Ny Top 10: Coop nr. 1 på bæredygtighed

Undersøgelse kortlægger de mærker/virksomheder, som danskerne synes, gør mest for bæredygtighed. 202 er undersøgt - her er de 10 bedste.

Coop er den virksomhed, der gør mest for bæredygtigt forbrug i Danmark.

Det viser resultatet af 2018-udgaven af undersøgelsen Sustainable Brand Index.

Her er 202 forskellige brands/mærker i Danmark blevet vurderet.

46 procent af danskerne synes, at Coop gør et godt arbejde, når det gælder miljø- og klimaspørgsmål. Mens 43 procent synes, at kæden er god til sociale spørgsmål som mangfoldighed og arbejdsbetingelser.

”Vi er stolte over resultatet. Det er en anerkendelse af det mangeårige arbejde, vi har gjort inden for ansvarligt forbrug. En indsats der ikke kun er enkeltstående populære sager, men som omfatter alt fra økologiens gennembrud til mere ”usynlige” områder som fjernelse af farlige stoffer i emballager,” siger CSR-direktør Signe Frese, der i går fik overrakt prisen på vegne af Coop.

”Coop har længe arbejdet aktivt med flere af de vigtigste bæredygtighedsspørgsmål. Både på gruppeniveau og via sine kæder. Det har virkelig givet resultat,” siger Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index.

De bæredygtighedsspørgsmål, der er vigtigst ifølge de danske forbrugere, er økologi, madspild og sunde produkter. Det er alle spørgsmål, som Coop har arbejdet aktivt med i 2017. Et eksempel er sidste års kampagne for at ændre den danske kemikalielovgivning. Hidtil har 21.000 danske forbrugere underskrevet opråbet.

Top 10 – Sustainable Brand Index 2018

Varemærke

Branche

Coop

Urtekram

Friland

Thise

Rema 1000

Lego

Møbler & indretning

SuperBrugsen

Irma

Tesla

Biler

Kvickly

Dagligvarebutikker

Coop er altså ikke alene nr. 1, men er også repræsenteret på Top 10 listen med yderligere tre af sine kæder, SuperBrugsen, Irma og Kvickly, og tre af sine centrale leverandører, Thise, Friland og Urtekram.

Coop har netop færdiggjort en ny strategi for ansvarlighed for de kommende tre år, der indebærer, at indsatsen vil blive forstærket yderligere.

Yderligere information:

CSR-direktør Signe Frese, Coop. 3091 9246, signe.frese@coop.dk

Direktør Erik Elvingsson Hedén, Sustainable Brand Index +46 708 65 13 97 erik.heden@sb-insight.com

Sådan er undersøgelsen gennemført

Sustainable Brand Index er Nordens største undersøgelse om bæredygtighed og er gennemført hver år siden 2011. Undersøgelsen har til formål at belyse bæredygtighed samt udbrede og øge kendskabet til det. I 2018 er i alt cirka 40.000 respondenter blevet interviewet i Norden. 16600 i Sverige, 6200 i Norge, 7000 i Danmark og 9600 i Finland. Målgruppen for undersøgelsen er almenheden i hvert enkelt land i aldersgruppen 16-70 år. Udvalget er repræsentativt for det enkelte lands befolkningssammensætning. Interviewene blev gennemført i januar-marts 2018.

Irmas kunder donerer 886.000 kr. til Mødrehjælpen16.4.2018 10:16pressemeddelelse

Irma og Mødrehjælpens samarbejde om at hjælpe udsatte børnefamilier er en kæmpe succes. På Irmas populære madmesse i weekenden overrakte Irma med kundernes hjælp hele 886.000 kroner øremærket til Mødrehjælpens velgørende arbejde. Irma gør en forskel. Men Irmas kunder gør i den grad en kæmpe forskel. Det var budskabet på Irmas årlige madmesse, Mad&Glæde, hvor Irmas direktør, Søren Steffensen, for alvor spredte glæde, da han under sin velkomsttale lørdag overrakte hele 886.000 til Mødrehjælpens arbejde. Pengene, der fremover skal gavne udsatte familier og børn, er doneret fra salget af Irmas kunstdåser og indkøbsnet med motiver af kunstneren Husk Mit Navn, samt fra decembersalget af Irmas eget magasin Krydderiet. Sammenlagt har salget af kunstdåserne og indkøbsnet bidraget med en donation på 748.000 kroner, mens det ubeskårede salg af Krydderiet til en stykpris á 10 kroner har bidraget med 138.000 kroner. Samlet giver det en donation på i alt 886.000 kroner, som ifølge Irmas direktør Sør

Lasse Bolander er genvalgt som formand for Coop14.4.2018 16:48pressemeddelelse

Lasse Bolander er genvalgt som formand for Coop På dagens landsrådsmøde i Coop blev Lasse Bolander genvalgt som formand for Coop. Han fik 62 af de 123 stemmer, Lars Fournais fik 39, Mikkel Irminger Sarbo fik 22 og Christian Christensen fik 0. Lasse Bolander er 49 år gammel og har været formand for Coop siden 2008. Han er valgt til formand for de næste tre år. Det er Coops landsråd på 124 medlemmer, der som Coops øverste myndighed vælger formand og bestyrelse for Coop amba. Landsrådsmedlemmerne vælges af Coops lokale bestyrelser. Til landsrådsmødet var der også valg til to af de ordinære bestyrelsesposter i Coop amba. Syv kandidater var opstillet til de to poster, og resultatet blev, at Nicolai Houe og Bjarne Dybdahl Andersen fik flest stemmer og dermed en bestyrelsespost i Coop amba. Desuden blev Birgitte Hesselbjerg genvalgt som medarbejderrepræsentant i bestyrelsen. Fakta om Coop Coop er en andelsvirksomhed med en foreningsbestyrelse bestående af ni valgte Coop-medlemmer og en enkelt

Årets første danske jordbær er landet i udvalgte Coop-butikker13.4.2018 08:00pressemeddelelse

Foråret har for alvor ramt Danmark. Det betyder, at sæsonen for danske jordbær nu er skudt i gang og akkurat som sidste år, er der ganske få udvalgte butikker, der får fornøjelsen af de allerførste bær. Men man skal være hurtig, hvis man har smag for de søde bær. Mængderne fra den første høst er nemlig meget små. I første omgang vil det derfor kun være kunder i udvalgte butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma - primært i Storkøbenhavn - der fra i dag kan sætte tænderne i årets første danske jordbær. Det er gartneriet Hunsballe Grønt ved Skælskør, der igen i år er først med jordbær. Bærrene er dyrket i et moderne væksthus, der er specielt konstrueret til jordbærproduktion med særlig store vinduer, der giver mulighed for ekstra meget lys til planterne. De seneste dages flotte forårsvejr har gjort, at de første jordbær er klar nu. I denne uge er det kun butikker på Sjælland, der får de nye jordbær. Men allerede i næste uge (uge 16) kommer der større mængder og om ci

Børge Mogensens børnemøbler dekoreres af HuskMitNavn10.4.2018 14:21pressemeddelelse

Når Irma i weekenden inviterer København til messen Mad & Glæde i Forum, kan gæsterne også opleve nogle helt unikke møbler. FDB Møbler er nemlig med på messen og på deres stand kan man se, hvad der kommer ud af det, når dansk samtidskunst møder klassisk dansk møbeldesign. Den danske kunstner HuskMitNavn har dekoreret et sæt børnemøbler, der er designet af arkitekt Børge Mogensen tilbage i 1946, og som netop er blevet relanceret. De charmerende møbler vil på et senere tidspunkt blive bortauktioneret til fordel for Mødrehjælpen – de vil altså ikke blive sat i produktion, men vil være unika. Yderligere information: Marketingchef Rikke Hyldsberg Søgaard, Irma, 5159 3832 Vedhæftet til redaktionens frie brug foto af de fire møbler dekoreret af HuskMitNavn.