainable Brand Index er Nordens største undersøgelse om bæredygtighed og er gennemført hver år siden 2011. Undersøgelsen har til formål at belyse bæredygtighed samt udbrede og øge kendskabet til det. I 2018 er i alt cirka 40.000 respondenter blevet interviewet i Norden. 16600 i Sverige, 6200 i Norge, 7000 i Danmark og 9600 i Finland. Målgruppen for undersøgelsen er almenheden i hvert enkelt land i aldersgruppen 16-70 år. Udvalget er repræsentativt for det enkelte lands befolkningssammensætning. Interviewene blev gennemført i januar-marts 2018.

Verdensberømt plantebaseret burger lander i Irma26.6.2019 11:00:00 CESTPressemeddelelse

Som det første supermarked i Danmark kan Irma nu tilbyde kunderne verdens mest populære og anderkendte plantebaserede burger, The Beyond Burger® fra Beyond Meat. Den er 100 procent plantebaseret, uden gluten og uden soya, kendt som den burger, der smager og ligner en kødbaseret bøf mest. Den kommer fra burgerens eget hjemland, USA, hvor den er et kæmpehit. ”Vi mærker en stærkt stigende efterspørgsel efter flere plantebaserede fødevarer af høj kvalitet. Med The Beyond Burger®, opfylder vi et stort ønske ikke alene fra vores veganske kunder, men også fra det stigende antal forbrugere, der skærer lidt ned på kødet og supplere med plantebaserede alternativer,” siger Søren Steffensen. The Beyond Burger® sælges sammen med kød fra slagterafdelingerne i Irma fra 8. juli. Tal fra Coop Analyse viser, at danskernes interesse for plantebaserede varer er 3-doblet siden 2012. Og fra 2017-2018 steg salget med 18 procent. https://coopanalyse.dk/analyse/02_377-vegi-varer-salg/ https://coopanalyse.dk/an